در هفته مورد بررسی، قیمت معامله شده spot (نقدی _ تک محموله‌ای) سنگ آهن وارداتی چین از هند در هفته منتهی به یکم پس از مدت‌ها ثبات قیمت افزایش یافت.

به گزارش سایت کارگزاری سی‌و‌لکس کالا به نقل از متال بولتن در هفته مذکور، تحت تاثیر کاهش موجودی انبارهای سنگ آهن و افزایش فعالیت خرید کارخانه‌های فولادی چین برای ذخیره‌سازی، افزایش روزانه تولید فولاد خام چین به رکورد ۹۴/۱ میلیون تن در اواسط ماه مارس، افزایش فصلی نرخ حمل و نقل ریلی هند معادل هفت درصد، افزایش سفارشات خرید تجار سنگ آهن به دنبال تقویت انگیزه‌های سوداگری، محدودیت عرضه سنگ آهن و بروز علائم برگشت قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی چین موجب گردید که قیمت سنگ آهن در بازار اسپات پس از چند هفته کاهش، مجددا رو به افزایش بگذارد.
قیمت سنگ‌آهن در بنادر چین، عمدتا معادل 181-180 دلار/تن اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل بیش از چهار درصد افزایش داشته است. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که به دنبال افزایش سریع قیمت سنگ آهن در بازار اسپات، احتیاط در خرید در حال افزایش است. یکی از تجار سنگ آهن چین اعلام کرد که با توجه به افزایش اخیر قیمت و ابهام در رابطه با چشم‌انداز آتی بازار سنگ آهن، ریسک تجارت بالا رفته و در نتیجه احتیاط در خرید تقویت شده است. طبق این اظهارات فعالیت ذخیره‌سازی سنگ آهن در هفته آینده خاتمه خواهد یافت و ثبات بر بازار
سنگ آهن حاکم خواهد شد. از طرف دیگر برخی از تجار معتقدند که در ماه آوریل و با شروع فصل ساخت و ساز و افزایش تقاضا برای فولاد، دلیلی برای افت قیمت سنگ آهن وجود ندارد. به عقیده فعالان بازار، در تحلیل چشم انداز آتی بازار اسپات سنگ آهن در ماه آوریل سال ۲۰۱۱ باید موارد زیر را در نظر گرفت:
شروع فعالیت ساخت و ساز در چین در ماه آوریل و افزایش تقاضا برای محصولات فولادی؛ بالا بودن موجودی انبار محصولات فولادی و مشکلات نقدینگی فولادسازان و تجار؛ احتمال افزایش اقدامات و اعمال سیاست‌های مالی محدودکننده از سوی بانک مرکزی چین برای کنترل تورم و کمبود نقدینگی فولادسازان و احتمال کاهش سفارشات خرید مواد اولیه؛ محدود کردن اعطای وام و اعتبارات به بازار معاملات ملکی و احتمال کاهش فعالیت ساخت مسکن. در هفته یاد شده ، قیمت سنگ آهن هندی با عیار 5/63 درصد، در بازار داخلی چین (Qingdao) با احتساب 13 درصد مالیات،1290یوآن/تن(197 دلار/تن)، سنگ آهن 63-62 درصد استرالیا، 1340یوآن/تن (205 دلار/تن) وسنگ آهن 67 درصد برزیل،1410 یوآن/تن (215 دلار/تن) اعلام شده است.
نرخ کرایه حمل از برزیل به بندرBeilun چین حدود ۵۳/۲۰ دلار/تن اعلام شده است. نرخ کرایه حمل ازغرب استرالیا به بندر مذکور نیز حدود ۲۲/۸ دلار/تن اعلام شده است. کرایه حمل از هند به بندرتیانجین چین هم معادل ۱۸-۱۷ دلار/تن گزارش شده است.