جنگ خیابانی در شهرهای لیبی

عکس: AFP جنگ‌های خیابانی در لیبی

تحلیلگران سیاسی بر‌این باورند که درگیری‌های خونین در لیبی ممکن است ماه‌ها به درازا بینجامد

احسان ابطحی

به گفته شاهدان عینی، مزدوران وفادار به سرهنگ معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، سحرگاه دیروز موفق شدند با شکستن مقاومت مخالفان در شهر زاویه که در نزدیکی ترابلس، پایتخت قرار دارد، بر آنان فائق آیند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، مخالفان معمر قذافی در شهر زاویه که در ۵۰ کیلومتری غرب ترابلس قرار دارد دچار شکست شدند. این دومین عقب‌نشینی مخالفان طی دو روز گذشته به شمار می‌رود. در همین حال شمار زیادی از سلاح‌های نظامی و انبار مهمات در خارج از شهر بنغازی، دومین شهر بزرگ لیبی و بزرگ‌ترین شهری که در اختیار مخالفان قرار دارد، روز جمعه منفجر شد و منطقه‌ای به وسعت سه برابر یک زمین فوتبال را تخریب کرد.

رانندگان آمبولانس که به سوی این منطقه رفته بودند گزارش کردند که بر اثر این انفجار دست‌کم ۲۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. عکاسان خبرگزاری آسوشیتد‌پرس که خود را به محل رسانده بودند خبر دادند که ساختمان‌ها، خودرو‌ها و درختان منطقه با خاک یکسان شده‌بودند و دود ناشی از این انفجار‌ها همچنان در منطقه مشاهده می‌شد.

تا لحظه تنظیم این گزارش مشخص نبود که انبار‌های مهمات چگونه و توسط چه کسی منفجر شده‌‌اند، اما این گمانه‌زنی‌ وجود دارد که ماموران قذافی برای آنکه مخالفان به انبار مهمات و سلاح دست پیدا نکنند این انبار‌‌ها را به آتش کشیدند. مخالفان قصد داشتند تا با دستیابی به انبار مهمات به سمت شهر سرت در کرانه دریای مدیترانه حرکت کنند که در حال حاضر در کنترل نیروهای قذافی قرار دارد.

نیروهای مخالف قذافی اما در نقاط دیگر بهتر عمل کردند و بندر نفتی راس لانوف را که در اختیار نیروهای قذافی بود به کنترل خود در آورند. این اولین پیروزی نیروهای مخالف قذافی در حرکت آنان از شرق به سمت غرب بود. این نیروها در تلاشند تا خود را از شرق به غرب و پایتخت، ترابلس، برسانند. این در شرایطی است که بخش عمده‌ای از شرق لیبی در اختیار مخالفان قرار دارد. رویداد‌های ضد‌ و نقیض ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌‌دهد که درگیری‌های لیبی که از پانزدهم فوریه - ۲۶‌بهمن- آغاز شده‌است می‌تواند هفته‌ها و شاید ماه‌ها به درازا بیانجامد؛ چون دو طرف نشان داده‌‌اند که قصد عقب‌نشینی ندارند و می‌خواهند برای شکست طرف مقابل به سلاح و مهمات نظامی دست پیدا کنیم.

به گفته شاهدان عینی شهر راس لانوف جمعه شب پس از درگیری خونین میان مزدوران قذافی و مخالفان به دست معترضان افتاد. این شهر در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شرق سرت قرار دارد که یکی از پایگاه‌های مهم قذافی به‌شمار می‌رود.

یکی از خبرنگاران خبرگزاری آسوشیتد‌پرس که صبح دیروز -شنبه- به شهر راس لانوف رسید گزارش داد که مخالفان پرچم‌های قرمز، سیاه و سبز دوران ادریس، اولین و آخرین شاه لیبی را بر فراز تاسیسات نفتی شهر راس لانوف به اهتزاز در‌آورده‌اند. لیبی در ۲۴ دسامبر سال ۱۹۵۱ میلادی از ایتالیا مستقل شد و از آن زمان به بعد ادریس شاه این کشور بود، اما با کودتای اول سپتامبر سال ۱۹۶۹ میلادی سرهنگ قذافی، از قدرت کنار رفت. قذافی پرچم کشورش را هم تغییر داد و آن را به پرچمی تک‌رنگ و سبز تغییر داد. پرچم لیبی تنها پرچم یک رنگ در جهان است که هیچ نقش یا خطی در میان آن دیده نمی‌شود.

به گفته شاهدان عینی شهر راس لانوف پس از آن به دست مخالفان افتاد که ساکنان این شهر از نیروهای مخالف رژیم قذافی حمایت کردند. به گفته مقامات بیمارستانی شهر اجدابیا که در نزدیکی شهر راس لانوف قرار دارد در درگیری این شهر تنها پنج نفر از مخالفان کشته و ۳۱ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

اما در شهر زاویه مزدوران قذافی پس از آنکه به مواضع مخالفان با شلیک توپخانه و مسلسل‌های خودکار حمله بردند، موفق شدند تا کنترل این شهر را بازپس گیرند.

قذافی ۴۲ سال است قدرت را در لیبی، این کشور قبیله‌ای و نفت‌خیز ۶ میلیون و ۴۲۰ هزار نفری واقع در شمال آفریقا در اختیار دارد. به گفته شاهدان عینی شلیک گلوله باعث تخریب بسیاری از ساختمان‌ها و منازل دولتی در راس لانوف شده‌است.

رسوایی یک موسسه علمی بریتانیا به دلیل ارتباط دریافت پول از پسر قذافی

رییس یک موسسه آموزش عالی در بریتانیا به دلیل ارتباط این موسسه با حکومت لیبی از سمت خود کناره‌گیری کرد.

سر هوارد دیویس، مدیر مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه لندن - ال‌اس‌ئی - از موسسات معتبر علمی بریتانیا، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت که با قبول مسوولیت آسیبی که ارتباط با لیبی به این موسسه وارد کرده، از سمت خود استعفا داده است. هوارد دیویس گفت که تصمیم به قبول مبلغ سیصد هزار پوند (حدود پانصد هزار دلار) بودجه تحقیقاتی از یک بنیاد متعلق به سیف الاسلام قذافی، فرزند رهبر لیبی، تبعاتی منفی برای مدرسه علوم اقتصادی به دنبال داشته است. سیف الاسلام قذافی دانشجوی یکی از مراکز متعلق به مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی لندن بود و درجه دکترای خود در فلسفه سیاسی را با ارائه رساله‌ای در مورد نقش جامعه مدنی در فرآیند زمامداری در جهان امروز در سال ۲۰۰۸ از این موسسه دریافت کرد. برخی منابع سیف الاسلام را به سرقت علمی متهم کرده و گفته‌اند که رساله دکترای خود را با برداشت غیرمجاز و بدون ذکر ماخذ از آثار دیگران نوشته و مدرسه علوم اقتصادی گفته است که این اتهام را در دست بررسی دارد. مدرسه علوم اقتصادی همچنین هیاتی را مامور انجام تحقیقات در مورد ماهیت ارتباط این موسسه با دولت لیبی کرده است و در نظر دارد با روشن شدن ابعاد این ارتباط، خط مشی آتی در مورد دریافت هدایا و کمک‌های افراد و نهادهای مختلف به این موسسه را تعیین کند.

مخالفان قذافی در حال اقامه نماز - عکس: GETTY IMAGES