قزوین- حجت فرزین: مدیرعامل بانک صادرات گفت: اگر دولت به تولیدات یارانه بدهد، میزان ریسک کاهش یافته، حجم تولیدات بیشتر شده و قدرت اقتصاد کشور و پول ملی افزایش پیدا خواهد کرد و نیز رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت. محمد جهرمی در نشستی با فعالان اقتصادی استان قزوین افزود: زمانی پایه پول افزایش می‌یابد که اقتصاد ما پایه درآمدهای نفتی باشد.

وی افزود: به این منظور از سال ۸۶ تاکنون تلاش‌هایی صورت گرفته تا برنامه‌هایی برای کاهش این حوزه داشته باشیم، اما در ۶ ماه نخست سال جاری حدود ۳‌درصد این روند مهار شده است.

وی با بیان اینکه اگر رشد نقدینگی از طریق رونق تولیدات داخلی و تولیدات ملی صورت بگیرد، افزایش نقدینگی همراه رونق اقتصادی انجام می‌شود، عنوان کرد: اگر رشد نقدینگی به درستی مهار شود، برای اقتصاد کشور نتایج مثبتی خواهد داشت.

مدیرعامل بانک صادرات ایران افزود: برای اینکه توسعه اقتصادی انجام بگیرد، بایستی به سمت بازارهای خارجی برویم و سرمایه‌گذار خارجی را جذب کنیم، ولی تا زمانی که نوسان قیمت ارز و ارزش پول ملی نسبت به ارز خارجی در ابهام است، منابع با ریسک بالا و ابهام مضاعفی جذب می‌شوند و در این شرایط بسیاری از فعالان اقتصادی تمایلی ندارند فعالیت اقتصادی انجام دهند.

جهرمی در ادامه به چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور اشاره کرد و با تاکید بر اینکه باید بازار پول و سرمایه را متناسب با حرکت توسعه‌ای که بر اساس این چشم‌انداز تدوین شده هماهنگ سازیم، ادامه داد: با تولید واقعی و مولد و نه کپی‌برداری از طرح یا مهارت خاص، کالاهایی با کیفیت و با برند بالا تولید خواهیم کرد و از سویی اگر سیستم بانکی به طرح‌هایی که دارای توجیه اقتصادی بوده و جوابگوی نیاز داخلی و خارجی باشند، تسهیلات ارائه دهد، نقدینگی در کشور مدیریت می‌شود و تورم‌زا نخواهد بود.

وی بانک صادرات ایران را فعال بر اساس مزیت‌های ملی و منطقه‌ای دانست و با افزودن اینکه این بانک سعی بر مدیریت نقدینگی در اختیار خود دارد، گفت: با همین نگاه ملی و منطقه‌ای و به دنبال تقویت بخشی بهتر و کامل‌تر هستیم.

وی همچنین اعتبار‌سنجی طرح‌های اقتصادی و اهلیت متقاضی برای سرمایه‌گذاری را مهم و قابل توجه دانست و ادامه داد: بانک‌ها و سازمان‌های صنایع برای قبول طرح‌ها و دادن تسهیلات باید شرایط سخت‌تری داشته باشند و شایسته سالاری در متقاضیان را در نظر بگیرند.