پذیرش تعهدات بهمن ایثار از سوی مولی‌الموحدین

گروه بازار پول- روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، به اطلاع عموم سپرده‌گذاران شرکت تعاونی بهمن ایثار می‌رساند، براساس هماهنگی‌های به‌عمل آمده، موسسه مالی و اعتباری مولی‌الموحدین کفالت شرکت تعاونی بهمن ایثار را پذیرفته است و استرداد سپرده‌های مردم و وصول اقساط وام‌های پرداخت شده را عهده دار خواهد بود. در پی اعلام مشکلات این تعاونی اعتبار، تعدادی از مشتریان آن در گفت‌وگوی تلفنی با روزنامه دنیای اقتصاد خواستار اطلاع از وضعیت این تعاونی و چگونگی دریافت سپرده‌هایشان شدند. یکی از مشتریان این تعاونی از اصفهان با بیان اینکه ۳۰ میلیون تومان از پول خود را در این تعاونی سپرده‌گذاری کرده تا از خدماتی که سایر بانک‌ها ارائه نمی‌کردند بهره‌مند شود، چگونگی باز‌پس‌گیری پول خود را جویا شد.

داستان تعاونی اعتبار بهمن ایثار از آنجا آغاز شد که چندی پیش، این تعاونی اعتباری به دلیل عدم‌ارائه مجوز فعالیت، حساب‌هایش در قم مسدود شد. به دنبال مسدود شدن حساب‌های تعاونی اعتبار بهمن ایثار در بانک‌های دیگر و تعطیلی شعب در استان قم، تعداد زیادی از مشتریان این تعاونی با تجمع در مقابل شعب، خواستار بازپس‌گیری سپرده‌های خود شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی صدور مجوز تعطیلی و مسدود شدن حساب‌های شعب تعاونی اعتبار بهمن ایثار در استان قم و انتشار شایعه ورشکستی آنها، تعداد زیادی از مشتریان این تعاونی، ساعت‌های زیادی در مقابل شعب تجمع کردند و خواستار رسیدگی به این موضوع و باز پس گرفتن مبالغ سپرده‌گذاری خود شدند.

این در حالی است که محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در خصوص تعطیلی موسسات بدون مجوز گفته که این موسسات که تعطیل شده‌اند مجوزی از بانک مرکزی نداشته‌اند، از همین رو این بانک مسوول پاسخگویی درخصوص عملکرد موسسات بدون مجوز نیست.

محمود بهمنی در ارتباط با وضعیت تسهیلات‌گیرندگان و سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتبار و تعاونی‌های اعتباری غیرمجاز تعطیل شده بیان کرد: اجازه بدهید بنده بعدا در این خصوص صحبت کنم.

وی تاکید کرد: این تعاونی‌ها قبلا مجوزهای تعاونی را دریافت کرده و هیچ مجوزی از بانک مرکزی اخذ نکرده بودند؛ بانک مرکزی هم‌اکنون در راستای ساماندهی با این موسسات و تعاونی‌ها وارد عمل شده است.

این مقام مسوول در شبکه بانکی در واکنش به اینکه با این حساب، سپرده‌گذاران این تعاونی‌ها و موسسات مالی و اعتباری می‌توانند به دریافت سرمایه خود امیدوار باشند، تصریح کرد: این افراد مشکلی ندارند.

تکذیب تشکیل ستاد ویژه از سوی بهمنی

درحالی که برخی منابع خبری از تشکیل ستادی برای رسیدگی به وضعیت تسهیلات‌گیرندگان و سپرده‌گذاران موسسات و تعاونی‌های غیرمجاز تعطیل شده خبر داده بودند، بهمنی این مورد را تکذیب کرد و گفت: به هیچ وجه ستادی در این خصوص در بانک مرکزی تشکیل نشده است.

رییس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: خود آقایان براساس موجودیت الان باید پاسخگو باشند؛ موسسات و تعاونی‌های غیر مجاز که تعطیل شده‌اند مسوولیت پاسخگویی را به عهده دارند.

سود وام‌های بانکی بالاست

یکی از مشتریان تجمع‌کننده در مقابل تعاونی اعتبار بهمن ایثار در خیابان نیروگاه شهر قم در خصوص علت حضور خود گفت: من یکی از سپرده‌گذاران در تعاونی اعتبار بهمن ایثار هستم که وقتی خبر تعطیلی شعب آن در استان قم را از طریق یکی از دوستانم که او هم مشتری این تعاونی است شنیدم، به این شعبه که در آن سپرده دارم آمدم تا ببینم تکلیفم چیست؟

رضایی در این خصوص اضافه کرد: این تعاونی اعتباری در جایی که بانک‌ها سودهای بالا دریافت می‌کنند با شعار بانکداری اسلامی به مردم وام با سود بسیار کم دو درصد پرداخت می‌کند‌ و احتمالا به دلیل دریافت همین سود کم هم نتوانسته از نظر مالی پاسخگو باشد و به تعطیلی کشیده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای دریافت تسهیلات و وام به جای این تعاونی به بانک‌ها مراجعه نکرده است، گفت: بانک‌ها سود بالایی دریافت می‌کنند و من هم که قدرت پرداخت اقساط آن را با احتساب آن سود نداشتم برای دریافت وام، به این تعاونی مراجعه کردم و از ارائه خدمات آن هم راضی بودم تا آنکه این اتفاق افتاد.

