دنیای اقتصاد - تبریز - علی نیک رفتار: با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری تبریز بنای یادمان شمس تبریزی در محل باغ گلستان احداث می‌شود. بنای یادمان شمس تبریزی با هدف معرفی هر چه بیشتر تبریز به عنوان زادگاه‌شمس، ایجاد جاذبه‌های گردشگری، احیای هویت تاریخی تبریز و شناساندن ابعاد معنوی و عرفانی این عارف بزرگ قرن ششم هجری در محل باغ گلستان به زودی کلنگ‌زنی خواهد شد.

این بنا قرار است پس از اتمام مراحل طراحی و ساخت به عنوان مرکز علمی، پژوهشی و فرهنگی تحت نام بنیاد شمس‌شناسی مورد استفاده پژوهشگران و شمس شناسان قرار گیرد.

علی پولاد، سرمایه‌گذار ایرانی مقیم ترکیه که عهده‌دار کار ساخت این یادمان و سرمایه‌گذاری اولیه احداث آن است، هدف از ساخت یادمان شمس تبریزی را ادای دین به مقام والای معنوی این عارف بزرگ و نامدار ایران اسلامی و تبریز و آذربایجان اعلام کرد.

این سرمایه‌گذار آذربایجانی پروژه یادمان شمس تبریزی را پروژه‌ای متعلق به تمام تبریزی‌ها و مردم ایران دانست و گفت: بنای یادمان شمس تبریزی برابر پیش‌بینی‌های انجام گرفته در مدت یک سال و نیم احداث خواهد شد و در طرح معماری آن ۸ مناره به نشانه ۸ در بهشت، هر کدام به ارتفاع ۴۰ متر که در اسلام عددی مقدس به شمار می‌رود، پیش‌بینی شده است.