۱۵ درصد بافت شهری مشهد فرسوده است

مشهد- خبرنگاردنیای اقتصاد: بیش از ۱۵درصد بافت شهر مشهد فرسوده و نیازمند بهسازی و نوسازی است.

سیدمحمد پژمان‌، شهردار مشهد با اعلام این مطلب سطح کل بافت‌های فرسوده مشهد را حدود دو هزار و ۷۰۰هکتار عنوان کرد و افزود: برنامه‌ریزی برای بهسازی برخی بافت‌های فرسوده دیگر شهر نیز آغاز شده و عملیات تملک زمین برای نوسازی این بافت‌ها در دست انجام است.

وی با بیان اینکه تا کنون در حد بسیار جزیی به بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده مشهد پرداخته شده، افزود: هم‌اکنون هم عمده فعالیت‌ها برای احیای بافت‌های فرسوده مشهد در محدوده بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع) و میدان شهدا در حال انجام است.

وی با اشاره به مصوبات سفر دوم هیات دولت به خراسان رضوی اظهارکرد‌:

به منظور تحقق این مصوبات در حال برنامه‌ریزی برای فعالیت گسترده، چشمگیر و اثرگذار در بافت‌های فرسوده کلانشهر مشهد هستیم.

پژمان ابراز امیدواری کرد: مسوولان مربوطه مصوبه دولت درباره نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهر مشهد را هر چه سریع‌تر به مرحله اجرا در آورند تا شاهد تغییر و تحول گسترده در بافت‌های فرسوده دومین کلانشهر مذهبی جهان باشیم.

وی، سختی تملک، ریزگانه بودن، وجود معابر بسیار محدود و باریک، محدودیت خدمات زیربنایی و عدم همراهی مالکان را از جمله مشکلات مربوط به بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده برشمرد.

شهردار مشهد ادامه داد: در عین حال نوسازی این بافت‌ها نیازمند منابع مالی از جمله تسهیلات بانکی است که باید به وفور این تسهیلات در اختیار قرار گیرد تا کار در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام برسد.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه گفت: هم اینک بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در مشهد روند نزولی را طی می کند.

سیدمحمد طباطبایی افزود: روند بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر مشهد تا حد زیادی وابسته به روند ساخت و ساز است.

وی گفت: به این منظور هم اکنون در پی مصوبه ای برای افزایش بلند مرتبه سازی‌ انبوه سازان از ۱۰‌طبقه به ۲۰طبقه هستیم تا برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر مشهد ثبات نسبی تعیین شود.

او سیاست‌های پولی و مالی را عمده‌ترین مشکل احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده در شهر مشهد دانست‌.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه از تشکیل کمیته راهبردی برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده این شهر خبر داد و گفت: این کمیته متشکل از سه عضو شورای شهر، چهار نماینده مشهد در مجلس، سه نفر از دستگاه های اجرایی خراسان رضوی مرتبط با این حوزه است که سیاست‌های لازم را اتخاذ می کنند.

او با اشاره به مصوبات سفر دوم رییس جمهور و هیات‌دولت به خراسان رضوی در بخش احیای بافت‌های فرسوده حاشیه شهر مشهد گفت: هم اکنون در پی اجرایی کردن این مصوبات هستیم.

همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز گفت: به‌کارگیری سرمایه های خرد مردم برای بهسازی بافت‌های فرسوده شهر در سطح کشور، از تسهیلات بانکی ارجحیت دارد.

محمدرضا رییسی با بیان اینکه در وضعیت فعلی نوسازی بافت‌های فرسوده به‌خاطر اینکه بیشتر بر استفاده از تسهیلات بانکی استوار است، بسیار کند پیش می‌رود، افزود: در صورتی که اگر دست اندرکاران و سازندگان بخش خصوصی مسکن بتوانند از روش‌هایی برای جذب بیشتر منابع مردمی و سرمایه‌های خرد مردم استفاده کنند، در کار خود موفق‌تر خواهند بود.

او سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را بهترین مجریان نوسازی بافت‌های فرسوده دانست و افزود: مهم‌ترین راه پیش روی مسوولان دولتی بخش مسکن برای تسریع در بهسازی بافت‌های فرسوده، حمایت آنان از بخش خصوصی مسکن است.

وی ادامه داد: نیازی نیست که دولت خود در این زمینه وارد میدان شود، دولت باید همتش را بر وارد کردن بخش خصوصی به بافت‌های فرسوده و اعمال سیاست‌های تشویقی بگذارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی به بخش خصوصی مسکن ساز نیز توصیه کرد که در زمینه احیای بافت‌های فرسوده به کمک‌های دولت دل نبندد و تاکید کرد: در صورتی که دولت بخواهد کمکی به بخش خصوصی بکند، ابتدا او را وارد یک ستاد دولتی می‌کند.

وی نقش دولت را در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هدایتگر دانست و گفت: افزایش میزان تسهیلات بانکی از مهمترین اقداماتی است که دولت باید برای کمک به این بخش انجام دهد.

او همچنین مشکلات مربوط به طرح جامع مشهد را مهمترین مانع نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده این کلانشهر دانست و افزود: مشاور طرح جامع مشهد باید هر چه سریعتر این طرح را برای تصویب نهایی ارایه نماید تا به عنوان طرح بالادستی برای طرح‌های تفصیلی مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: هم اینک نوسازی بافت‌های فرسوده استان خراسان رضوی از سوی شهرداری و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مسوولان استانی و شهری از روند بسیار خوبی برخوردار است.