کمتر از یک هفته پس از تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس، نمایندگان یک بار دیگر شرایط کاندیداتوری در انتخابات مجلس را تغییر دادند. تغییری که این بار، نامزدی در این انتخابات را اندکی آسان‌تر می‌کند. به گزارش دنیای اقتصاد، بر اساس مصوبه هفته گذشته نمایندگان مجلس، تنها کسانی می‌توانستند در انتخابات سال آینده کاندیدا شوند که علاوه بر مدرک فوق لیسانس (یا معادل حوزوی آن) دست کم «پنج سال سابقه مدیریت اجرایی، آموزشی و پژوهشی» داشته باشند. اما با اصلاحیه جدیدی که روز گذشته به این مصوبه وارد شد، سابقه مدیریت پنج‌ساله «حرفه‌ای، سیاسی و قضایی» یا «سابقه نمایندگی مجلس» نیز به عنوان سوابق معتبر برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس معتبر شناخته شد.تصویب این اصلاحیه که با ۱۷۰ رای موافق، ۴۳ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده مجلس به تصویب رسید، البته با مخالفت برخی نمایندگان روبه‌رو شد.از جمله ستار هدایت‌خواه، نماینده بویراحمد و دنا با دادن تذکری نسبت به شیوه انجام این اصلاحیه که در قالب «رفع ابهام» انجام می‌شد، انتقاد کرد. جواد جهانگیرزاده، نماینده ارومیه هم با ارائه تذکری مشابه گفت: در جلسات هفته گذشته، مباحث مربوط به بررسی این موضوع تمام شده و مصوبه نهایی شده است، لذا جایی برای بحث جدید باقی نمی‌ماند.

اما علی لاریجانی، رییس مجلس در پاسخ به آنها گفت: پیشنهادات جایگزین برای رفع ابهام در مورد این است که آیا سابقه اجرایی شامل سابقه خدمت تقنینی و قضایی نیز می‌شود یا خیر؟ لذا تقاضای رفع ابهام وارد است.رییس مجلس افزود: در جلسه هفته گذشته نیز آقای ابوترابی به عنوان رییس جلسه بحث را مختومه اعلام نکردند.نادر قاضی‌پور، دیگر نماینده ارومیه هم در اخطاری اظهار داشت: با این مصوبه، حتی یک درصد جمعیت کشور نیز شرایط ورود به مجلس را ندارند.

وی ادامه داد: اگر این قانون تصویب شود، فقط تعداد انگشت‌شماری می‌توانند وارد مجلس شوند. آیا به اعتقاد شما به این‌ترتیب مجلس شورا تبدیل به مجلس سنا نمی‌شود؟

لاریجانی تذکر قاضی‌پور را نیز وارد ندانست و گفت: در قانون فعلی هم دارا بودن مدرک لیسانس الزامی است. اگر طبق گفته شما عمل کنیم باید شرط بیسوادی را بگذاریم تا شامل همگان شود.

پس از این تذکرات، برخی نمایندگان پیشنهاد مسکوت ماندن این طرح را به مدت سه ماه ارائه دادند که این پیشنهاد با مخالفت مجلس روبه‌رو شد و در نهایت، قانون انتخابات مجلس مجددا اصلاح شد.