گروه خودرو - بیش از پنج ماه از توقف شماره‌گذاری برخی از خودروهای تجاری می‌گذرد، اما راهور ناجا با توجه به مجوز موسسه استاندارد برای شماره‌گذاری، هنوز از ارائه پلاک به خودروهای مذکور طفره می‌رود. توقف طولانی مدت شماره‌گذاری خودروهای تجاری در سال جاری منجر به آن شد تا شورای سیاست گذاری خودرو در آخرین جلسه خود به چاره‌اندیشی در این خصوص بپردازد‌، هرچند قرار بود در این جلسه توافقی با مسوولان راهور ناجا برای برطرف کردن این مشکل حاصل شود‌، اما عدم حضور مسوولان راهور‌، موجب شد تا توافقی در این خصوص حاصل نشود.

عدم اطمینان از کیفیت خودروهای تجاری تنها دلیلی است که تاکنون راهور ناجا به استناد آن از شماره‌گذاری سرباز می‌زند، دلیلی که اعضای شورای سیاست گذاری خودرو به استناد مجوزهای صادر شده از سوی موسسه استاندارد‌، سازمان محیط زیست و وزارت صنایع برای تجاری‌ها صادر شده آن را رد می‌کنند.

دلیل اعلام شده از سوی راهور ناجا در حالی است که اعضای شورای سیاست گذاری خودرو دلیل دیگری برای ممانعت راهور از شماره‌گذاری خودروهای تجاری عنوان می‌کنند آنها معتقدند که با وجود صدرو مجوز شماره‌گذاری از سوی وزارت صنایع و معادن، مجوز هنوز به بخش شماره‌گذاری راهور نرسیده است.

از سوی دیگر نامشخص بودن دلیل توقف شماره‌گذاری در ماه‌های گذشته و پیدا نکردن راهکاری برای این مشکل کمبود خودروهای تجاری در بازار را به همراه داشته است، چرا که در کنار این توقف از ابتدای سال جاری ثبت سفارش تجاری‌ها نیز متوقف بوده که این امر رشد ۲۵ تا ۴۰ میلیونی قیمت خودروهای تجاری در بازار را به همراه داشته است.

توقف شماره‌گذاری قانونی نیست

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در خصوص دلایل مطرح شده از سوی راهور ناجا برای توقف شماره‌گذاری خودروهای تجاری می‌گوید: مجوزهای صادر شده از سوی وزارت صنایع و معادن به منظور شماره‌گذاری خودروهای تجاری با استناد به قانون شماره‌گذاری به راهور ناجا ارائه شده به همین دلیل خودروهای مذکور می‌توانند استانداردهای مصوب در کشور را پاس کنند.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان‌، براساس قانون شماره‌گذاری، مجوز شماره‌گذاری خودروها از سوی موسسه استاندارد‌، سازمان محیط زیست مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پس از تایید از سوی وزارت صنایع مجوز شماره‌گذاری به راهور ناجا ارائه می‌شود و از آنجاکه تمام مجوزها برای راهور ناجا ارسال شده توقف صورت گرفته از سوی ناجا قانونی نیست.

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این پرسش که هم اکنون چه شرکت‌هایی با این مشکل درگیر هستند، عنوان کرد: به طور تقریبی تمام شرکت‌های تجاری ساز با این مشکل درگیر هستند‌،ایران خودرو دیزل‌، سایپا دیزل و ارس خودرو هم‌اکنون بیشترین مشکل شماره‌گذاری را دارند که در خصوص ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل راهور به دلیل عدم اطمینان از کیفیت، شماره‌گذاری آنها را متوقف کرده‌، در خصوص ارس خودرو نیز مجوزهای استاندارد به اتمام رسیده بود که با صدرو مجوز جدید هنوز شماره‌گذاری محصولات این شرکت آغاز نشده است.

اظهارات دبیر انجمن خودروسازان در خصوص توقف شماره‌گذاری یکی از محصولات شرکت سایپا دیزل درحالی است که مسوولان این شرکت از نبود مشکل در شماره‌گذاری محصولات خود خبر می‌دهند. نعمت بخش در خصوص دلایل تکذیب شرکت سایپا دیزل اظهار داشت : خودروسازان سعی دارند تا مشکل از طریق مذاکره برطرف شود به همین دلیل در خصوص آن سخنی به میان نمی آورند اما آنچه مسلم است اکثر تجاری سازان هم‌اکنون با این مشکل مواجه هستند.

به گفته کارشناسان مجوز استاندارد برای خودروهای تجاری تولید داخل به صورت یک دوره یکساله و برای تجاری‌های وارداتی در طول یکسال صادر می‌شود که با اتمام زمان مجوز تولید کننده و وارد کننده باید در خصوص اخذ مجوز جدید اقدام کند.