رضایی در ادامه بیان داشت: جایی که سود بانک‌ها زیاد است و بخش خصوصی وارد عمل می‌شود و اقدام به تاسیس تعاونی‌ها و صندوق‌های اعتباری می‌کند باید مورد حمایت قرار گیرد و موانع برطرف شود نه اینکه آن را تعطیل و مردم را سرگردان کنند.

وی با اشاره به ابراز نارضایتی از وضع پیش آمده گفت: باید به مردم تضمین داده شود که وقتی مردم جایی سپرده‌گذاری می‌کنند اگر مشکلی پیش آمد چه کسی پاسخگو است و به مردم اطلاع رسانی و اطمینان داده شود که کار از طریق مجاری قانونی دنبال می‌شود تا آنان مجبور نباشند کار و زندگی خود را‌‌ رها کرده و وقتشان برای ساعت‌ها و شاید روز‌ها گرفته شود.

حساب‌ها از ۱۵ روز قبل مسدود شده است

مدیر امور شعب بهمن ایثار استان قم و اصفهان در خصوص وضع پیش آمده و علل مسدود شدن حساب‌های این تعاونی در بانک‌ها گفت: از حدود ۱۵ روز قبل حساب‌ها را در چند بانک بسته‌اند که این واقعا اجحاف در حق مردم و مسوولان و کارکنان این بانک است.

علی اولیایی با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی تعاونی اعتبار بهمن ایثار در قم اضافه کرد: این تعاونی یکی از بهترین تعاونی‌های استان است که در ۱۱ شعبه که در حال حاضر به دلیل خواست استانداری آن را به ۱۰ شعبه کاهش داده‌ایم، فعال است و زمینه اشتغال ۲۰۰نفر را نیز فراهم کرده و هم‌اکنون نزدیک به ۷۰‌هزار مشتری در قم دارد که در مدت دو سال فعالیت خود، تاکنون ۷۰ میلیارد تومان وام پرداخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴میلیارد تومان از سرمایه این تعاونی مسدود شده است، بیان داشت: از سوی بانک مرکزی در تاریخ چهاردهم بهمن اطلاعیه صادر و تعاونی‌های متخلف اعلام شدند و برای آنان مهلتی تا روز پانزدهم اسفند‌ماه اعلام شد که این تعاونی‌ها ضوابط خواسته شده از سوی این بانک را اعمال کنند، اما هنوز تا پایان این تاریخ، فرصت باقی است؛ بنابراین مسدود کردن حساب‌ها غیرقانونی بوده است، همچنین در حال حاضر، نامه‌ای مبنی بر ادغام چهار تعاونی اعتباری بهمن ایثار، اعتماد ایرانیان، دانش و امید روی میز کار مسوولان بانک مرکزی است.

اولیایی با اشاره به اینکه مجوز مسدود کردن حساب‌ها از سوی استانداری گرفته شده است، گفت: بهتر بود اگر مشکلاتی وجود داشت بین مسوولان تعاونی، استانداری و مسوولان مربوطه حل می‌شد و دامنه آن به مردم نمی‌رسید، زیرا ایجاد تجمعات مردم بحث برقراری امنیت را نیز در پی دارد، به علاوه تجمع آنان در مقابل شعب وجهه خوبی ندارد.

مدیر امور شعب بهمن ایثار خاطرنشان کرد: اگر این تعاونی مشکل داشته چرا از دو سال‌و‌نیم قبل و از زمان تاسیس تعاونی اقدامی صورت نگرفته و الان که تعداد شعب، نیروی انسانی کارکنان و مشتریان به این حد رسیده این کار را انجام داده‌اند.

وی در خصوص علتی که استانداری برای مسدود کردن حساب‌ها عنوان می‌کند، بیان داشت: استانداری مطرح می‌کند که اساسنامه تعاونی بهمن ایثار برای استان گلستان است؛ بنابراین نباید در قم فعالیت کند، اما ما با وزارت تعاون و اداره‌کل تعاون استان هماهنگ کرده و بعد اقدام به احداث شعبه در قم کرده‌ایم.

سپرده‌های مردم به آنان باز می‌گردد

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم نیز در خصوص دلایل مسدود کردن حساب‌های تعاونی اعتبار بهمن ایثار گفت: استانداری حساب‌های این تعاونی را مسدود نکرده، بلکه آنها را محدود کرده است و مسوولان تعاونی خود تا زمان حصول تکلیف نهایی شعب را تعطیل کرده‌اند.

احمد حاجی‌زاده در ادامه تصریح کرد: بانک مرکزی چند روز قبل از نیروی انتظامی و بانک‌ها خواسته است تا در این مورد اقدام کنند به علاوه بانک مرکزی از بانک‌ها خواسته تا تنها با صندوق‌های اعتباری که دارای مجوز قانونی می‌باشند همکاری کنند وبنابراین بانک‌ها نیز از مسوولان صندوق بهمن ایثار مدارک قانونی خواستند که آنها ارائه نکرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف مردم در این بین چیست، گفت: در حال پیگیری کار‌ها هستیم و هدف این است که هماهنگی‌هایی انجام شود تا سپرده‌های مردم به آنان باز گردد و تعاونی اعتبار بهمن ایثار نیز حق پرداخت وام به مشتریان را فعلا ندارد، اما در صورتی که آنها مجوز قانونی را اخذ کنند امکان ادامه کار آنها فراهم خواهد شد.