بازگشت رونق به بازار - ۱۹ اسفند ۸۹

شروین شهریاری

بورس تهران پس از تجربه دو هفته کاهش متوالی مجددا در این هفته به مدار رشد بازگشت و با غلبه نسبی تقاضا، افزایش ۷/۱ درصدی در رقم شاخص کل را ثبت کرد. رونق دوباره بازار سهام در حالی ایجاد شده است که هفته‌های پایانی سال در گذشته به طور سنتی دوره ای برای اصلاح قیمت و تشدید فشار عرضه‌ها از سوی سرمایه‌گذاران برای تامین نقدینگی بوده است. بدین ترتیب می‌توان گفت بازار سرمایه در سال‌جاری بسیاری از الگوهای تکرارشونده خود در سال‌های قبل را نقض کرده است. آرامش بازار در فصل بهار و رشد پرشتاب پس از فصل مجامع و نیز افزایش شدید قیمت سهام در ماه‌های دی و بهمن تنها نمونه‌هایی از سنت شکنی رفتار بازار در سال ۸۹ هستند. حاکم شدن فضای متعادل و مثبت در هفته جاری را نیز می‌توان یکی از همین الگوهای سنت شکن دانست؛ بنابراین‌ به نظر می‌رسد بورس تهران پس از رفع آثار شوک اولیه ناشی از کاهش پیش‌بینی سودآوری اکثر شرکت‌ها برای سال آینده، در حال بازیابی تعادل خود است. در این میان، سرمایه‌گذاران امیدوارند تا با بازگشت بورس به الگوی رفتار تاریخی، بازار سهام رونق متداول خود در فصل بهار آینده را تکرار کند.

رشد با محوریت «خودرو»

سهام خودروسازان که مهم‌ترین عامل رشد بورس در سال ۸۹ بوده‌اند، در هفته جاری رونق دوباره را تجربه کردند. افزایش قابل توجه ۸/۷ درصدی شاخص این صنعت در این هفته عمدتا تحت‌تاثیر رشد ۱۶ درصدی قیمت سهام ایران خودرو صورت پذیرفت. با انجام خریدهای عمده از سوی گروه وابسته به تعاونی کارکنان ایران خودرو و احتمال واگذاری بلوک صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی در آینده نزدیک، پرونده تغییرات مالکیتی عمده در «خودرو» نیز به پایان راه نزدیک شده است. در تحولی دیگر، انتقال سهام بنیاد تعاون سپاه در گروه بهمن به مجموعه مهر اقتصاد از مهم‌ترین تحولات استراتژیک در این صنعت به شمار می‌رود. بدین ترتیب سیاست‌های مدیریتی جدید در این مجموعه در کنار چگونگی استفاده از منابع حاصل از واگذاری سهام ساییا در سال‌جاری، چشم انداز تغییرات آتی در«خبهمن» را رقم خواهند زد. فضای مثبت بورس در این هفته همچنین منجر به تعادل معاملات دو نماد مورد توجه بازار یعنی پست بانک و صدرا شد. در مورد «وپست»، تقویت شایعه افزایش سرمایه بانک به تعادل معاملات سهم کمک کرده است. صدرا نیز که تحت‌تاثیر اخبار نامناسب از بابت غرق شدن جرثقیل خود قرار دارد با انجام جابه‌جایی‌های عمده، در نهایت از صف فروش رهایی یافت. به تعادل رسیدن معاملات صدرا و پست‌بانک در حالی صورت می‌گیرد که هر دو سهم در یک ماه اخیر افت سنگین بیش از ۲۵ درصدی را تجربه کرده‌اند.

کشمکش معاملات عمده

هفته جاری بازار سهام شاهد اخبار متعدد در خصوص معاملات عمده سهام شرکت‌ها بود. در یکی از مهم‌ترین اخبار،‌ حکم هیات‌وزیران در مورد معامله فولاد خوزستان، آب پاکی را بر دست سازمان خصوصی‌سازی ریخت تا بر اساس مفاد این مصوبه،‌ بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی تاریخ کشور عملا ابطال و اسناد معامله به آقای جابریان (خریدار بلوک ۵/۳۰ درصدی فولاد خوزستان) مسترد شود.

