برنامه کرونایی برای کردستان

وی تنها راه حضور در بازارهای مختلف و تبدیل شدن به یک «برند معتبر» را رعایت حقوق مصرف‌کنندگان توسط واحدهای تولیدی دانست و افزود: مبارزه با قاچاق فقط در سطح ارز مطرح نیست، بلکه با خرید و حمایت از محصولات داخلی می‌توانیم گام مهمی به منظور مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از تولیدگر داخلی و تضمین امنیت شغلی و ایجاد اشتغال بیشتر برداریم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در ادامه اظهار کرد: طی ۳ ماه اخیر در مجموع ۳ هزار و ۱۶۱ مورد بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی در بازار صورت گرفته است.

دره‎وزمی با اشاره به کشف ۵۲ مورد تخلف در این بازرسی‌ها، از تشکیل ۴۰ فقره پرونده برای واحدهای متخلف خبر داد و یادآور شد: عمده این تخلفات گران‌فروشی، کم‌فروشی، احتکار و عدم درج قیمت بوده است. براساس این گزارش، افراد یک جامعه همواره به‌دنبال تامین نیازها و مایحتاج خود هستند، به‌طور قطع در این مسیر، دولت به‌عنوان اجابت‌کننده اصلی نیازهای مردم، باید تسهیل‌گری لازم را برای برآورده کردن این نیازها صورت بدهد و این کار با تامین کالاها، اقلام و نیز عرضه خدمات به اندازه کفایت در جامعه امکان‌پذیر است. ازطرفی نظارت بر توزیع و قیمت کالاها و همچنین خدمات پس از فروش اقلام نیز ضروری است، این ضرورت در دوران حکمرانی ویروس کووید-۱۹ و نیاز به اقلام مصرفی شامل مواد ضدعفونی و ماسک و دستکش بیشتر احساس می‌شود. وظیفه نظارت طی سال‌های دور بر عهده وزارتخانه بازرگانی سابق و پس از آن و با ادغام حوزه صنعت و معدن بر دوش وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) بود، اما از همان آغاز به‌کار دولت یازدهم، این مسوولیت به وزارت جهادکشاورزی و سازمان‌های متبوع آن در استان‌ها واگذار شد.

سیدفرزام صلاحی، کارشناس اقتصادی در استان کردستان اظهار می‌کند: با واگذاری مسوولیت تامین کالاها و اقلام روزانه مورد نیاز مردم به جهادکشاورزی، شاهد بهبود وضعیت بوده‌ایم، چراکه علاوه بر کاستن از فشار کاری فراوان وارده بر وزارت صنعت، معدن و تجارت، به‌دلیل نزدیک‌تر بودن و تخصصی‎ شدن موضوع تامین نیاز بازار داخلی به‌واسطه ورود سازمان جهاد کشاورزی، برنامه‌ریزی‌ها منسجم‌تر و بهتر شده است.

صلاحی معتقد است: این موضوع در استان نیز نمود پر رنگی داشته است که از مصادیق آن می‌توان به واکنش سریع و بهنگام جهاد کشاورزی در قبال برخی کمبودهای ناگهانی اقلام مصرفی مردم اشاره کرد، اگرچه در این میان هنوز ضعف‌هایی نیز به چشم می‌خورد.صلاحی ادامه می‌دهد: از دیگر سو، باید به برخی ایرادها در توزیع نیز اشاره کرد، در پاره‌ای اوقات شاهد کاهش عرضه دیگر منابع مهم پروتئینی هستیم که این نیز در مقطعی، گلایه‌های مردم را به همراه داشته است.