گارو هوانسیان فر *

شما حسابرس مستقل شرکت آلفا برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ هستید. در رسیدگی‌های خود متوجه می‌شوید که دفاتر قانونی سال مالی بعد (سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۹) تا تاریخ پایان کار اجرایی حسابرسی در محل شرکت آلفا، به هیچ وجه نوشته نشده است. مسوولان شرکت آلفا معتقد هستند که شما حسابرس آن شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ هستید و اصولا با دفاتر سال مالی بعد کاری ندارید و نباید این مورد را در گزارش حسابرسی خود درج کنید، زیرا این کار موجب رد شدن دفاتر قانونی شرکت آلفا برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۹ می‌شود. مسوولان شرکت آلفا معتقد هستند ممکن است حسابرس سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۹، یک موسسه حسابرسی معتبر دیگر باشد و این وظیفه آنها است که نسبت به دفاتر قانونی شرکت اظهار نظر کنند، البته اگر چنین وظیفه‌ای را نیز داشته باشند.

حال برای شما این سوالات پیش می‌آید:

۱- آیا دفاتر قانونی سال ۱۳۸۹ باید جزو بررسی‌های شما که حسابرس صورت‌های مالی شرکت آلفا برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ هستید، باشد؟

۲- اگر فکر می‌کنید که چنین وظیفه‌ای دارید، یعنی بررسی دفاتر قانونی شرکت آلفا برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۹، این مورد را به چه صورت در گزارش حسابرسی خود نسبت به صورت‌های مالی (نه گزارش حسابرسی مالیاتی) باید درج کنید؟

۳- آیا نوشته نشدن دفاتر قانونی شرکت آلفا برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۹، اثری روی اظهار نظر شما نسبت به صورت‌های مالی سال ۱۳۸۹ دارد؟

۴- اگر موضوع یادشده بالا را به نحوی در گزارش خود بیاورید، آیا باید در گزارش حسابرسی خود نسبت به صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ درج کنید که شرکت آلفا در سال مالی بعد مشمول قانون علی الراس شدن خواهد شد و مالیات عمده‌ای به شرکت تعلق خواهد گرفت؟

۵- اگر بند ۴ فوق را در گزارش حسابرسی خود به نحوی درج کنید، چه نوع عکس‌العملی را از طرف مسوولان شرکت آلفا انتظار خواهید داشت؟

۶- در صورتیکه شما مسوولیت بازرس قانونی شرکت آلفا برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ را نیز به عهده داشتید، پاسخ شما به سوالات فوق به چه نحوی خواهد بود؟

*عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان