اهواز - کیوانه گرجی‌: شرکت ملی حفاری‌ایران با هدف توسعه فیزیکی و کاربست فناوری‌های نوین، ارتقای خدمات تخصصی نمودارگیری را در برنامه‌های اولویت دار خود قرار داد.

مدیر امور مهندسی شرکت ملی حفاری‌ایران، با بیان‌اینکه نمودار گیری، یکی از ارزشمندترین و تخصصی‌ترین عملیات جانبی صنعت نفت و صنعت حفاری است که در چاه‌های نفت و گاز از ابتدا تا انتها، همچنین چاه‌های در حال بهره برداری نقش عمده و بسزایی دارد‌، اظهار کرد: در‌این ارتباط، بررسی وضعیت موجود و فاصله آن تا موقعیت مطلوب، تجزیه و تحلیل می‌شود تا بر اساس دست یافته‌ها تمهیدات لازم برای توسعه بیش از پیش‌این بخش اندیشیده شود.

مهران مکوندی افزود: سرمایه‌گذاری در بخش نمودار گیری باید هدفمند باشد تا با توسعه فیزیکی و تکنولوژیکی بهترین نمودار را داشته باشیم.وی گفت:‌ موضوع ارتقای عملیات نمودارگیری که نیاز به فناوری بالایی دارد از مواردی است که مدیر عامل و مدیران ارشد‌این شرکت به آن توجه ویژه دارند.

در شرکت ملی حفاری‌ایران، اداره‌ای تحت عنوان «اداره خدمات نمودار گیری» از سال ۱۳۵۸ تاسیس شده که زیرمجموعه مدیریت عملیات ویژه حفاری است؛‌ این اداره با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و در اختیار داشتن تجهیزات لازم، خدمات خود را به متقاضیان ارائه می‌دهد.

این خدمات که در زمینه اطلاعات درون چاهی است از سوی تیم‌ها و گروه‌های عملیاتی تهیه و در اختیار مهندسان، کارشناسان و متقاضیان قرار می‌گیرد.

اطلاعات مورد نیاز از چاه‌های نفت و گاز به دو صورت «نمودار گیری الکتریکی» و «نمودار گیری از گل حفاری» انجام می‌شود. درنمودار گیری الکتریکی، با استفاده از سامانه پیشرفته سخت افزار و نرم افزار هر گونه اطلاعات کیفی و پتروفیزیکی اعم از اندازه گیری اشعه گامای طبیعی مقاومت الکتریکی طبقات مخازن، تخلخل اشباع نسبی آب و ... در چاه‌های حفره باز و بسته درخشکی و دریا اخذ می‌شود.

واحد نمودار گیری گل حفاری نیز با کاربست دستگاه‌های خاص رایانه‌ای، اطلاعات مربوط به کاهش یا افزایش حجم، وزن و فشار گل حفاری، تشخیص وجود سیال به جز گل حفاری در لایه‌ها و سایر اطلاعات زمین شناسی از کنده‌های حفاری را تهیه و در اختیار متخصصان و کارشناسان می‌گذارد.