9 چالش تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404

دنیای اقتصاد - اصفهان - نسرین احمدی‌فخر: دومین کنفرانس آهن و فولاد متال ایران در هتل عباسی اصفهان به مدت دو روز برگزار شد.کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو در این مراسم با اشاره به اینکه اصلی‌ترین گلوگاه صنایع کشور جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تامین منابع مالی است، گفت: تامین زیرساخت‌ها به ویژه آب و حمل و نقل نیز که هزینه‌های تمام شده را بالا می‌برد، مهم است.وی در ادامه با اشاره به اینکه به دنبال جذب ۴۰ میلیارد یورو سرمایه هستیم، افزود: ۳۰ میلیارد یورو از این میزان از سوی دولت‌ها و ۱۰ میلیارد یورو بانک به بانک خواهد بود.وی ادامه داد: تا سال آینده ظرفیت کنسانتره در کشور ۴۷ تا ۴۸ میلیون تن خواهد شد و در این مدت همزمان گندله نیز تولید خواهد شد. وی افزود: دو طرح کنسانتره و دو طرح گندله تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز در این کنفرانس با اشاره به اینکه ایران در سال ۲۰۱۶ به صادرکننده خالص فولاد تبدیل خواهد شد، افزود: ظرفیت تولید در داخل سالانه افزوده می‌شود، به‌طوری که در سال ۲۰۱۵ ایران ۵/ ۴ میلیون تن واردات و ۲/ ۴ میلیون تن صادرات فولاد داشت. امسال تراز تجارت فولاد ایران قطعا مثبت خواهد شد.سبحانی در ادامه با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ باید ۳۵ میلیون تن مصرف فولاد داشته باشیم، گفت: جمعیت ایران تا آن زمان ۱۰۰ میلیون نفر خواهد بود. سرانه مصرف فولاد در ایران نیز به ۳۵۰ کیلوگرم و صادرات فولاد به ۲۰ میلیون تن خواهد رسید. وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف فولاد ایران اکنون ۲۳۷ کیلوگرم است، افزود: بازار خاورمیانه جزو بازارهای بزرگ واردات فولاد است و این موضوع توسعه صنعت فولاد را در ایران توجیه می‌کند.مدیرعامل فولاد مبارکه اضافه کرد: عیار سنگ‌آهن در معادن ایران در دنیا کم‌نظیر است و حتی در باطله‌های معدنی ایران بین ۲۳ تا ۲۷ درصد آهن وجود دارد. در چین عیار متوسط سنگ‌آهن حدود ۳۰ درصد است اما عمده معادن سنگ‌آهن ایران عیار بالای ۵۰ درصد دارند.

وی با اشاره به اینکه در افق ۱۴۰۴ رسیدن به هدف ۵۵ میلیون تن فولاد پیش‌بینی شده است، گفت: چون کشوری در حال توسعه هستیم باید طبق سند چشم‌انداز مصرف سرانه خود را به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم برسانیم. از این رو مصرف در سال ۲۰۲۵ با احتساب رشد جمعیت به ۳۵ میلیون تن می‌رسد. از سوی دیگر باید در منطقه به یک صادرکننده نمونه تبدیل شویم پس ۲۰ میلیون تن برای صادرات در نظر گرفته شده است. سبحانی در ادامه اکتشاف و استخراج سنگ‌آهن، مدیریت منابع آبی، حمل و نقل به ویژه ریلی، انرژی برق، پراکندگی و زنجیره‌ای نبودن واحدها، منابع مالی، هزینه بالای تولید، رقابت‌های داخلی و بازاریابی صادراتی را ۹ چالش بر سرراه تحقق هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ اعلام کرد. تجلی‌زاده، معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان گفت: از مجموع صادرات ۲۱۰۰ تنی فولاد کشور بیش از ۹۰ درصد مربوط به شرکت‌های بزرگ است. یکی از مشکلات، همین حجم بالای صادراتی از سوی تنها سه شرکت بزرگ مبارکه، خوزستان و ذوب آهن است که باید حل شود. وی افزود: ظرفیت تولید فولاد خوزستان تا سال ۲۰۱۸ به ۵ میلیون تن، تا سال ۲۰۲۰ به ۸/ ۸ میلیون تن و در افق ۲۰۲۵ به ۶/ ۱۳ میلیون تن می‌رسد.تجلی‌زاده گفت: صادرات فولاد خوزستان نیز بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۸ ماه نخست ۲۰۱۶ روند افزایشی داشته است. وی گفت: عمده صادرات از فولاد خوزستان به کشورهای تایلند، مصر، امارات، اردن، برزیل، مراکش، هند، بنگلادش و کانادا بوده است.