به گفته یکی دیگر از مسوولان تجاری ساز مجوز شماره‌گذاری از سوی موسسه استاندارد‌، محیط زیست و وزارت صنایع صادر و پس از آن به پلیس راهور ارائه می‌شود‌، اما با وجود ارائه مجوز راهور هنوز اقدامی در خصوص شماره‌گذاری صورت نداده است.

به گفته این مقام مسوول‌، مجوز صادر شده باید از پلیس راهور به بخش شماره‌گذاری این مرکز ارائه شود اما بنا به دلایلی این مجوز هنوز به بخش شماره‌گذاری راهور ناجا ارائه نشده است. سرهنگ رستمی رییس جدید شماره‌گذاری راهور ناجا نیز با تایید اینکه هنوز نامه شماره‌گذاری به این بخش ارائه نشده، اظهار داشت: مجوز شماره‌گذاری پس از بررسی از سوی معاونت مهندسی ناجا به مرکز شماره‌گذاری ارائه می‌شود که هنوز این مجوز از سوی بخش مهندسی به مرکز شماره‌گذاری ارسال نشده است.

رستمی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر شماره‌گذاری چه خودروهایی متوقف است، عنوان کرد: شماره‌گذاری خودروهایی که مجوز استاندارد آنها به اتمام رسیده و خودروهایی که هنوز به سیستم ترمز ABS مجهز نیستند متوقف است.

مذاکره برای برطرف کردن مشکل

توقف چند ماه شماره‌گذاری خودروهای تجاری در سال جاری موجب شد تا وزارت صنایع و معادن برای برطرف کردن مشکل به وجود آمده وارد عمل شود به طوری که در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو مقرر شد تا معاون این وزارتخانه طی جلساتی با مسوولان راهور ناجا مشکل به وجود آمده را برطرف کنند.

نعمت بخش در پاسخ به این پرسش که در صورت ادامه روند پیش گرفته از سوی راهور ناجا آیا روش قانونی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد، اظهار داشت: در صورت ادامه روند کنونی می‌توان به دیوان عدالت اداری شکایت کرد انجمن خودروسازان نیز پیشنهاد شکایت را به خودروسازان مطرح کرده‌، اما خودروسازان موافق شکایت نبوده و ترجیح می‌دهند مشکل با رایزنی برطرف شود. از سوی دیگر توقف شماره‌گذاری خودروهای تجاری از یک سو و توقف ثبت سفارش این خودروها در سال جاری موجب شده تا خودروهای تجاری رشد چشمگیر قیمت را در بازار تجربه کنند.

به گفته یکی از تجاری سازان مشکلات به وجود آمده موجب شد تا بازار تجاری‌ها هم‌اکنون با کمبود خودرو مواجه شوند که این امر افزایش ۲۵ تا ۴۰ میلیونی قیمت تجاری‌ها با توجه به مدل خودرو را به همراه داشته است.

این مقام مسوول در ادامه اظهار داشت: تجاری‌سازان هم اکنون با انبار خودرورهای تولیدی در کارخانه‌های خود مواجه هستند در حالی که بازار با کمبود خودرو روبه‌رو است و بالطبع با کاهش عرضه‌، قیمت تجاری‌ها روند رو رشد پیدا کرده است.

این مقام مسوول ضمن تایید مشکل به وجود آمده برای برخی از خریداران عنوان کرد: متاسفانه برخی از متقاضیان در حال حاضر با این مشکل مواجه هستند که خودرو خریداری شده آنها شماره‌گذاری نمی‌شود و متاسفانه زمان شماره‌گذاری خودروهای خریداری شده آنها نیز نامشخص است.

این مقام مسوول در پاسخ به این پرسش که تکلیف خریداران این خودروها چیست اظهار داشت: تا زمانی‌که راهور مجوز را صادر نکند نمی‌توان برای برطرف کردن مشکل به وجود آمده اقدام کرد.

نگرانی راهور

از سوی دیگر هرچند خودروسازان با استناد به قانون: خواهان شماره‌گذاری خودروهای تجاری هستند، اما در این میان نگرانی راهور ناجا در خصوص امنیت جاده‌های کشور را نیز نباید نادیده گرفت، چرا که با بروز مشکلات هوو در جاده‌های کشور اولین انتقادات به راهور گرفته شد. در خصوص این خودرو نیز مجوز شماره‌گذاری به طریقی قانونی صادر شده بود، اما تردد این کامیون در جاده‌های کشور نشان داد که کیفیت آن چندان قابل اعتماد نیست.

حال راهور سعی دارد تا با توقف شماره‌گذاری از بروز مشکل پیشین جلوگیری کند هرچند هنوز چگونگی آن نامشخص است.