نامزد اصلاح‌طلبان از میان جهانگیری، عارف و مهرعلیزاده انتخاب می‌شود؟

دنیای اقتصاد- در فاصله حدود یک و نیم ماهه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد تشدید فعالیت‌های انتخاباتی در جناح‌های سیاسی کشور هستیم. اصولگرایان که در مسند قدرت هستند با تعداد بیشماری نامزد در این عرصه حاضر شده‌اند، اما اصلاح‌طلبان تا پیش از این برای معرفی نامزد دچار تردید بودند ولی خبرهایی که اخیرا از اردوگاه آنان به گوش می‌رسد نشان‌دهنده پایان تردید و قصدشان برای ورود به انتخابات با یک نامزد واحد است. در واقع به نظر می‌رسد بعد از آنکه اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری خاتمی و هاشمی تقریبا ناامید شدند در شورای مشورتی خود تصمیم گرفتند که از میان ۳ گزینه موجود(اسحاق جهانگیری-محمدرضاعارف-محسن مهرعلیزاده) بر روی یک نفر به اجماع برسند و همه احزاب اصلاح‌طلب و شخص هاشمی و خاتمی از او حمایت کنند. البته برخی گروه‌ها نام حسن روحانی را نیز به این جمع اضافه کرده‌اند، اما گفته می‌شود برخی دیگر از فعالان اصلاح‌طلب از مطرح شدن نام او در جمع خود چندان خشنود نیستند. آنگونه که به نظر می‌رسد تمایل اصلاح‌طلبان برروی کاندیداتوری اسحاق جهانگیری است و اکثر آنها موافق این امر هستند و به‌زودی تصمیم انتخاباتی اصلاح‌طلبان به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

جهانگیری: با مکانیزم واحد می‌آییم

آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، اسحاق جهانگیری با تاکید بر اینکه احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات جدی‌تر شده است، گفت: اولویت اول اصلاح‌طلبان خاتمی است و اولویت دوم آنان هاشمی. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اجماع اصلاح‌طلبان بر روی شما جدی شده است، اظهار کرد: بنده اطلاعی ندارم و بهتر است از آنهایی که اجماع کردند بپرسید. وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اصلاح‌طلبان به مکانیزم واحد برای حضور در انتخابات رسیده‌اند، در صورت امکان درباره این مکانیزم توضیح بدهید، افزود: اصلاح‌طلبان حتما تلاش خواهند کرد در این انتخابات مکانیزمی واحد برگزینند که بر اساس آن بتوانند در انتخابات حضور پیدا کنند. جهانگیری تصریح کرد: اینکه این مکانیزم به چه شکل است و چه زمانی مشخص و اعلام می‌شود هنوز نهایی نیست. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال که نظر اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری آقای خاتمی چیست، گفت: هنوز اصلاح‌طلبان اصرار دارند که آقای خاتمی بیاید و ایشان هم در حال بررسی است و پاسخ نهایی را به ما نداده‌اند.

مهرعلیزاده: به اجماع رسیده‌ایم

محسن مهرعلیزاده نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر خاتمی و اصلاح‌طلبان در مورد کاندیدای انتخابات چیست، گفت: خاتمی و اصلاح‌طلبان در مورد سه چهره یعنی آقای جهانگیری، آقای عارف و بنده در مورد انتخابات به اجماع رسیده‌اند که البته از این بین نظر ایشان در مورد کاندیداتوری من بیشتر است. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به معرفی سه گزینه نهایی شورای مشورتی اصلاح‌طلبان از سوی شما که شامل آقایان مهرعلیزاده، عارف و جهانگیری می‌شود، کدامیک در نهایت به عنوان کاندیدای نهایی جریان اصلاحات در انتخابات آتی معرفی خواهد شد، گفت: این ۳ نفر از نظر شرایط عمومی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و کم و بیش یکسان هستند. مهرعلیزاده افزود: مهمترین عامل برای انتخاب کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان وجود داشتن زمینه رای آوری برای آنان است که البته نظر آقای خاتمی هم این است که هر کسی زمینه رای آوری بیشتری داشت، کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان باشد.

مرعشی: معرفی نامزد واحد توسط هاشمی و خاتمی

در همین حال حسین مرعشی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: هاشمی و خاتمی باید در انتخابات ورود پیدا کنند و با اتحاد فردی را برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری معرفی کنند. سخنگوی سابق حزب کارگزاران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات این دوره همانند انتخابات ۸۴ حضور پیدا کند، گفت: انتظارات از آقای هاشمی بالاست. البته این انتظارات به معنی آمدن نیست. مهم این است که در بحث انتخابات ورود پیدا کنند بالاخره کمک کنند انتخابات به سمت و سویی رود که با نظم و انضباط بیشتری پیش رود، اگر کاندیدای برجسته‌ای را به مردم معرفی کنند نتیجه انتخابات هر چه باشد موجب سربلندی مردم می‌شود.

