ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس اداره حفاظت و حمایت اداره‌کل منابع طبیعی مازندران - نوشهر گفت: ایجاد بخش تحقیقات گیاهپزشکی جنگل و مرتع در غرب مازندران ضروری است.

یزدانفر آهنگران افزود: در حال حاضر به دلیل نبودن آزمایشگاه آفات و بیماری‌های جنگلی و نبود متخصص حشره‌شناس و بیماری‌شناس در پیشگیری و مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی، با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی وجود آزمایشگاه گیاهپزشکی در مرکز این اداره‌کل را لازم دانست و افزود: برای تجهیز آزمایشگاه حداقل به ۲۵۰میلیون ریال نیاز است.

آهنگران، با اعلام اینکه در سال‌های گذشته آفات مهمی چون «پروانه برگخوار سفید اشجار و جوانه‌خوار بلوط» همواره بخشی از جنگل‌های شمال کشور را مورد تهدید قرار داده است، تصریح کرد: این آفات در بخشی از جنگل‌های گیلان و منطقه ساری مشاهده شده است.

آهنگران اعتبار سال گذشته بخش گیاهپزشکی این اداره‌کل را ۹۳میلیون ریال اعلام کرد و افزود: از این مقدار ۸۰درصد آن جذب و در امر پیشگیری و کنترل آفات به مصرف رسید. رییس اداره حفاظت منابع طبیعی نوشهر، همچنین همکاری با بخش کنترل بیولوژیک آفات و بیماری‌های آژانس تحقیقات جنگل‌های روسیه را به منظور شناسایی آفات مهم و کنترل بیولوژیکی طی سه مرحله از دیگر اقدامات سازمان جنگل‌ها در این بخش برشمرد و افزود: نقشه پراکنش آفات و بیماری‌های مهم جنگلی و مرتعی حوزه این اداره‌کل در آینده تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس این گزارش، جنگل‌ها و مراتع غرب مازندران بیش از ۶۰۰هزار هکتار مساحت دارد.