تجدیدنظر در برنامه‌های انتقال آب

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه انتظارات بحق مردم خوزستان را درک می‌کنیم و باید برای حل این مشکلات گام برداریم، گفت: وزارت نیرو برای حل مشکلات با سازماندهی بهتر و کوتاه کردن فاصله زمانی به دنبال اتخاذ تصمیماتی است تا مشکلات استان را کاهش دهد، تامین ۱۵ دستگاه مقره‌شوی از این اقدامات است.ستار محمودی اظهار کرد: پدیده گرد و غبار و توام شدن آن با رطوبت یا مه غلیظ باعث ظهور یک پدیده جدید در کشور شد و تبعاتی را برای خوزستان در بحث برق و آب به وجود آورده که باید برای آن چاره‌جویی کرد.

وی افزود: شبکه برق کشور و به‌ویژه خوزستان به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای شرایط مختلف به بهترین نحو پاسخگو هستند اما بروز همزمان ریزگردها و مه غلیظ و رطوبت، باری را به سیستم‌ها تحمیل می‌کند و شرایطی را به وجود آورد که در طراحی‌های این شبکه‌ها اصلا منظور نشده است. محمودی تصریح کرد: تغییرات شرایط جوی در کشور در این چند سال اخیر بیشتر شده است، به شکلی که از ۱۵ سال گذشته تاکنون شاهد تغییرات آب و هوایی در کشور بوده‌ایم. وی ادامه داد: تا ۱۵ سال پیش میزان آب تجدید شونده در کشور ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بود اما با تغییرات آب و هوایی که از ۱۵سال گذشته تا ۶ سال قبل به وجود آمد، میزان آب تجدید شونده به حدود ۱۲۰میلیارد مترمکعب رسید و اکنون این میزان به کمتر از ۱۱۰ میلیارد مترمکعب رسیده است. این مساله برای سرزمین گسترده کشور ما به‌خصوص برای مناطق خشک تبعات بسیاری دارد.محمودی ادامه داد: این پدیده بیشترین تاثیر را روی مناطق خشک و کویری می‌گذارد و در خوزستان نیز همراه شدن آن با مه و رطوبت مشکلاتی را برای شبکه برق به وجود می‌آورد، از این به بعد باید در طراحی‌ها این مساله مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: در سطح ملی باید با مشکلات به وجود آمده در خوزستان به عنوان یک پدیده ادامه‌دار برخورد کنیم و تصور ما این نباشد که امروز این پدیده است و چند وقت آینده دیگر نخواهد بود. این پدیده دست ما نیست اما باید اکنون هرچه که می‌توانیم اثرات این پدیده را کاهش دهیم و از اتفاقات این چنینی در خوزستان جلوگیری کنیم. محمودی اظهار کرد: شست‌وشوی مقره‌ها جزو اقدامات کوتاه‌مدت هستند و در طول زمان ۶ماهه تا یکساله تاثیرگذار هستند اما برای بلندمدت باید تاسیسات در مقابل گرد و غبار به شکلی باشند تا در صورت توام شدن پدیده گرد و خاک و رطوبت دچار مشکل نشوند. وی با بیان اینکه پست‌های برق جزو مهمترین تجهیزات به‌شمار می‌آیند، گفت: در قراردادهای جدیدی که داریم ۴۲ پست برای خوزستان در نظر گرفته شد که باید در مقابل گرد و غبار مقاوم باشند. این پست‌ها حالت پوششی دارند و در مقابل گرد و خاک مقاوم هستند.وی درباره انتقال آب نیز اظهار کرد: وزارت نیرو کار سلیقه‌ای نمی‌کند و طبیعتا طبق برنامه‌ریزی به فعالیت می‌پردازد. در کشور حدود ۱۸ حوضه آبی داریم که برخی از این حوضه‌ها از چند استان عبور می‌کنند. دو حوضه کرخه و کارون در خوزستان قرار دارند که استان‌های مختلفی در آنها دخیل هستند.

