اختصاص 10 میلیارد ریال به صادرات خراسان جنوبی

دنیای اقتصاد - بیرجند- محمد قربانی: به منظور حمایت از صادرات خراسان جنوبی ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات از منابع داخلی این بانک به تجار و صادرکنندگان استان خراسان جنوبی اختصاص یافت.

مدیر امور شعب بانک ملی شرق کشور با اعلام این مطلب افزود: این تسهیلات به صادرکنندگان و تجار معرفی شده از سوی این اتاق که دارای کارت بازرگانی و فعال هستند پرداخت می‌شود. به گزارش روابط عمومی اتاق بیرجند؛ خسرو خواجه حسنی در دیدار اعضای هیات‌رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بیرجند خاطرنشان کرد: هیچ گونه محدودیتی در پرداخت تسهیلات و معرفی متقاضی نداریم. وی یادآور شد: اشتغال پایدار تنها با حمایت از تولید و بنگاه‌های مولد میسر است و باید به سمت صنعت و تولید برویم. وی افزود: بانک ملی ایران همواره به عنوان حامی بخش تولید و اشتغال بوده و تسهیلات قابل‌توجهی در ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور پرداخت نموده است.

خواجه حسنی در ادامه گفت: با توجه به توان صادراتی استان خراسان جنوبی لازم است تا علاوه بر افغانستان به سایر کشورها نیز صادرات داشته باشیم و این مهم را گسترش دهیم.

وی با تاکید بر استفاده از امکانات در استان گفت: بانک ملی با منابعی محدود که در اختیار دارد می‌تواند در جهت تولید و اشتغال پایدار و توسعه صادرات استان سهیم باشد.

مدیر شعب بانک ملی در شرق کشور در ادامه از اتاق بازرگانی، خواستار همکاری فکری و ارائه پیشنهادات و راهکارهای اصولی در جهت ایجاد اشتغال و توسعه صنعتی و صادرات شد.

وی همچنین بر سرمایه‌گذاری و اختصاص منابع مالی در خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: هر چه ظرفیت‌ها را بالاتر ببریم به مراتب تولید و اشتغال افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل ورود افراد نااهل برای دریافت تسهیلات بحث وثیقه در شبکه بانکی طور دیگری جا افتاده است که باید در این راستا فرهنگ‌سازی کنیم.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بیرجند نیز در این دیدار همکاری‌های بانک ملی در جهت ایجاد طرح‌های صنعتی و اشتغال زا را در استان مهم و موثر دانست و گفت: اگر یک رابطه خوب بین بانک و اتاق بازرگانی صورت گیرد منابع بانک‌ها به سمت بهینه سوق داده خواهد شد و افزایش کارآیی و بهره‌وری را به دنبال خواهد داشت.

مهندس محسن احتشام با بیان اینکه خراسان جنوبی

به کانون تولید علم در کشور معروف است، افزود: بهترین تحصیلکرده‌ها در این شهر تربیت شده و منشا خدمات شایسته‌ای در کشور و استان هستند. وی خاطرنشان کرد: باید منابع بانکی در اختیار افراد با اهلیت کار و طرح‌های دارای مزیت رقابتی قرار گیرد تا در توسعه و خدمت به مردم بتوانند نقش‌‌آفرینی کنند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بیرجند با بیان اینکه بخش خصوصی واقعی صادقانه کار می‌کند و هیچ‌گاه به سیستم بانکی بدهکار نیست، افزود: افرادی که تولیدکننده و کارآفرین واقعی هستند هیچ گاه به سیستم بانکی بدهکار نیستند؛ چون احساس دین و مسوولیت اجتماعی می‌کنند و منابع مالی را متعلق به مردم می‌دانند و در جای خودش به نفع مردم به کار می‌برند.

احتشام با اشاره به مشکلات زیرساختی بخش تولید و صادرات در استان افزود: توقع ما این است در سیستم بانکی ملاحظات خاصی به محرومیت‌های زیرساختی شود و چتر حمایت سیستم بانکی روی فرآیند تولید و صادرات استان پهن‌تر گردد؛ زیرا هزینه‌های سربار تولید و صادرات در این استان بالاتر از سایر استان‌ها است. وی در ادامه خواستار اختصاص بودجه به بخش صادرات شد و افزود: با توجه به قابلیت‌های زیاد در بخش صادرات متاسفانه منابع مالی صادرکنندگان محدود است.

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بیرجند نیز گفت: بازارچه مرزی یزدان و میل ۷۳ طی سال‌های ۸۲ تا ۸۶ در صادرات کالا در سطح کشور مقام اول را دارا بوده‌اند؛ اما هم اکنون این رتبه سیر نزولی یافته است.