در یک معامله فولادی دیگر، مالکیت ۱۰۰ درصدی فولاد هرمزگان با تسلیم وجه معامله از سوی فولاد مبارکه به ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) عملا با سرعت زیادی خاتمه یافت تا پرونده اما و اگرهای خصوصی‌سازی مبنی بر انجام این مزایده خارج از چهارچوب واگذاری‌ها عملا بسته شود. در معاملات خودروسازان، اظهارات رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس مبنی بر احتمال غیر رقابتی بودن واگذاری سایپا بار دیگر معاملات جنجالی سهام این غول خودروساز را وارد ابهام جدیدی کرده است. نهاد تصمیم‌گیر در مورد صحت معاملات انجام شده، شورای رقابت اصل ۴۴ قانون اساسی است که از قرار معلوم یکشنبه هفته آینده، نظر نهایی خود در این باره را اعلام خواهد کرد. علی رغم اخبار مزبور، با توجه به طی شدن مراحل معامله و تبادل وجوه، به نظر نمی‌رسد تغییری در نتیجه واگذاری پرحاشیه سایپا ایجاد شود.

عرضه اولیه داغ «فولاژ»

بازار عرضه‌های اولیه که در سال‌جاری به عنوان موقعیت‌های کسب سود مطمئن نزد سرمایه‌گذاران شناخته شده‌اند، روزبه‌روز داغ تر می‌شود و این مساله منجر به کشف قیمت اولیه سهام این شرکت‌ها در سطح بالاتر از انتظار کارشناسان شده است. روز گذشته، بازار سهام شاهد یک عرضه اولیه دیگر در گروه فلزات بود. بدین ترتیب پنج درصد از سهام فولاد آلیاژی ایران برای نخستین بار پس از پذیرش و درج در قیمت ۲۵۰۰ ریال به ازای هر سهم با ۲/۸=اP/E روی تابلو قرار گرفت. سرمایه‌گذاری غدیر و صندوق کارکنان فولاد به ترتیب با ۳۵ و ۲۲ درصد، مالکان اصلی بزرگ‌ترین فولادساز آلیاژی ایران به شمار می‌روند. این شرکت درآمد هر سهم برای سال مالی آینده را با حدود ۱۰ درصد افزایش، معادل ۳۳۷ ریال اعلام کرده است. این عرضه در حالی صورت گرفت که شرکت کوچک فولاد آلیاژی یزد در بازار فرابورس با عبور نسبت قیمت بر درآمد از محدوده ۱۲ واحد (بر اساس عملکرد سال ۸۹) همچنان پس از کسب ۵۰ درصد بازدهی با صف خرید به پهنای نیمی از سرمایه شرکت مواجه است.

دوشنبه آینده؛ روز سرنوشت بسته پولی ۹۰

در حالی که کارشناسان اقتصادی بی‌صبرانه منتظر روشن شدن تصمیمات شورای پول و اعتبار درباره سیاست‌های پولی بانک مرکزی در سال ۹۰ هستند، اخبار منتشر شده از تعویق تصمیم‌گیری در این خصوص تا دوشنبه هفته آینده حکایت دارد. این در حالی است که شایعات زیادی پیرامون محدود کردن بازده عقود مشارکتی و نیز کاهش نرخ سود بانکی در سال آینده به گوش می‌رسد.

با توجه به گستردگی بازار پول در کشور به عنوان یکی از رقبای بازار سرمایه و نیز نقش اساسی رقم سود بانکی در تعیین ارزش ذاتی سهام، تصمیمات شورای پول و اعتبار در هفته آینده پیرامون مفاد بسته پولی سال ۹۰ برای فعالان بازار سرمایه حائز اهمیت فراوان خواهد بود.