دنیای اقتصاد - اراک - مجید نیک‌عهد: با تلاش‌های صورت گرفته از سوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک، جمعی از اعضای هیات رییسه و مدیر امور بین‌الملل این اتاق برای بررسی گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشور استرالیا با سفیر این کشور در تهران ملاقات کردند. مهندس جعفری،‌ رییس اتاق بازرگانی اراک هدف از این نشست را توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری بین شرکت‌های استان مرکزی و کشور استرالیا و معرفی توانمند‌ی‌های صنعتی استان مرکزی برشمرد و گفت: استان مرکزی با وجود بیش از ۲۷۰۰ واحد صنعتی دومین قطب صنعتی از نظر صنایع مادر است و رتبه اول به لحاظ تنوع صنایع را داراست که عمده این صنایع در سه شهر اراک، ساوه و دلیجان مستقر هستند.

وی وجود معادن غنی سنگ‌های تزئینی و صادراتی در استان را فرصتی مناسب برای جذب سرمایه‌گذار برشمرد و گفت: این اتاق علاقه‌مند است روابط خود را با کشور استرالیا توسعه دهد. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک ضمن مثبت ارزیابی کردن نتایج این نشست گفت: در این جلسه مارک اینس - برلون سفیر استرالیا در تهران با اشاره به اقامت ۴۰ هزار ایرانی در کشور استرالیا این حضور را نشانگر علاقه‌مندی بین مردم استرالیا و ایران دانست و تصریح کرد: با وجود علاقه‌مندی بین دو ملت از نظر سیاسی وضعیت دو کشور در حد رضایت‌بخشی نیست که در این خصوص وظیفه داریم نهایت تلاش خود را برای بهبود روابط به کار بریم.

سفیر استرالیا در ایران حجم مبادلات تجاری در کشور را در سال گذشته میلادی حدود ۲۵۰ میلیون دلار شامل تبادل سنگ مرمر، تراورتن، خرما، پسته، لاشه و شقه گوسفند،‌آب پنیر، کره بسته‌بندی، زعفران و فرش عنوان و اظهار امیدواری کرده است که با تعهد بیشتر شرکت‌های ایرانی در مقابل شرکت‌های استرالیایی شاهد توسعه قراردادها و مبادلات بازرگانی بین دو کشور باشیم. رییس اتاق بازرگانی اراک امضای تفاهم‌نامه بین سفیراسترالیا و اتاق اراک برای رفع مشکلات صدور ویزا برای اعضای اتاق بازرگانی و شرکت‌هایی را که علاقه‌مند به همکاری با طرف‌های استرالیایی هستند، از جمله نتایج مثبت این نشست برشمرد و گفت: به زودی اتاق اراک میزبان سفیر استرالیا و همراهان برای دیدار از صنایع و آشنایی با صاحبان صنایع خواهد بود.