نمایشگاه نفت فرصتی برای توسعه همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی است

سیدمسعود میرکاظمی، وزیر نفت در پیامی به مناسبت برپایی شانزدهمین نمایشگاه نفت، گاز،‌ پالایش و پتروشیمی اعلام کرد: نمایشگاه حاضر می‌تواند فرصتی بی بدیل برای توسعه همکاری شرکت‌های توانمند ایرانی برپایه استفاده از امکانات بالقوه و بالفعل داخلی و شرکت‌های خارجی و بین المللی و در پرتو مناسبات عادلانه مبتنی بر رعایت منافع باشد. متن کامل پیام وزیر نفت به این شرح است:

انقلاب اسلامی ایران، جریان جوشانی است که در قلب و ایمان ملت شریف این سرزمین ریشه دارد و جمهوری اسلامی ایران، نظامی است فراگیر که با پشتوانه احکام و آموزه‌های الهی، سعادت و تکامل فرد و اجتماع را هدف غایی خود قرار داده است. و این گونه است که تا امروز با صلابت، اقتدار، سربلند و امیدوار به آینده تمامی تندبادهای سخت پیش‌روی را در طول سه دهه گذشته از مقابل برداشته است. رفع سلطه در تمامی زمینه‌ها و پیشرفت‌های شگرف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، صنعتی، علمی و دستاوردهای درخشان و غیرقابل انکار در عرصه‌های صنعت نفت و ایستادگی بر مواضع حق‌طلبانه و پای‌بندی اصولی بر حفظ منافع ملی از جمله این موارد است. به گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران هم اکنون به مرحله‌ای از پیشرفت و ترقّی نایل گردیده است که می‌تواند الگوی مطلوب و قابل قبول برای ملت‌های مسلمان منطقه و جهان باشد.

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۰ با الهام از منویات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر تعیین «سال جهاد اقتصادی» و پیروی از سیاست‌های توسعه‌ای و توأم با عدالت دولت محترم و تأسی از سند چشم‌انداز توسعه و پای‌بندی به اصول ابلاغی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و با راهبرد «ارتقاء بهره‌وری» و «بهره‌گیری بهینه از کلیه منابع» ، درصدد هموارسازی راهی است که کاروان توسعه پایدار و پیشرفت همه جانبه صنعت نفت قصد عبور از آن را دارد. افق روش صنعت نفت میهن اسلامی و تحولات شتابنده بین‌المللی اقتضاء دارد صنعت نفت کشور نیز تحولی هم‌تراز با مأموریت و مسئولیت نوین در خود ایجاد کند. تحولی که در برگیرنده، نگرش جدید با هدف کارآیی و اثربخشی فزاینده، دستیابی به رتبه نخست در منطقه را به ارمغان بیاورد تا ملت شریف ایران بتوانند در صحنه‌های توسعه و پیشرفت به عنوان قطب و کانون شکوفایی صنعت نفت در منطقه، نمونه برجسته و آموزنده‌ای را در پرتو انقلاب اسلامی ایران در مقابل دیدگان جهانیان قراردهند.

چشم‌انداز آینده اقتصاد جهان، نشانگر افزایش رو به تزاید، تقاضای انرژی با نقش مسلط نفت و گاز می‌باشد. جایگاه استراتژیک ایران اسلامی به عنوان دارنده منابع عظیم انرژی و همچنین استفاده مطلوب از نفت و گاز به عنوان مهم‌ترین مزیت اقتصادی کشور و به منظور حفظ منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران، مستلزم حضور فعال و ایفای نقش سازنده در مجامع جهانی و رویدادهای بین‌المللی است. اهداف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه به منظور سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری در حوزه بالادستی نفت و گاز، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی با مراعات کامل اصول حاکمیت و منافع ملی، تسریع در اجرای فازهای باقی‌مانده نفت وگاز پارس جنوبی، گسترش همکاری گازی با کشورهای دوست و همسایه، اولویت بخشیدن به انجام طرح‌های توسعه‌ای و فعّال‌سازی میادین مشترک برای ایجاد امکان بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از آنها، استفاده حداکثری از کالا و تجهیزات ساخت داخل و خدمات شرکت‌های داخلی وحمایت ازتولیدکنندگان داخلی، اهتمام هدفمند در جهت حضور رقابتی و فعالانه در عرصه‌های بین‌المللی و پاسخ مساعد به علاقمندی کشورهایی که به توسعه همکاری‌های نفت و گاز با حفظ منافع ملی با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، همه و همه واجد اهمیت وافر و از ضرورت‌های فرا روی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

رشد فزاینده کشورهای خارجی و سیر صعودی شرکت‌های بین المللی و مشارکت فعال شرکت‌های داخلی در مقایسه با سنوات قبل که با درک صحیح از مزیت های منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی شرکت فعال داشته‌اند، شاهدی صادق به ناکارآمدی حربه بی اثر تحریم توسط معدودی از کشورهای سلطه طلب و دلیلی واضح از تعامل و همراهی کشورهای علاقمند به برقراری بسط روابط اقتصادی و صنعتی با ایران اسلامی و صنعت نفت ایران می باشد. با اغتنام فرصت، مایلم تشکر قلبی خود را به کلیه دست‌اندرکاران و شرکت کنندگان داخلی و خارجی در این رویداد بزرگ نمایشگاهی‌که با جدیّت در مسیر برپایی با شکوه آن اهتمام ویژه داشته اند، ابراز نمایم. بی‌تردید نمایشگاه حاضر می تواند فرصتی بی‌بدیل به منظور توسعه همکاری های مشترک میان شرکت های توانمند ایرانی برپایه استفاده از کلیه امکانات بالقوه و بالفعل داخلی از یک سو و شرکت های خارجی و بین المللی ودر پرتو مناسبات عادلانه مبتنی بر رعایت منافع از سوی دیگر باشد.

از خداوند قادر، عزت و اقتدار روزافزون انقلاب اسلامی ایران را که خونبهای ارزشمند شهیدان و ایثارگران و یادگار جاودان امام راحل (ره)به عنوان منادی «اعتماد به نفس» و هادی«خود باوری» ملت شریف ایران است، مسئلت می‌نمایم.