بندرعباس - خبرنگار دنیای اقتصاد: یکصد و پنجاهمین اجلاس سفراى کشورهاى عضو سازمان منطقه اى اکو در منطقه آزاد قشم برگزار شد.

مهندس محمد اصغری، مدیرعامل منطقه آزاد قشم در این نشست از سوی سازمان منطقه آزاد قشم با هدف توسعه تبادلات دو جانبه سه پیشنهاد به این اجلاس داد.

وی اولین پیشنهاد خود را اختصاص بخشی از پارک زیست فناوری خلیج فارس به عنوان پارک ویژه اکو برای ایجاد موسسات آموزشی و علمی و فناوری، ساخت دانشگاه‌های مشترک و توسعه فعالیت‌های علمی کشورهای عضو عنوان کرد.

وی با اشاره به پیشنهاد دوم خود افزود: ساخت شعبه بانک اکو در منطقه آزاد قشم پیشنهاد دیگر سازمان است که می‌تواند منجر به توسعه تبادلات مالی و تجاری بین کشورهای عضو اکو شود. اصغری اظهار کرد: طرح انتخاب قشم به عنوان هاب بارانداز کالا و مرکز واردات و صادرات کشورهای عضو اکو پیشنهاد سوم سازمان است که نقش مهمی در توسعه ترانزیت کالا و دریچه‌ای برای ترانزیت از کشورهای عضو اکو به کشورهای منطقه خلیج فارس است.

وی در ادامه با اشاره به توسعه پارک زیست فناوری خلیج فارس افزود: با توجه به تصویب پارک زیست فناوری خلیج فارس در دولت و فعالیت مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی خلیج فارس از سال ۷۶ تاکنون، زمینه و بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های علمی و تحقیقاتی در زمینه بیوتکنولوژی دریا و صنایع غذایی و دارویی فراهم است.بر اساس این گزارش، یکصد و پنجاهمین نشست سفرای کشورهای عضو اکو زمینه مناسبی برای بررسی و توسعه تبادلات و همکاری‌های علمی و اقتصادی و اجتماعی بین سازمان اکو و سازمان منطقه آزاد قشم فراهم کرده است.

در این نشست پتانسیل‌ها و توانمندی‌هاى جزیره قشم معرفى و در حوزه‌هاى مختلف سیاحتى، گردشگرى و سرمایه‌گذارى موضوعاتى مطرح شد. بر اساس این گزارش، سفرای کشورهای عضو اکو در این سفر از موزه جهانی ژئوپارک قشم بازدید کردند.محمدرضا قاسمی‌نژاد، مدیر سیاحتی و گردشگری منطقه آزاد قشم در این بازدید گفت: ژئوپارک قشم از سال ۲۰۰۶ به تصویب سازمان یونسکو رسید و به عنوان اولین و تنها ژئوپارک ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود.این گزارش حاکی است، علاوه بر جمهورى اسلامى ایران کشورهاى قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکیه، افغانستان، پاکستان، جمهورى آذربایجان و ترکمنستان اعضاى سازمان اکو هستند.