رونق اقتصاد روستایی با اکوتوریسم

دنیای اقتصاد - زنجان - اسدالله قربان‌زاده: کوچ به دامن سبز طبیعت در زمان‌های مشخص شده، فرصت مناسبی برای رونق دامداری است تا منطبق با پروانه چرای دام، دام‌های خود را روانه دشت و دمن کنند. این فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به طبیعت است تا از نزدیک در روند زندگی عشایری و کوچ‌نشینان قرار بگیرند. در واقع ارتباط تنگاتنگ بین زندگی روستایی در دل طبیعت و حضور عموم مردم در شکل‌گیری صنعت اکوتوریسم تاثیر دارد.چند سالی است که در زمان‌های خاص جشنی با عنوان جشن ییلاق از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار می‌شود و حضور مسوولان در بطن زندگی این قشر زمینه‌ای برای آشنایی با کمبودهای زندگی عشایری است. این جشن بعد از چند سال وقفه امسال در منطقه سندستان استان زنجان با حضور عموم مردم و گردشگران برگزار شد.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های سازمان جنگل‌‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور سرمایه‌های استان در بخش منابع طبیعی را قابل‌توجه دانست و گفت: این سرمایه بزرگ بستر مناسبی برای توسعه پایدار است و همکاری نزدیک مردم به‌ویژه عرصه‌نشینان در تحقق اهداف دارای اهمیت است.غلامرضا هادربادی در حاشیه برگزاری جشن ییلاق افزود: مشارکت و همدلی مردم به‌ویژه دوستداران طبیعت و تشکل‌های مردم نهاد حوزه زیست‌محیطی در حفظ و صیانت از این منابع خدادادی بسیار مهم است. وی مدیریت جامع حوزه آبخیز با هدف جلوگیری از پراکنده‌کاری را مهم دانست و ادامه داد: توجه به موضوع آموزش عرصه‌نشینان جزو نکات مهمی است که آموزش و ترویج سازمان جنگل‌ها با علم به این موضوع ۱۹۵۰ دوره آموزشی برای بهره‌برداران و مجریان طرح‌ها برگزار کرده است.

هادربادی با اعلام اینکه ۹۸ درصد آموزش‌ها برای مجریان و بهره‌برداران بیشتر در عرصه‌ها برگزار شده است، اظهار کرد: آموزش‌ها بیشتر بر پایه بازدید از عرصه‌ها است و بر این مهم تاکید داریم که نحوه آموزش‌ها را به خود مردم واگذار کنیم. به گفته وی، مردم به‌دلیل اشراف به موضوعات و حضور میدانی زمان مناسب و نحوه انتقال محتوا را بهتر می‌دانند.مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌‌های سازمان جنگل‌‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور فعالیت پررنگ تشکل‌های مردم‌نهاد را نقطه عطفی در حفظ و صیانت از منابع طبیعی اعلام کرد و گفت: راه‌اندازی دبیرخانه این تشکل‌ها به‌منظور ساماندهی فعالیت‌ها و تحقق اهداف پیش‌رو بسیار مهم است که زنجان هم از این قاعده مستثنی نیست. هادربادی از برگزاری نشست سراسری تشکل‌های مردم نهاد حوزه منابع طبیعی در لرستان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: تشکیل اتحادیه منابع طبیعی استان‌ها نیز از دیگر دغدغه‌های سازمان است که امید داریم در آینده در مراکز استانی تشکیل شود. همچنین تشکیل صندوق حمایت از منابع طبیعی نیز از دیگر برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان است.

مطالبه اجتماعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان نیز برگزاری جشن ییلاق را در تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی مهم دانست و با تاکید بر نهادینه شدن صنعت اکوتوریسم در رونق معیشت عرصه‌نشینان افزود: این صنعت در کنار دامداری می‌تواند نقش بسزایی در رونق اقتصاد خانوارها داشته باشد.خلیل آقاجانلو با اشاره به توسعه صنعت گیاهان دارویی در استان با مشارکت فرمانداران شهرستان‌ها اضافه کرد: اجرای این طرح در رونق اقتصاد روستاییان تاثیرگذار بوده و جدای از این در تحقق اهداف توسعه پایدار بسیار مهم است. آقاجانلو برگزاری جشن ییلاق را فرصت مناسبی برای آشنایی مسوولان استان با زندگی عرصه‌نشینان اعلام کرد و ادامه داد: این برنامه‌ها جدای از جذب گردشگر و معرفی مناطق در دوستی با طبیعت مهم است.

فرصتی با طبیعت

فرماندار زنجان نیز برگزاری جشن ییلاق را فرصت مناسبی برای آشتی با طبیعت دانست و گفت: این برنامه‌ها به شکل نمادین در پیشبرد اهداف فرهنگی بسیار مهم است.رسول بیات افزود: برقراری ارتباط دوستی انسان با طبیعت با برگزاری این قبیل برنامه‌ها فرصت مغتنمی برای توجه به موضوع حفظ و صیانت است.وی با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ طبیعت‌دوستی بین آحاد مختلف جامعه ادامه داد: شروع این موضوع باید از مهدهای کودک و در ادامه مسیر تا دانشگاه‌ها کلید بخورد تا نسلی دوستدار طبیعت و بااحساس مسوولیت در قبال آن داشته باشیم. فرماندار زنجان در ادامه با اشاره به آتش‌سوزی‌های روی داده در مراتع این شهرستان اضافه کرد: با وجود تذکر و جدیت دستگاه‌های ذی‌ربط در کاهش اثرات آتش‌سوزی در طبیعت همچنان عامل انسانی بیشترین نقش را در این‌باره دارد.بیات پرداختن به موضوع آموزش دهیاری‌ها و روستاییان را در کاهش اثرات آتش‌سوزی‌ها در مراتع مهم اعلام کرد و گفت: این موضوع با هدف کاهش مدت زمان حریق در مناطق بحرانی انجام می‌گیرد تا از بعد مسافت طولانی که منجر به شعله‌ور شدن آتش می‌شود، جلوگیری شود.

طارم، ظرفیت گردشگری طبیعی

فرماندار طارم نیز با تاکید بر معرفی ظرفیت‌های بالای گردشگری طبیعی این شهرستان گفت: با وجود برخوردار بودن طارم از این ظرفیت‌های طبیعی هنوز بین عموم شناخته نشده است، درحالی که ظرفیت بالایی در جذب توریست دارد.علی باقری در حاشیه برگزاری جشن ییلاق در منطقه سندستان، برگزاری جشن ییلاق را در جذب گردشگر مهم دانست و افزود: با این سیاست در طارم دو جشنواره سیب و گیلاس برگزار شده است و به‌زودی نیز برگزاری جشنواره زیتون و روغن زیتون را در برنامه داریم.وی طارم را شهرستان ییلاق‌ها معرفی کرد و ادامه داد: وجود ییلاقات آببر، سندستان، چورزق، ایچ و روستای هزاررود بر زیبایی‌های طارم افزوده است.این مقام شهرستان طارم مسیرهای بکر کوهنوردی به سمت استان‌های شمالی را در جذب گردشگر طبیعتی بسیار مهم دانست و ادامه داد: بی‌شک با وجود این ظرفیت‌های خدادادی طارم قابلیت تبدیل شدن به قطب صنعت اکوتوریسم را دارا است.