دنیای‌اقتصاد - زنجان - اسدالله قربان‌زاده: رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه زنجان اولین استان کشور است که طرح کاداستر اراضی به شکل پایلوت در آن اجرا می‌شود، گفت: مدیریت بر سرزمین از مهم‌ترین مسائلی است که امروزه در کشورهای پیشرفته پیگیری می‌شود و توجه به آن باعث توسعه کشور می‌شود. علیرضا اورنگی در سفر یک‌روزه به استان زنجان در جلسه ستاد توسعه کشاورزی این استان از تهیه طرح جنگل کاری مشارکتی با هدف حفاظت از جنگل‌ها خبر داد و ابراز کرد: تاکنون برای یک میلیون و ۲۰۰ هکتار از اراضی طرح جنگل‌کاری مشارکتی تهیه شده است که در صورت حمایت دولت با مشارکت بهره‌برداران و ساکنان منطقه اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۶ هزار هکتار کمربند سبز حفاظتی در مناطقی با بیشترین تصرفات ایجاد شده است، گفت: این طرح برای افزایش ضریب حفاظتی پوشش جنگل و مراتع اجرا می‌شود.

وی اجرای طرح‌های مختلف از قبیل عملیات سازه‌ای را از برنامه‌های این سازمان برای پیشگیری از فرسایش خاک برشمرد و افزود: ۳۶۰میلیون مترمکعب از طریق طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در سفره‌های زیرزمینی استحصال و تامین شده است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: وزارت نیرو نیز طرح‌های سازه‌ای کوچک مدنظر سازمان مراتع را برای حفاظت از منابع آب و خاک مورد توجه قرار داده است. رییس سازمان منابع‌طبیعی، امور جنگل‌ها و آبخیزداری کشور به تهیه طرح احیا و توسعه و بهره‌برداری از مراتع کشور اشاره کرد و افزود: ۸۵ میلیون هکتار مرتع در کشور وجود دارد که برای ۴۰ میلیون هکتار طرح تهیه شده و ۱۶ میلیون هکتار در قالب طرح چرا و مرتعداری واگذار شده است. اورنگی افزود: اکنون ۹۱۶ هزار خانوار با ۸۳ میلیون دام از مراتع استفاده می‌کنند که این افراد در قالب ۳۸۰ تعاونی، ۲۷ انجمن با سازمان همکاری دارند.

وی علوفه قابل استحصال از مراتع کشور را ۲۱ میلیون تن عنوان کرد و افزود: بیش از ۱۰ میلیون تن علوفه می‌توان از مراتع برداشت کرد. اورنگی در ادامه به بازپس گیری ۱۷۴ هزار هکتار از اراضی ملی از دست غاصبان اشاره کرد و افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده تاکنون موفق شده‌ایم در ۲ میلیون و ۱۰۰ هکتار از بیابان‌های کشور طرح توسعه فضای سبز را به مرحله اجرا درآوریم. بر اساس این خبر نقشه کاداستر در اراضی ملی ۲ شهرستان طارم و خرمدره به مساحت ۶۰ هزار هکتار اجرا شده است.