تکرار و تاکید احمدی‌نژاد بر مواضع جنجالی

برای انتخابات نقشه کشیده‌اند، اما نقشه‌شان نقش بر آب می‌شود

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد در عین حال که قصد دارد از این پس هفته‌ای دو مرتبه به سفر استانی برود، هشدار داده است: «برخی برای انتخابات نقشه کشیده‌اند در حالی که به آنها می‌گویم شما نقشه بکشید؛ کار این ملت هم، نقش بر آب کردن نقشه‌های شماست.» او می‌گوید: «همانطور که در عرصه اقتصادی عده‌ای می‌خواهند گلوگاه را در دست خود بگیرند در عرصه سیاست هم همین است و یک گروه خود را اصل انقلاب می‌دانند.» سفر روز گذشته هیات دولت به اصفهان که در سایه اخباری مبنی بر احتمال اعلام کاندیداتوری اسفندیار رحیم مشایی در جریان این سفر قرار گرفت همچنان از ویژگی اظهارات جنجالی رییس‌جمهور و هشدارهایش برخوردار بود، چنانکه در میان سخنرانی رییس‌جمهور و هنگامی که وی انتقاداتی به کارشکنی‌ها علیه خودش وارد کرد، حامیان دولت شعار سردادند.

سایت دولتی شبکه ایران در اولین ساعات حضور هیات دولت در اصفهان خبر داد که «استقبال ویژه جوانان اصفهانی از مهندس اسفندیار رحیم مشایی، جالب توجه است. خودرو حامل مشاور رییس‌جمهور، در حلقه دوستداران مهندس مشایی است، طوری که حرکت وی بسیار کندتر از دیگر خودروهای کاروان، در حرکت است. این گروه از استقبال‌کنندگان، شعارهایی نظیر «مشایی بیا»، «چپ، راست، کارگزار، علیه اسفندیار»، «احمدی‌نژاد زنده باد، مشایی پاینده باد»، مهندس مشایی را همراهی می‌کنند.»

در هفته‌های اخیر نوع اطلاع‌رسانی رسانه‌های نزدیک به دولت و منتقدان اصولگرای جریان حاضر در پاستور نشان می‌دهد که رفته رفته افزون بر متن، حاشیه‌ فعالیت‌های دولت نیز مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است. در سفر استانی اخیر نیز، محمود احمدی‌نژاد پس از سخنرانی‌اش در اصفهان به همراه اسفندیار رحیم‌مشایی با جمعی از مردم گفت‌و‌گو کرد و بعد از آن در مقابل یکی از صحن‌های نقش جهان با وی عکس یادگاری گرفت. رییس‌جمهور پس از این با بالا بردن پرچم ایران، آن را به اسفندیار رحیم‌مشایی داد. این اقدام در شرایطی صورت گرفت که پیش‌تر هم که رییس‌جمهور در سفر استانی به سمنان این کار را انجام داده بود سرلشکر فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح تحویل پرچم از سوی رییس‌جمهور به مشایی را «غیرقابل توجیه» خوانده بود.

همچنین در حال حاضر که احمدی‌نژاد در بیشتر سخنرانی‌هایش به وجود عده‌ای مانع تراش بر سر راه تحقق اهداف دولت در خدمت به مردم و مبارزه با انحصارهای اقتصادی تاکید می‌کند، واکنش اصولگرایان را برانگیخته است. در این بین تنها در یک نمونه از واکنش‌های اخیر، علیرضا زاکانی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی توسط برخی افراد به شعاری برای انحراف افکار عمومی تبدیل شده است، گفته بود: «کسانی که ادعای مبارزه با مفاسد اقتصادی را دارند باید این موضوع را از نزدیکانشان آغاز کنند.»

گردهمایی حامیان «گفتمان بهار»

پیش از این خبرگزاری فارس و باشگاه خبرنگاران جوان از برنامه‌ریزی جریان دولت برای یک همایش انتخاباتی به نفع اسفندیار رحیم مشایی در جریان سفر استانی دولت خبر داده بودند. به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان، این همایش با عنوان «حماسه حضور» با حضور یک‌هزار وبلاگ نویس حامی «گفتمان بهار» برگزار می‌شود.