مرعشی ادامه داد: انتخابات نباید موجب تجزیه جناح‌های سیاسی به شاخه‌های سیاسی شود. آقای هاشمی و خاتمی بهتر است با اتحاد با هم فردی را برای کاندیداتوری معرفی کنند این کار می‌تواند به اصولگرایان نیز کمک کند تا آنها نیز از تشتت خارج شوند.

یونسی: امیدواری به ائتلاف اصلاح‌طلبان

وزیر پیشین اطلاعات و از اعضای اصلی ستاد انتخاباتی حسن روحانی اما با بیان اینکه «این خواص هستند که می‌توانند عامه مردم را به میدان رقابت بکشانند»، اظهار کرد: من نسبت به یک ماه پیش امیدم بیشتر است که آقای روحانی یکی از دو قطب کاندیداها شود و ما شاهد یک انتخابات با شکوه و حماسی باشیم. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام یونسی با تاکید بر اینکه «طبق اطلاعاتی که من دارم، قطعا آقایان هاشمی و خاتمی نمی‌آیند»، گفت: اگر دولت غایب این انتخابات باشد و نیروهای حاکمیتی هم بیطرف بمانند و قالیباف هم در صحنه نماند، در آن صورت شکست اصولگرایان از اصلاح‌طلبان قطعی است. وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر پیشنهاد هاشمی برای ائتلاف جهانگیری، روحانی و خاتمی گفت: ما امیدواریم چنین اتفاقی بیفتد و هنوز برای این اتفاق دیر نشده است و آقای هاشمی هم تاکید دارند که چنین اتفاقی رخ دهد.

دیدار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با هاشمی

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنان را همانند سایر اقشار جامعه واقعی و درست خواند و با اشاره فهرست‌وار به عملکرد غلط و انحرافی برخی که منجر به وضع موجود شده است، گفت: در حال حاضر سوءمدیریت و لجاجت‌ها، راه و مسیر اصل انقلاب و نظام را مورد مخاطره قرار داده و لازم است دلسوزان و وفاداران به کشور، مردم و انقلاب مسوولیت خود را در برهه حساس کنونی به انجام برسانند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، انتخابات آینده ریاست‌جمهوری را فرصت مناسبی برای تصحیح عملکردهای ناصحیح و ایجاد فرصت برای حضور همه سلایق و وفاداران به نظام و انقلاب در عرصه مشارکت عمومی و تصمیم‌گیری کشور خواند و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد و معیشت مردم سامان مناسب یابد و فشارها و توطئه‌های قدرت‌های استکباری خنثی گردد، باید زمینه جلب اعتماد عمومی و حضور پرشور مردم و سلایق سیاسی گوناگون فراهم گردد تا با به نمایش گذاشتن وحدت ملی و انتخاب مسوول اجرایی مورد قبول اکثریت مردم، از همه ظرفیت‌های ملی، انسانی و نخبه کشور بهره‌برداری گردد.

وی ورود چهره‌های ملی و مردمی و دارای مقبولیت داخلی و بین‌المللی بالا را در عرصه انتخابات آینده ریاست‌جمهوری، مقدمه ایجاد حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی دانست و تاکید کرد: حضور چهره‌ها و شخصیت‌هایی که بتوانند از ظرفیت و توانمندی نخبگان و دلسوزان کشور از سلایق گوناگون در جهت وفاق عمومی و ایجاد اعتماد ملی و بین‌المللی استفاده به عمل آورند، می‌تواند اقتدار حاصل از آرای واقعی مردم را به وسیله‌ای برای حل سریع مشکلات و رفع ناکارآمدی‌ها و سوءتدبیرها بدل کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ایجاد زمینه‌های عملی تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی و دمیدن امید و رفع نگرانی مردم و دوستداران نظام و انقلاب را وظیفه و تکلیف شرعی، وجدانی و ملی همه دلسوزان کشور و مسوولان اجرایی و نظارتی انتخابات عنوان کرد و گفت: بداخلاقی‌ها، تخریب‌ها و تهمت‌ها نمی‌تواند و نباید مانع حضور و مشارکت واجدان صلاحیت و مقبولان ملت گردد و اینجانب نیز هر آنچه در توان داشته باشم در راه تحقق آرمان‌ها و خواست مردم انجام خواهم داد.