دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان، منطقه آزاد اروند را از ظرفیت‌های مهم توسعه همه جانبه شهرستان‌های آبادان و خرمشهر دانست و گفت: دولت برای برطرف کردن عقب‌ماندگی این دو شهر مصمم است. غلامرضا شریعتی افزود: آبادان به لحاظ راهبردی از شهرستان‌های مهم خوزستان در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، کشاورزی، تجارت، شیلات، هنر و ورزش است که پس از جنگ تحمیلی به‌رغم اقدامات فراوان دولت‌های پیشین، به داشته‌های قبل از جنگ نیز نرسید.وی اظهار کرد: با موافقت گمرک ایران گیت‌های موقت در ابتدای محدوده منطقه آزاد اروند نصب شده و به‌زودی فعالیت گمرک ایران در این گیت‌ها آغاز شده و حاکمیت منطقه آزاد بر منطقه بیشتر می‌شود و امکان ارائه خدمات اجتماعی و رفاهی به مردم بیشتر خواهد شد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: با اعمال حاکمیت منطقه آزاد اروند عملا بحث ته‌لنجی و تخلیه بار در این منطقه برطرف شده و بازرگانان با توجه به قوانین مناطق آزاد می‌توانند اقدام به واردات و صادرات کالا کنند. شریعتی در ادامه با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه تولید داخل گفت: با تاکید مقام معظم رهبری، دولت به‌منظور فعالسازی کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی گام‌های مهمی برداشته است.

وی افزود: توسعه با واردات محقق نمی‌شود بلکه توجه به تولیدات داخل و بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی می‌تواند علاوه‌بر ایجاد اشتغال، صادرات کالاهای داخلی را نیز رونق بخشد.استاندار خوزستان در ادامه طرح کشاورزی موسوم به طرح مقام معظم رهبری را ۸۵۰ هزار هکتار اعلام و اظهار کرد: دولت اجرای ۵۵۰ هزار هکتار از این طرح را برعهده گرفته است.

وی اظهار کرد:۳۰۰ هزار هکتار از این طرح انجام شده و ۲۰۰ هزار هکتار نیز در حال اجرا است. شریعتی گفت: به‌منظور احیای زمین‌های کشاورزی شبه جزیره آبادان و جلوگیری از پیشروی آب دریا به رودخانه بهمنشیر مناقصه احداث سد تنظیمی در این رودخانه به‌زودی اعلام و پس از طی مراحل قانونی و انتخاب پیمانکار عملیات اجرای آن آغاز می‌شود.استاندار خوزستان پالایشگاه آبادان را نماد ورود صنعت به کشور دانست و گفت: بازسازی کامل پالایشگاه آبادان، به‌زودی با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: پالایشگاه آبادان به لحاظ استفاده از تکنولوژی قدیمی سالانه دو میلیارد دلار زیاندهی دارد. شریعتی افزود: بنا به گفته وزیر نفت طراحی فاز دوم پالایشگاه به اتمام رسیده و با آغاز عملیات اجرایی آن علاوه‌بر ایجاد اشتغال و افزایش تولید این پالایشگاه به سوددهی مناسب می‌رسد. معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان نیز در این جلسه گفت: با توجه به برنامه‌های راهبردی برای توسعه همه‌جانبه شهرستان آبادان اکنون شاهد افزایش ۲۰درصدی جمعیت در شهرستان هستیم. عزیزالله شهبازی افزود: آبادان یکی از شهرستان‌های راهبردی کشور است که با ۳۴۷ هزار نفر جمعیت دارای سه شهر و ۵۷ روستا است که سه نماینده در مجلس دارد.وی اظهار کرد: بزرگ‌ترین سایت پرورش میگو با پنج هزار هکتار در چوئبده قرار دارد که ۱۲۰۰هکتار آن آماده زیر کشت میگو است.