اجرای 87 طرح کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: معاون منابع انسانی و امور اجتماعی فولاد خوزستان گفت: تاکنون ۸۷ طرح با هزینه ۱۳۸۰میلیارد ریال در زمینه کنترل آلاینده‌های زیست محیطی در این شرکت اجرا شده است که بیش از ۸۰ درصد این طرح‌ها در زمینه کنترل انتشار گرد و غبار بوده است. عباس بابازاده با اشاره به اقدامات این شرکت در زمینه محیط زیست اظهار کرد: اکنون نیز ۱۱ طرح در زمینه کنترل گرد و غبار با هزینه ۷۲۰ میلیارد ریال در حال اجرا هستند و پیش‌بینی می‌شود از میان آنها سه طرح به‌زودی وارد فاز بهره‌برداری شود که طرح بزرگ سیستم جمع‌آوری غبار کوره قوس الکتریکی شماره ۴ به ظرفیت یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب در ساعت و طرح تفکیک ضایعات فلزی به ظرفیت ۶۰ تن در ساعت در این دسته قرار دارند.وی در ادامه گفت: طرح‌های مهم دیگری همچون احداث تصفیه‌خانه پساب صنعتی به ظرفیت ۳ هزار مترمکعب در ساعت و تکمیل طرح تصفیه و بازیافت پساب خروجی تصفیه‌خانه آب فولاد خوزستان نیز انجام گرفته که موجب شده میزان برداشت آب از رودخانه کارون ۵۷۰ متر مکعب در ساعت کاهش یابد.

بابازاده در ادامه با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست همواره از اهداف اصلی شرکت در ایفای مسوولیت اجتماعی خود بوده است، افزود: هر یک از بخش‌های تولیدی شرکت متشکل از فرآیندها و عملیات صنعتی مختلفی هستند که احتمال بروز پیامدهای نامطلوب زیست محیطی در آنها وجود دارد. فولاد خوزستان به‌طور منسجم و برنامه‌ریزی شده به‌منظور کنترل موثر این پیامدها و ایجاد ساختارهای منسجم مدافع محیط زیست عمل کرده است. وی افزود: خوشبختانه اجرای این برنامه‌ها، دستاوردهای زیادی در زمینه بهبود عملکرد زیست محیطی شرکت به‌همراه داشته است. به‌عنوان مثال در مورد کنترل انتشار گرد و غبار که به‌عنوان مهم‌ترین جنبه زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های شرکت به‌حساب می‌آید، اجرای این طرح‌ها باعث شده طی ۸ سال گذشته به‌رغم افزایش ۵۰درصدی ظرفیت تولید میزان انتشار غبار بیش از ۵۳ درصد کاهش یابد که دستاورد مهمی محسوب می‌شود. از نتایج حاصل از اجرای این طرح‌ها در سایر حوزه‌های مرتبط با محیط زیست می‌توان به تصفیه فاضلاب‌های بهداشتی و پساب‌های صنعتی، حذف گازهای مخرب لایه ازن، تعویض خازن‌های حاوی روغن آسکارل و حذف مصرف آزبست، اجرای سیستم مدیریت پسماند و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد.

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی فولاد خوزستان ادامه داد: از دیگر اقدامات مهمی که در این زمینه انجام گرفته اجرای طرح توسعه فضای سبز است که موجب شده مساحت کل فضای سبز سایت صنعتی و محیط پیرامونی شرکت به ۴۹۰ هکتار افزایش یابد که بیش از ۴ برابر تعهد قانونی شرکت در زمینه احداث فضای سبز است و اکنون نیز سالانه بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال صرف نگهداری فضای سبز می‌شود. معاون منابع انسانی و امور اجتماعی فولاد خوزستان با اشاره به طرح‌های مهم شرکت در چارچوب مسوولیت‌پذیری اجتماعی گفت: طرح پایداری شبکه برق خوزستان که با هزینه بیش از ۲۶۰۰ میلیارد ریال با مشارکت شرکت برق منطقه‌ای استان و احتمالا شرکت فولاد اکسین پیگیری می‌شود شامل توسعه پست برق اهواز ۲، اجرای ۱۸ کیلومتر خط دو مداره ۴۰۰ کیلوولت و پست ۴۰۰ به ۲۳۰ کیلو ولت است که از جنبه حفظ پایداری شبکه سراسری برق استان دارای اهمیت فراوان بوده و با بهبود زیرساخت‌های شبکه می‌تواند سهم موثری در تامین انرژی به‌عنوان پیش‌نیاز توسعه پایدار جامعه داشته باشد. بابازاده تصریح کرد: اجرای بیمارستان ۹۶تختخوابی فولاد خوزستان به مساحت ۱۱۴۰۰ متر مربع نیز در گذشته آغاز شده و بخشی از عملیات ساختمانی آن نیز تکمیل شده است که با توجه به توافق صورت‌گرفته با استانداری خوزستان ادامه عملیات اجرایی این طرح به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور واگذار شد. در این طرح بخش‌های تخصصی مختلف پیش‌بینی شده و درآینده می‌تواند نقش قابل توجهی در تامین بخشی از نیازهای بهداشتی و درمانی شهروندان اهوازی ایفا کند.