به‌رغم همه اینها اما خبرگزاری ایرنا نیز برای سفر استانی اصفهان سنگ تمام گذاشت تا تلاش برخی دیگر از رسانه‌های اصولگرا برای کمرنگ نشان دادن استقبال مردم از دور جدید سفرهای استانی دولت را با چالش مواجه کند. بر اساس گزارش این خبرگزاری، مردم شهر اصفهان در طول مسیر فرودگاه تا میدان امام(ره) با در دست داشتن پرچم کشورمان و شاخه‌های گل و سردادن شعارهای «صلی علی محمد یاور رهبر آمد»، «دسته گل محمدی به شهر ما خوش آمدی»، «احمدی‌نژاد دوستت داریم» و «رییس‌جمهور باغیرت برس به داد ملت» در حمایت از احمدی‌نژاد به استقبال وی و هیات دولت آمده‌اند. در عین حال خبرگزاری مهر گزارش داد که «احمدی‌نژاد در حالی وارد میدان امام (ره) شد که در صف مقدم مردم کشاورزان اصفهانی به چشم می‌آمدند که با در دست داشتن دست‌ نوشته و پلاکارد اعلام می‌کردند: «ما دیگر توان معیشت نداریم به داد ما برسید.»

بر اساس این گزارش در این مراسم «جمعیتی نزدیک به چهار هزار نفر» به چشم می‌خوردند. همچنین «در دستان یکی از مردم بنری از پرچم ایران همراه با تصاویر مقام معظم رهبری رییس‌جمهور و رحیم مشایی دیده می‌شد و شعار «زنده باد بهار» بر روی این بنر به چشم می‌آمد، البته با گذشت دقایقی از به اهتزاز درآمدن آن برخی از مسوولان خواستار جمع شدن این بنر شدند.»

با این وجود این کشمکش رسانه‌ای تنها حاشیه سفر استانی دولت نبود، چرا که در جریان این سفر و در واکنش به برگزاری همایش «حماسه حضور» سرپرست امور اجتماعی فرهنگی استانداری اصفهان استعفا کرد. در نامه استعفای مهدی امینی آمده است: «در جریان برنامه‌ریزی سفر اخیر رییس محترم جمهور، ایشان (استاندار) با پشت پا زدن به مصوبات جلساتی که به صورت رسمی با معاون سیاسی امنیتی ایشان برگزار شد و با نادیده انگاشتن فضای فرهنگی مذهبی استان و بی‌حرمتی به وفات مادر اسوه ایثار و وفا، حضرت ام‌البنین (علیها سلام) در گفتار ایشان، اصرار به حذف برنامه مداحی و روایتگری و جایگزینی گروه‌های موسیقی معلوم الحال در برنامه دیدار نخبگان استان با رییس‌جمهور کردند.

از سوی دیگر به اذعان نیروهای نهاد ریاست‌جمهوری، جلسه حماسه حضور، تنها به منظور مطرح ساختن محور جریان انحرافی است و فعالیتی کاملا انتخاباتی می‌باشد که تلاش در زمینه برگزاری آن مخالف تعهدات شرعی و قانونی بنده است.»

رییس‌جمهوری با ۳۰ تا ۴۰ میلیون رای

رییس‌جمهور در یکی دیگر از سفرهای چهارمین دور از سفرهای استانی در اصفهان با بیان اینکه امام راحل می‌فرمودند، یک رای بیشتر ندارم و رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع تاکید دارند، اظهار کرد: این تاکید برای بنده و امثال بنده که قدرتی دارند و تریبون و رسانه در اختیار دارند، خیلی پیام دارد. وی با بیان اینکه رهبری فرمودند در انتخابات باید همه سلایق حضور داشته باشند، افزود: هیچ‌کس نباید جای ملت تصمیم گیرد و آنچه ملت تصمیم بگیرد بهترین است و همه باید تابع تصمیم ملت باشند.

