نگاه توسعه‌ای به حضور زنان

گروه بازرگانی- نخستین همایش هم‌اندیشی زنان بازرگان ایران روز گذشته با سخنرانی غضنفری وزیر بازرگانی، مشاور رییس‌جمهور، رییس اتاق بازرگانی تهران و یک عضو هیات موسس کانون زنان بازرگان ایران برگزار شد. در این همایش وزیر بازرگانی با تاکید بر حمایت از تجاری‌سازی ایده‌های کارآفرینی زنان توسط دولت و وزارت بازرگانی خاطر نشان کرد: توسعه رقابت‌پذیری کالا و خدمات بانوان، برقراری ارتباط بین خریدار و فروشنده و حمایت از توانمندی بانوان کارآفرین و در نهایت شبکه‌سازی از طریق اتاق‌های بازرگانی و نیز حمایت‌های مالی از ایده‌های کارآفرینی از جمله دستور کارهای سازمان‌های بین‌المللی است. وزیر بازرگانی با اشاره به قدمت حضور زنان در امور تجاری به ارائه آماری در خصوص نقش‌آفرینی زنان در حوزه تجارت پرداخت و گفت: یک درصد از ثروت دنیا در اختیار زنان قرار دارد، ۱۰ درصد درآمد دنیا متعلق به زنان است و در کنار این ۱۴ درصد از پست‌های مدیریتی دنیا در اختیار بانوان قرار دارد ضمن اینکه ۶۶ درصد نیروی کار دنیا و ۵۰ درصد تولید غذا در جهان از سوی زنان صورت می‌گیرد؛ بنابراین امروزه زنان در تمامی حوزه‌ها حضور دارند که البته تا حدودی با آمارهای مذکور همخوانی ندارد.

وزیر بازرگانی همچنین از ضعف مطالعات پژوهشی در حوزه فعالیت اقتصادی زنان انتقاد کرد.

فاطمه مقیمی، نماینده بخش خصوصی در اتاق تهران و عضو هیات موسس کانون زنان بازرگان ایران نیز دراین همایش با اشاره به تلاش در جهت اخذ مجوزهای لازم برای حضور زنان در عرصه تجارت از سوی این کانون، گفت: توسعه مشارکت زنان در تدوین استراتژی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که در عصر کارآفرینی استراتژی اقتصادی جایگزین سایر استراتژی‌ها شده و زنان نیز می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه به رغم وجود ابزارهای قانونی، زنان در برخی حوزه‌ها اجازه ورود ندارند؛ ضمن اینکه به نظر می‌رسد حتی مجوزهای قانونی نیز برای ورود طیف وسیعی از زنان در برخی رشته‌ها و فعالیت‌های اقتصادی راهگشا نیست.

مقیمی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی زنان و مردان کشور در سال ۸۸، به ترتیب ۲/۱۶ درصد و ۲/۶۹ درصد افزایش یافته است، افزود: بر اساس آمارهای مجمع جهانی اقتصاد میزان مشارکت زنان در اقتصاد ۴۲ درصد است؛ درحالی که درآمد مردان ۵/۲ برابر زنان است؛ این در حالی است که میزان درآمد زنان سالانه ۴ هزار و ۴۷۵ دلار و درآمد مردان ۱۱ هزار و ۳۶۲ دلار است.

این عضو هیات موسس کانون زنان بازرگان ایران به رتبه ۱۱۶ ایران در میان ۱۳۰ کشور دنیا در زمینه میزان مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: تنها ۱۳ درصد از زنان ایران شاغل هستند؛ در حالی که ارتقای سطح مشارکت زنان در روند توسعه اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار است.

به گفته مقیمی، زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و دو سوم کار انجام شده با احتساب کار در خانه توسط آنها صورت می‌گیرد، اما تنها یک دهم از درآمد و یک صدم از مالکیت اموال جهان در اختیار زنان است.

در این مراسم همچنین مریم مجتهد‌زاده، رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز با اشاره به اینکه زنان به عنوان نیمی از جمعیت پویای جوامع امروزی در روند توسعه دنیا نقش‌آفرینی می‌کنند، خاطرنشان کرد: کارنامه نظام جهانی در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی ثابت کرده که حمایت سازمان‌های بین‌المللی کار نسبت به تساوی حقوق زن و مرد در حال بهبود است.یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز از جمله سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به دوره هفتم انتخابات اتاق‌های بازرگانی و نقش پررنگ‌تر زنان در این دوره، یادآور شد: سه زن بازرگان این بار توانستند وارد اتاق شوند که این موضوع نشانگر رشد و توسعه حضور زنان بازرگان در حیطه تصمیم‌گیری‌ها و نقش‌آفرینی‌ها است.

آل‌اسحاق گفت: جنس حوزه اقتصاد خشن است و ذات آن ویژگی‌های خود را دارد بنابراین اگر به اقتضائات توجه نشود ممکن است تعارضاتی بروز و ظهور کند به این معنی که اگر قرار است انرژی بانوان وارد عرصه شود باید با ملاحظه کرامت انسانی و عزت نفس آنها باشد.

همچنین رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب ماده‌ای مربوط به امور زنان و خانواده در برنامه پنجم توسعه گفت: براساس این ماده دولت و دستگاه‌های دولتی موظف به تدوین برنامه جامع توسعه زنان در امور خانواده هستند.طیبه صفایی افزود: بسیار برای ما قابل توجه بود که اولین بند از سند چشم‌انداز بیست ساله و برنامه‌های آن به بحث زنان و خانواده اختصاص داده شده بود. بر همین اساس برنامه پنجم توسعه نیز در همین راستا تدوین شده است.