صنعت میگوی خوزستان در حال نابودی است

اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: استاندار خوزستان گفت: اگر قرار است صنعت میگوی استان خوزستان تعطیل شود، بهتر است زودتر این کار انجام بگیرد تا به صاحبان صنعت میگو بیش از این ضرر وارد نشود.

حجازی در نشست ستاد میگوی استان خوزستان با اعلام این مطلب و با اشاره به عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در زمینه ایجاد تسهیلات برای شکوفایی این صنعت در استان افزود: بانک کشاورزی باید تسهیلات بیشتری در اختیار سرمایه‌گذاران این بخش قرار دهد.

حجازی با اشاره به بدهی‌های سرمایه‌گذاران در امر صنعت میگو گفت: با توجه به وکالت‌نامه‌ای که در اختیار تعاونی تولید میگو قرار دارد، باید علاوه‌بر ۲‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد تومان بدهی کمک‌های افزون‌تری به تولیدکنندگان میگو اختصاص داده شود.

وی افزود: در این زمینه شیلات و جهاد کشاورزی نیز باید حمایت‌های بیشتری را از تولید‌کنندگان داشته باشند تا مشکلات کار برطرف شود و بدهی‌ها روی هم انباشته نشود.

استاندار خوزستان گفت: باید به جایی برسیم که بانک و سرمایه‌گذار با خیالی آسوده از بازگشت سرمایه بر روی این طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفت: تعطیل شدن این صنعت زیان‌های بسیاری به استان وارد می‌کند که بیکاری جوانان و افزایش جرایم مهم‌ترین آنها است.

در این نشست همچنین مدیر امور شعب بانک کشاورزی اهواز در زمینه بدهی‌های وصول نشده سرمایه‌گذاران در بخش میگو اظهار کرد: در این زمینه بر اساس قانون رفتار کرده‌ایم و حسب قراردادی که برقرار شده پول‌های مورد نیاز در این بخش به حساب سرمایه‌گذاران وارد شده است و بر اساس قانون افرادی که دیونی داشته باشند، باید تمامی مطالبات برگشت داده شود.

رافعی اظهار کرد: بدهی‌ها تا قبل از سال ۸۰، ۸۰‌میلیارد تومان بوده که این میزان شامل بخشودگی‌های مصوبات سفر دوم هیات دولت نیست.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز با اشاره به کارهای بسیار مهمی که در دولت نهم برای میگو صورت گرفته، اظهار کرد: کارهای کارشناسانه بسیاری در بخش میگو انجام شده است.

موسوی گفت: در سال گذشته ۶۰۰‌هکتار از اراضی‌داران برای پرورش میگو اعلام آمادگی کردند که متاسفانه برخی از افراد به دلیل نداشتن بودجه کافی برای تهیه غذای میگو، اقدام به خودخوری کردند که این امر منجر به افزایش بیماری در میان میگوها شده است.

وی درخصوص راهکارهای رفع مشکلات سرمایه‌گذاران در بخش پرورش میگو پرداخت یک میلیارد و ۴۰۰‌میلیون تومان به تعاونی‌ها برای پرداخت بدهی تولیدکنندگان و حضور ۲۰ فعال سرمایه‌گذار در زمینه پرورش میگو در منطقه را از جمله اقدامات لازم دانست.

وی عدم‌پرداخت غرامت بیمه از جانب بانک کشاورزی را از مشکلات سرمایه‌گذاران در بخش میگو دانست و گفت: عدم اجرای مصوبه هیات دولت درخصوص بخشودگی سود و جرایم بدهی بانکی پرورش‌دهندگان میگو، عدم‌پرداخت تسهیلات نقدینگی از جانب سیستم بانکی به تولید را از دیگر مشکلات عنوان کرد.