فارس - رییس سازمان بورس گفت: با ثبت ۱۵۰۰ شرکت سهامی عام، تامین مالی پروژه‌ها، بکارگیری ابزاری چون صکوک استنصاع و صندوق نیکوکاری و برخورد قانونی با فعالیت‌های هرمی و فارکس می‌توان شاهد تداوم جهاد اقتصادی در بازار سرمایه کشور بود. وی با بیان اینکه با توجه به اقدامات صورت گرفته در سال‌های گذشته، هر سال، سال جهاد بورسی برای بازار سرمایه است، اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار برای سال جاری برنامه‌هایی را مدنظر دارد که در صورت اجرای دقیق و کامل آنها می‌توان شاهد جهاد اقتصادی در بازار سرمایه کشور و بورس ۴۴ ساله بود.

صالح‌آبادی تاکید کرد: درحالی طبق ماده ۹۹ قانون برنامه توسعه کشور همه شرکت‌های سهامی عام فعال کشور باید ظرف ۶ ماه و حداکثر تا پایان شهریور ماه نزد سازمان بورس به ثبت برسند که طبق برآورد‌های صورت گرفته حدود ۲ هزار شرکت سهامی عام وجود دارند و از این تعداد ۵۰۰ شرکت نزد سازمان به ثبت رسیده‌اند.

بنابراین همه شرکت‌های سهامی عام کشور تحت یک واحد نظارت خواهند شد و معامله حتی یک سهم شرکت‌ها هم باطل و بی‌اثر است.

ایجاد بازاری جدید در فرابورس

صالح‌آبادی با اشاره به لزوم تقویت شبکه اطلاع‌رسانی ناشران موسوم به کدال خاطرنشان کرد: با ثبت همه شرکت‌های سهامی عام نزد سازمان بورس، این دسته از شرکت‌ها باید به مانند شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اطلاعات میان‌دوره‌ای و حسابرسی شده را به سازمان بورس ارائه دهند. برای معاملات سهام این دسته شرکت‌ها هم تمهیداتی اندیشیده شده تا سهام آنها در بازار جدیدی در شرکت فرابورس و حتی بدون پذیرش شرکت‌ها انجام شود.

به گفته وی مقررات این بازار در حالی تدوین و به‌زودی نهایی و ابلاغ می‌شود که معاملات سهام این گونه از شرکت‌ها به دلیل عدم وجود درصد سهام شناور آزاد حداقلی و به منظور جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی، اطلاع‌رسانی نشده و قیمت‌ها اعلام نخواهد شد تا مانع از استناد برخی به قیمت‌های معامله شده در فرابورس شود.

تامین مالی پروژه‌ها از طریق ابزارهای جدید

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهارات خود به تداوم تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در حالی سال گذشته برای نخستین بار حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در بازار سرمایه منتشر شد که در سال جاری استفاده از این ابزار بیشتر خواهد شد؛ چرا که طبق بسته پولی سال ۹۰، باز خرید اوراق مشارکت جدید توسط بانک‌ها ممنوع بوده و باید از طریق بورس یا فرابورس انجام شود.

صالح‌آبادی با بیان اینکه در زمینه اوراق دست اول و دوم گواهی سپرده سهام و اوراق مشارکت در بازار سرمایه تجربه کافی وجود دارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این از طریق توسعه صکوک اجاره، بکارگیری صکوک استنصاع و همچنین اوراق اختیار معامله و بکارگیری صندوق سرمایه‌گذاری جدیدی به‌نام صندوق نیکوکاری، بازار سرمایه در تامین منابع لازم پروژه‌ها بیش از گذشته فعال خواهد بود.

ابعاد صندوق نیکوکاری

وی در تبیین ابعاد صندوق نیکوکاری گفت: این نوع صندوق که با همکاری سازمان بهزیستی به‌کار گرفته می‌شود و قابل تعمیم برای سایر ارگان‌های حمایتی و نیکوکاری است، به مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارای ارکان مشخص و کارمزد تعیین شده اما در صندوق سازمان بهزیستی برای تامین وجه اولیه مشمولان مسکن و همچنین بازپرداخت اقساط از عواید به دست آمده صندوق استفاده خواهد شد. صالح‌آبادی افزود: اساسنامه این صندوق تهیه و به‌زودی اعلان عمومی خواهد شد. برای خیرین چند نوع حالت مانند کمک مالی بلاعوض، کمک مالی قرض‌الحسنه‌ای، کمک مالی با دریافت سودی مشخص و غیره دیده شده تا به سلیقه‌های مختلف جواب داده شود. در صورت انحلال صندوق هم ارزش مالی واحدهای منتشره صندوق سرمایه‌گذاری مشترک به سازمان بهزیستی خواهد رسید.

برخورد قانونی با شرکت‌های هرمی و فارکس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برخورد قانونی با شرکت‌های هرمی و فارکس را از دیگر اقدامات سازمان بورس در سال جهاد اقتصادی نام برد و گفت: این سازمان تاکنون به هیچ شرکتی در حوزه فارکس مجوزی نداده و با توجه به متشکل شدن بازار سرمایه و وجود مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران فارکس، از این پس با این شرکت‌های در فارکس و همچنین شرکت‌های هرمی برخورد قانونی خواهد شد.

به گفته صالح‌آبادی فعالیت این دسته از شرکت‌ها در گذشته هم ممنوع بوده، اما از سال جدید سازمان بورس با هر گونه فعالیت آنها برخورد خواهد کرد که جزئیات چگونگی این برخورد به‌زودی اعلام می‌شود.