احمدی‌نژاد گفت: یقین دارم با حضور نزدیک به ۵۰ میلیونی ملت ایران در انتخابات و انتخاب رییس‌جمهوری با ۳۰ تا ۴۰ میلیون رای، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند قدرت خود را به دنیا نشان دهد و مشکلات را به نفع ملت ایران تغییر دهد.

اجازه بدهید برای مردم کاری کنیم

احمدی‌نژاد با بیان اینکه عده کمی اقتصاد را در دست گرفته‌اند، خاطر نشان کرد: عده اندکی خود را اصل اسلام و انقلاب می‌دانند و حتی رهبری را در انحصار خود می‌دانند در حالی که رهبری متعلق به همه ملت ایران و محبوب ۷۵میلیون ایرانی است. رییس‌جمهور گفت: به ما می‌گویند چرا سه، چهار ماه آخر دولت همچنان به سفر استانی می‌روید و من به آنها می‌گویم مگر روز اول این دولت با روز آخر آن تفاوتی دارد؟ شما که نشسته‌اید، اجازه دهید ما برای مردم کاری کنیم و مشکل جوانان و آب استان اصفهان را حل کنیم.

وقتی نمی‌توانند کسی را منصرف کنند متهمش می‌کنند

رییس دولت دهم با بیان اینکه دور چهارم سفرهای استانی بنا به دلایلی به تاخیر افتاد که در زمان مناسب دلایل آن را بیان خواهم کرد، اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که دور چهارم سفرهای استانی به ۲۰ استان هنوز باقی مانده است که اگر هفته‌ای دو سفر استانی انجام دهیم، می‌توانیم آن را به پایان برسانیم.

رییس‌جمهور تصریح کرد: وقتی نتوانند کسی را که در اجرای عدالت پافشاری می‌کند از عقیده خود منصرف کنند خود او را متهم می‌کنند.

با مسکن مهر اقتصاد خراب می‌شود؟

رییس‌جمهور همچنین گفت: تا پولی در جیب ملت می‌گذاریم بلندگوها فعال می‌شود که این پولی که به ملت می‌دهید عامل خرابی، فساد و تنبلی مردم می‌شود و حتی توطئه‌های دشمنان و تحریم‌ها و فشارهای سنگین دشمنان را به این بهانه نادیده می‌گیرند.

رییس دولت دهم با اشاره به خدمات این دولت در مناطق محروم افزود: وقتی به مناطق دوردست می‌رویم تا مسائل و مشکلات عمرانی مردم را حل کنیم، می‌گویند که دولت پول خرج می‌کند و این گونه اقتصاد خراب می‌شود در حالی که اگر برای آبادانی کشور پول خرج نکنیم عدالت چه طور اجرا می‌شود؟

احمدی نژاد گفت: وقتی می‌خواهیم ۵۰۰ میلیارد تومان پول ملت را که به یک فرد داده شده است، پس بگیریم می‌گویند اقتصاد خراب می‌شود، در حالی که این طور نیست و می‌توانیم همین پول را به صورت وام‌های پنج میلیون تومانی در اختیار جوان‌ها قرار دهیم. رییس قوه مجریه با بیان اینکه می‌گویند چرا مسکن مهر راه‌اندازی کرده اید و اقتصاد خراب می‌شود خاطر نشان کرد: آیا با خانه دار شدن مردم اقتصاد خراب می‌شود؟

دشمن می‌خواهد دو کره ، چین و ژاپن را تخریب کند

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش در پیامی به کشورهای شرق آسیا گفت: اکنون بین دو کره و چین و ژاپن حرف و اختلاف است و آنها برای حل مسائل خود تهدید به جنگ و بمب اتم می‌کنند و باید مسوولان آنها مثل گذشته هوشیار باشند. احمدی‌نژاد ادامه داد: مسوولان کشورهای کره شمالی و جنوبی و چین و ژاپن بدانند دشمن می‌خواهد کشورهای آنها را تخریب کند. وی ادامه داد: دوستانه از آنها می‌خواهیم که خویشتنداری خود را حفظ کنند و مثل گذشته هوشمند باشند؛ ما نیز آمادگی خود را برای وساطت به منظور برگزاری گفت‌وگو میان آنها اعلام می‌کنیم.