کیش، میزبان  نخستین کنفرانس  بین‌المللی ظرفیت‌های بخش تعاون

کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌های بخش تعاون با هدف بررسی نقش تعاون در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، امروز و فردا در جزیره کیش برگزار می‌شود. این کنفرانس فرصتی برای ارائه توانمندی‌های بخش تعاون کشور به جامعه بین‌الملل برای ایجاد تعامل موثر با تعاونگران دنیا و ارائه الگوهای موفق ایرانی به سایر کشورها محسوب می شود که در آن پژوهشگرانی از ایران و سایر کشورهای عضو اتحادیه بین المللی تعاون حضور دارند.

این کنفرانس فرصت مناسبی را جهت تبادل ایده‌ها و تجارب تعاونی ها و کارشناسان این بخش و ارائه روش‌های نوین بهره‌ گیری از الگوهای موفق تعاونی، نتایج تحقیقات جدید و افزایش مشارکت در سطح بین‌المللی فراهم می‌کند.کنفرانس بین المللی بخش تعاون توسط وزارت تعاون و با مشارکت اتحادیه بین‌المللی تعاون، دانشگاه لیدن هلند، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر نهادها برگزار می‌شود ،دراین کنفرانس پژوهشگرانی از ایران و سایر کشورها به ارائه مقاله و گزارش می‌پردازند.

معاون آموزش، پژوهش و کارآفرینی وزیر تعاون با اشاره به مشارکت شش وزیر داخلی و خارجی و حدود ۲۰ سفیر از کشورهای مختلف در نخستین کنفرانس بین‌المللی تعاون، گفت: اولین کنفرانس بین‌المللی تعاون مطابق برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده در جزیره کیش برگزار می‌شود.

غلامحسین حسینی‌نیا ادامه داد: مشکلاتی به جهت تعطیلی ادارات دخیل در امر صدور روادید پیش آمده بود که خوشبختانه با مساعدت وزارت امور خارجه رفع و زمینه برای برگزاری کنفرانس با حضور مدعوین داخلی و خارجی فراهم شد.

وی افزود: در نخستین کنفرانس بین‌المللی تعاون وزیرانی از کشورهای اندونزی و زیمبابوه به همراه رحیمی معاون اول رئیس جمهور، سلطانخواه معاون علمی و فن‌آوری رئیس جمهور، نامجو وزیر نیرو و خلیلیان وزیر کشاورزی به عنوان سخنرانان اصلی مشارکت خواهند داشت.

معاون آموزش، پژوهش و کارآفرینی وزیر تعاون گفت: علاوه بر وزرای دعوت شده به این کنفرانس، سفرایی از حدود ۲۰ کشور پیشرو در امر تعاون نیز به این کنفرانس دعوت شده‌اند که دعوت را پذیرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: برای این کنفرانس بین‌المللی از ۱۸ کشور مقاله دریافت کرده‌ایم که مقدمات ارائه این مقالات در کنفرانس مورد بحث فراهم شده ا ست. وی تصریح کرد: البته روز قبل از برگزاری رسمی کنفرانس دو کارگاه آموزش تخصصی نیز برای مدیران استان‌ها و سرپرستان شعب بانک توسعه تعاون و دیگر علاقه‌مندان برگزار شد. در این کارگاه‌ها تجارب کارشناسان داخلی و خارجی آشنا به امور تعاون برای مشارکت‌کنندگان در کارگاه‌ها تشریح شد.

وی با اشاره به اینکه این کنفرانس عرصه مطلوبی برای تبادل نظر فعالان در حوزه تعاون است، تأکید کرد: بیش از ۴۸۰ چکیده مقاله و بیش از ۲۵۰ مقاله متن کامل به این کنفرانس ارسال شده که از این تعداد حدود ۲۳۰ مقاله ارزشمند به عنوان مقالات علمی انتخاب و برای ارائه در کنفرانس آماده است.

حسینی‌نیا اظهار کرد: از مجموع مقالات ارسالی به کنفرانس حدود ۵۰ مقاله پذیرفته شده ماحصل تلاش محققان و پژوهشگران خارجی و ۱۸۰ مقاله نیز نتیجه تحقیقات اساتید دانشگاهی، دانشجویان و فعالان شاغل در حوزه تعاون است.

وی ادامه داد: تعداد ۵۴ مقاله از مجموعه مقالات پذیرفته شده به صورت شفاهی، ۵۰ مقاله به صورت پوستر و باقی‌مانده مقالات به صورت درج در مجموعه مقالات منتشر خواهد شد.