محمودی تصریح کرد: در انتقال آب به حوزه‌های کویری، از ۳۰ سال قبل تاکنون طرح‌هایی بوده است تا از حوضه کارون بزرگ آب‌هایی به مناطق مختلف انتقال داده شود اما به‌دلیل تغییرات اقلیمی میزان انتقال آب پیش‌بینی شده، دیگر با ظرفیت این حوضه متناسب نیست که آبی از کارون بزرگ به مناطق کویری برود. وی ادامه داد: در شرایط اجتماعی آب شرب در اولویت اول قرار دارد، از این‌رو آن سهمیه‌هایی که برای انتقال مدنظر بود به یک‌ششم و یک‌پنجم کاهش پیدا کرد و آن سهمیه‌هایی که تصویب شده بود، کاهش پیدا کرد، هرچند هنوز این میزان انتقال آب نیز اجرا نشده است. قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: اصلا این امکان وجود ندارد که برای مثال آبی از خوزستان کم شود و برای کشاورزی به استان دیگری داده شود. این بحث اصلا امکان‌پذیر نیست و آب مساله‌ای نیست که کسی از انتقال آن بی‌خبر بماند. وزارت نیرو تنها به‌دلیل نبود آب در منطقه‌ای، آب را از اقلیم دیگری به این منطقه انتقال می‌دهد و آن هم به این شرط که به منطقه‌ای که از آن آب انتقال داده شده است، لطمه‌ای وارد نشود. محمودی گفت: وزارت نیرو این مسائل را مو به مو اجرا می‌کند و ضمانت اجرایی آن نیز سازمان محیط زیست کشور است که روی این مسائل نظارت می‌کند. از این رو زمانی انتقال آب انجام می‌شود که منطقه مورد نظر منبع آبی برای تامین نداشته باشد و آب تامین شده نیز فقط برای شرب خواهد بود.مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان نیز با اشاره به راهکارهای پیش‌بینی شده برای مقابله با اتفاقات ناشی از گرد و غبار و رطوبت گفت: راهکارهایی وجود دارد که در برنامه‌های کوتاه‌مدت و درازمدت برنامه‌ریزی شده‌اند و در این زمینه تا پایان سال ۹۵ تمام پست‌ها و خطوط انتقالی برق که در معرض گردو خاک هستند شست‌وشو خواهند شد.

محمود دشت‌بزرگ اظهار کرد: بروز پدیده گرد و خاک به تنهایی مساله خاصی در شبکه‌های برق ایجاد نمی‌کند اما در صورت هم‌زمان شدن گرد و خاک با مه یا باران مساله بحرانی در شبکه و پست‌ها ایجاد می‌شود. وی افزود: پدیده گرد و غبار به وجود آمده در استان منشأ برون‌مرزی دارد و این گرد و خاک با شرجی شدن هوا مقره‌ها را دچار آسیب می‌کند. دشت‌بزرگ تصریح کرد: طراحی تجهیزات، تاسیسات و مقره‌ها بر اساس اقلیم و شرایط آب و هوایی هر منطقه متفاوت است و در این زمینه تجهیزات استان متناسب با شرایط تکنولوژی زمان خود نصب شده‌اند و هرچه پیش رفته‌ایم شاهد بهبود شبکه در استان بوده‌ایم. وی گفت: طول شبکه برق خوزستان ۸۷۰۰ کیلومتر است که متناسب با شرایط تکنولوژی زمان خود نصب شده‌اند. دشت‌بزرگ افزود: درصدد تدوین استانداردهای جدیدی متناسب با اقلیم استان هستیم زیرا در هیچ جای دنیا این شرایط وجود ندارد و باید خودمان را با شرایط به وجود آمده هماهنگ کنیم تا دیگر شاهد به وجود آمدن مشکلات این چنینی در استان نباشیم. وی تصریح کرد: در برنامه بلندمدت قرار است در بخشی از پست‌های انتقال بنیادی برق که ۲۳پست هستند از کابل‌های پوششی سیلیکونی استفاده شود زیرا این نوع کابل آلودگی گریز و در مقابل نشت آب مقاوم است و امیدواریم این مساله تا پیش از تابستان ۹۶ محقق شود.مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان خاطرنشان کرد: هر بار که پدیده گرد و خاک به وجود می‌آید باید مقره‌های برق شست‌وشو شوند و در این زمینه با تامین بودجه‌ای که به این بخش اختصاص داده شده ۱۵ دستگاه شست‌وشو خریداری خواهد شد که این مساله کمک بزرگی به سرعت شست و شو و نگهداری خطوط و پست‌های برق استان خواهد کرد.