قصاب لیبی حمام خون به راه انداخت

پیام۲۰ ثانیه‌ای دیکتاتور: در لیبی هستم نه ونزوئلا. این کانال‌ها را باور نکنید. آنها سگ هستند. خیابان‌های لیبی با جنازه مخالفان فرش شد

قذافی با حضور در تلویزیون دولتی رسانه‌های خارجی را «سگ» خواند

گروه بین‌الملل- دیروز، سه‌شنبه، شاهدان عینی از یکی از حومه‌های پایتخت لیبی خبر دادند که سطح خیابان‌های شهر از جنازه‌های مخالفان قذافی پوشیده شده است. گفته شده است که این کشته‌شدگان با شلیک مستقیم نیروهای تحت امر قذافی به قتل رسیده‌اند.

این خبر در شرایطی منتشر شد که رهبر لیبی، که طولانی‌ترین مدت رهبری را در میان کشورهای عربی به خود اختصاص داده است، ضمن حضور در تلویزیون دولتی این کشور شایعه فرار خود را تکذیب و اعلام کرد که همچنان در قدرت باقی می‌ماند. او با رد شایعه فرارش به ونزوئلا، رسانه‌های خارجی را «سگ» خواند. او گفت: «می‌خواهم برای آنها روشن کنم که من در ترابلس هستم نه ونزوئلا. این کانالها را باور نکنید. آنها سگ هستند. خداحافظ.»

اظهارات سرهنگ قذافی که تنها ۲۰ ثانیه طول کشید، در حالی مطرح شد که گزارش‌ها حاکی از ادامه درگیری‌ها برای دومین روز متوالی در پایتخت لیبی- ترابلس - است. ناآرامی‌ها تا روز یکشنبه به ترابلس نرسید. اما سرانجام صدها نفر در پایتخت نیز دست به تظاهرات زدند که با خشونت نیروهای امنیتی روبرو شدند. شاهدان عینی گفته‌اند که هواپیماها و هلیکوپترهای جنگی بسوی تظاهرات‌کنندگان در شهر آتش گشودند و شهر را بمباران کردند. مقام‌های لیبی اما پذیرفته اند که شهرهای شرقی نظیر البیضا و بنغازی که همواره مرکز مخالفان بوده اکنون از کنترل حکومت خارج شده است.

بنابه گزارش آسوشیتدپرس، کارشناسان بر این باورند که نیروهای امنیتی تحت فرمان سرهنگ قذافی طی این دو روز، خونبارترین برخورد حکومت‌های عرب منطقه با مخالفان خود را رقم زده‌اند. سایر اعتراضات جهان عرب تا کنون منجر به سقوط حکومت‌های مصر و تونس شده است. روزنامه خصوصی قورینا در لیبی نوشته است مصطفی عبدالجلیل، وزیر دادگستری لیبی در اعتراض به خشونت به کار گرفته شده علیه معترضان، از سمت خود کناره گیری کرده است.

چند دیپلمات ارشد لیبیایی در اعتراض به نحوه برخورد دولت معمر قذافی، با معترضان ناآرامی‌های چند روز گذشته، از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند.على عیسوى، سفیر لیبى در هند با اعلام استعفاى خود، به بى‌بى‌سى گفت که «مزدوران خارجى» براى مقابله با مردم لیبى به کار گرفته شده‌اند.

در قاهره، سفیر لیبى در اتحادیه عرب به خبرنگاران گفت که از سمت خود کناره‌گیرى کرده و به انقلاب پیوسته است. سفیر لیبى در چین نیز استعفا داده است.

دیروز کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به نقل از منابع داخلی لیبی اعلام کرد که دست کم ۲۵۰ نفر در این درگیری‌ها کشته و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز تعداد کشته‌شدگان را دست‌کم ۲۳۳ تن اعلام کرده است. دشواری تهیه گزارش از لیبی باعث شده است برآورد آمار دقیق کشته شدگان غیرممکن شود. فعالیت رسانه‌ها در لیبی به شدت ممنوع شده است. شاهدان عینی گفته‌اند شبه‌نظامیان حامی معمر‌قذافی ضمن حرکت در خیابان‌های پایتخت با بلندگو به مردم هشدار می‌دادند که از خانه‌های خود خارج نشوند. دیروز جوانان لیبی قصد داشتند در میدان سبز واقع در مرکز ترابلس و در برابر محل اقامت قذافی دست به تظاهرات بزنند اما شاهدان از شهرهای اطراف گزارش داده‌اند حکومت سعی دارد در سطح شهر ترابلس جو رعب و وحشت را حکمفرما کند و هلیکوپترها بر فراز بلوار اصلی شهر به پرواز درآمده‌اند و نیروهای حکومتی از خودروهای در حال حرکت و حتی ساختمان‌های مسکونی اقدام به شلیک گلوله می‌کنند تا جمعیت معترض را بترسانند. قذافی در سخنرانی کوتاه خود گفت که قصد دارد در میدان سبز حضور یابد و با جوانان سخن گوید.دیروز اما شیخ یوسف‌القرضاوی، رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمین در گفت‌و‌‌گو با شبکه الجزیره به دلیل قتل عام مردم بی‌گناه فتوای قتل معمر قذافی را صادر کرد. وی از افسران، فرماندهان و سربازان ارتش لیبی خواست که دستورات قذافی را گوش نکنند و دست به کشتار مردم نزنند چون این حرف شنوی حرام است و وقتی فردی دچار معصیت می‌شود، اطاعت از او جایز نیست. القرضاوی گفت: «من فتوا می‌دهم که قذافی باید کشته شود و هر افسر و سرباز یا هر فردی که بتواند به او تیراندازی کند، باید این کار را انجام دهد تا مردم لیبی را خوشحال کند و ملتی را از شر این مرد دیوانه و ستم‌هایش رها کند.» دبیر کل سازمان ملل، بان‌کی‌مون نیز نسبت به کشتارهای لیبی ابزار نگرانی کرد.