صرفه‌جویی 9800 میلیون لیتری در مصرف گازوئیل

برابر یک تحقیق انجام گرفته توسط مجتمع ایران فریمکو، ضوابط حمل‌ونقل بار جاده‌ای باعث بالا رفتن قیمت تمام شده حمل و نقل بار در کشور شده است و در صورت اصلاح این ضوابط که متعلق به ۵۰ سال پیش است این فرصت فراهم می‌شود که بیش از ۳۶ درصد به ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل بار جاده‌ای کشور افزوده شود. این تحقیق با بررسی تاریخچه ضوابط حمل و نقل بار جاده ای کشور در کنار تاثیر هزینه‌های مختلف در حمل‌ونقل بار انجام گرفته و مشخص شده است که در تردد کامیون‌های حمل بار، به طور متوسط بین ۴۵ تا ۵۵ درصد وزن جابه‌جا شده بار ناخالص است و این درحالی است که در صورت تغییر ظرفیت حمل بار جاده‌ای براساس ظرفیت مندرج در کاتالوگ کارخانجات سازنده کامیون‌ها این فرصت فراهم می‌شود که ظرفیت حمل بار خالص به میزان ۶۰ درصد افزایش یابد و این افزایش تاثیر خود را در قیمت تمام شده حمل بار تا میزان ۲۸ درصد نشان خواهد داد. به عبارت دیگر قیمت حمل بار جاده‌ای به میزان ۲۸ درصد کاهش می‌یابد. از طرفی این امر باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت به میزان ۹۸۰۰ میلیون لیتر در سال خواهد شد. در این گزارش با اشاره به ظرفیت مجاز فعلی حمل بار توسط انواع کامیون و تریلی آمده است که این اعداد هیچ‌گونه تناسبی با توان واقعی کامیون‌های جدیدی که وارد ناوگان حمل و نقل شده‌اند ندارد و این ظرفیت ( ۶ چرخ ۱۹ تن، ۱۰ چرخ ۲۶ تن و ۱۸ چرخ ۴۶ تن) بر اساس شرایطی بود که تکنولوژی و تجهیزات ایمنی و ترمز کامیون‌ها توانمندی امروز را نداشت - به همین خاطر ظرفیت کمتری برای کامیون‌ها در نظر گرفته شده بود، اما کامیون‌های جدید که براساس تکنولوژی بسیار پیشرفته و با سیستم‌های ترمز ABS تولید شده‌اند دارای ظرفیت حمل بار بالاتری هستند که در کاتالوگ‌های سازنده منعکس شده است و در کل دنیا این ظرفیت ملاک بارگیری در نظر گرفته می‌شود. در این گزارش با بررسی عملکرد مفید در حمل برخی از کالا‌ها - منجمله تراک میکسر‌های حمل بتن آماده - مشخص شده است که تراک میکسرهای حمل بتن به خاطر داشتن دیگ و موتور اضافی بیش از ۵/۱۵ تن وزن ناخالص دارند و برای رعایت مقررات ۲۶ تن وزن بار با کامیون، حداکثر ۵/۱۰ تن بار خالص حمل می‌کنند و به عبارتی کمتر از ۴۲ درصد از وزن جابه‌جا شده را بار خالص تشکیل می‌دهد، حال آنکه کامیون‌های جدیدی که به‌صورت میکسر درآمده‌اند می‌توانند تا ۳۴ تن بار حمل می‌کنند و بیش از ۵/۱۷ تن بار خالص جابه‌جا می‌شود که بیش از ۶۶ درصد در حمل بار خالص خواهد داشت.

در این گزارش به ظرفیت بارپذیری ابنیه فنی و زیرسازی و روسازی جاده‌ها اشاره شده است که برابر آیین‌نامه‌های وزارت راه و براساس محاسبات و استاندارد ساخته می‌شوند و هیچ‌گونه مشکلی از بابت افزایش ظرفیت بار کامیون‌ها تا ظرفیت‌های مندرج در کاتالوگ رسمی‌ کامیون‌ها برای ابنیه فنی بوجود نخواهد آمد. به گفته دکتر علی اصغرکیهانی، مدیر مجتمع ایران فریمکو نتایج این تحقیقات که مبتنی به مطالعات کتابخانه‌ای و مطالعات میدانی بود، جهت هرگونه تصمیم‌گیری در اختیار وزارت راه و ترابری قرار گرفته و امید است که هر چه سریع‌تر این تغییرات از سوی آن وزارتخانه اعمال شود.

کیهانی همچنین درباره وضعیت حمل بتن آماده نیز یادآوری کرد که در همه جای دنیا محصول بتن آماده جزو مواد فاسد شدنی محسوب می‌شود و در مقررات حمل بار نیز براساس ضوابط حمل مواد فاسد شدنی منظور می‌شود، چون فرصت کاری بتن آماده پس از تولید کمتر از ۳ ساعت است، بنابراین لازم است تا در کشور ما نیز ضوابط حمل بتن آماده براساس قانون حمل مواد فاسدشدنی تنظیم شود.