ما در یک دوره فعال و شکوفایی اقتصادی هستیم

عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی

هیچ نشانه‌ای از رکود در اقتصاد ایران دیده نمی‌شود احمدی‌نژاد در نخستین کنفرانس مطبوعاتی سال۹۰

ما در یک دوره فعال و شکوفایی اقتصادی هستیم

حقوق کارمندان برای سال۹۰ شش‌درصد افزایش می‌یابد

اگر مشکلی درباره یارانه‌ها پیش آید تغییراتی خواهیم داد

زهرا واعظ: پرسش‌های پی‌درپی از محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور درباره مسائل اقتصادی و تحلیل رییس‌جمهور از اوضاع اقتصاد کشور مهم‌ترین محوری بود که در کنفرانس مطبوعاتی‌ دیروز رییس‌جمهور مطرح شد و طرح این سوالات و پاسخ‌های مفصل احمدی‌نژاد به آن نشان داد که موضوع اقتصاد به مساله اصلی دولت در سال‌جاری تبدیل شده است.

در این راستا خبرنگار دنیای اقتصاد از رییس‌جمهور پرسید: برخی علایم از جمله آمارها نشان‌دهنده وضعیت رکودی در اقتصاد ایران است و از نشانه‌های آن می‌توان به آخرین نرخ رشد اقتصادی اعلامی در سال ۸۷ که حدود یک‌درصد بود و نرخ بیکاری ۶/۱۴‌درصدی بهار ۸۹ اشاره کرد. از طرفی دولت سیاست‌های انبساط پولی درپیش گرفته که به فشارهای تورمی دامن میزند از جمله افزایش نرخ تورم به ۶/۱۲‌درصد، وضعیت بازار سکه و رشد شبهه دار بازار بورس که برخی آن را حباب‌گونه می‌دانند و همه این شرایط می‌تواند به رکود تورمی منجر شود. آیا وضعیت رکود اقتصادی را قبول دارید و چه تدابیری برای خروج از وضعیت تورمی و تبعات تورمی آن اندیشیده اید؟

رییس‌جمهور در پاسخ گفت: در کشوری که سالی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود، صادرات غیرنفتی از هفت میلیارد دلار به ۳۰ میلیارد دلار رسیده، ورودی نیروی کار سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است، نرخ بیکاری رو به کاهش است، شاخص بورس با حجم معامله بسیار بالا روبه‌رو است و سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان حجم معاملاتی داشته‌ایم از کجا متوجه می‌شوید این کشور دچار رکود است.

وی افزود: اگر حجم معاملات بورس بالا نبود اما شاخص بالا می‌رفت معنایش این بود که حباب وجود دارد، اما وقتی حجم بالای معاملات حدود ۸۰ میلیارد تا ۱۰۰ میلیارد معامله وجود دارد و حجم واگذاری‌های دولت نزدیک به ۲۵ برابر کل ۱۷ سال قبل از این دولت است و همه آن در بورس جمع می‌شود چطور می‌توان گفت که رکود وجود دارد، آیا اسم این رکود است یا شکوفایی؟

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که اقتصاد ما بسیار فعال است، تصریح کرد: حجم خریدهای نوروزی مردم کجا نشانه رکود است، اینها در جایی تولید شده است، در کارگاه‌ها و بازارهای کار در کشور تولید شده است که اسم آن حتما رکود نیست. احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما در یک دوره فعال و شکوفایی اقتصادی هستیم، تصریح کرد: حتما سیاست‌های دولت ضد تورم است و ما دنبال سیاست تورمی نیستیم، ما به دنبال کاهش سود بانکی هستیم.

وی با بیان اینکه برنامه مسکن و تولید ادامه خواهد داشت، گفت: در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات، صادرات غیرنفتی انشاءالله رشد بیش از ۴۰‌درصدی را تجربه خواهیم کرد که یک جهش خیلی بزرگ است و همه اینها نیازمند تولید است و به این معناست که اقتصاد ما فعال است، پس هیچ نشانه‌ای از رکود در اقتصاد ایران دیده نمی‌شود و این فعالیت‌های اقتصادی امسال گسترده‌تر خواهد شد.

۵/۲میلیون شغل ایجاد خواهیم کرد

احمدی‌نژاد همچنین در سخنان ابتدایی خود موضوع اشتغال را در راس برنامه‌های دولت در سال ۹۰ دانست و گفت: در این سال ۵/۲ میلیون شغل ایجاد خواهیم کرد و صادرات غیرنفتی ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. پروژه‌های مسکن‌مهر ادامه خواهد یافت و خانه‌های روستایی و شهری بهسازی خواهند شد. همچنین فعالیت‌های فرهنگی که در سفرهای استانی تصویب شده بود، پیگیری خواهد شد و شاهد کاهش هزینه‌های مصرفی و افزایش هزینه‌های سرمایه‌ای خواهیم بود.

رییس‌جمهور همچنین تصریح کرد: طرح تحول در سال ۹۰ پیگیری می‌شود. هدفمندی یارانه‌ها گسترش می‌یابد و اصلاح سیستم مالی و مالیاتی کشور و سیستم بانکی آغاز می‌شود.

اوباما ننگین‌تر از بوش عرصه سیاست را ترک خواهد کرد

رییس‌جمهور در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به دوران ریاست جمهوری بوش و اوباما در آمریکا، گفت: دولت قبلی آمریکا بی‌پرده و عریان و با توپ و مسلسل به میدان آمده بود، اما جانشین او با شعار تغییر به میدان آمد و در یک دست خود سلاح و در یک دست دیگر خود فریبکاری و ریاکاری را به‌دست گرفت.

رییس‌جمهور در ادامه گفت: من به آنها و به ملت‌ها می‌گویم دوره تاریخی چپاولگری و تحمیل به ملت‌ها به پایان رسیده است و با این ترفندها و جنایت‌ها آنها نجات پیدا نمی‌کنند. اگر رییس‌جمهور قبلی آمریکا نام نیکی از خود به جای گذاشت جانشین او هم به نوایی می‌رسد. من یقین دارم اگر او با ننگ صحنه سیاست را ترک کرد جانشین او ننگین‌تر و زشت‌تر این عرصه را ترک خواهد کرد، چراکه با زور و فریب به میدان آمده است. امروز روز بیداری ملت‌ها است و همه باید هوشیار باشیم. آنها می‌خواهند مطالبات مردم را به نفع خود مصادره کنند و می‌خواهند نظام سرمایه‌داری را با تغییر مهره‌ها حفظ کنند. یکی با گردن‌کلفتی آمده بود و دیگری با شعار تغییر، اما هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند.

علاقه‌مند به رابطه با همه دولت‌ها به‌خصوص مصر هستیم

به دنبال سخنان احمدی‌نژاد نوبت به سوال خبرنگاران رسید. روزنامه ایران ارگان دولت اولین رسانه‌ای بود که فرصت پاسخ پیدا کرد. احمدی‌نژاد در جواب سوال خبرنگار روزنامه ایران در رابطه با برنامه‌های دولت با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی، گفت: بعضی از سرفصل‌های برنامه‌های دولت برای سال آینده را مطرح کردم، اما به طور کلی می‌گویم برنامه‌های دولت برای سال‌جاری بسیار گسترده است و امیدوارم در برنامه‌ای مستقل جزییات آن را به مردم بگویم. احمدی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه در بحث اقتصادی، علم و فناوری، فرهنگ، سیاست خارجی برنامه‌های گسترده‌ای توسط دولت برای سال آینده تدوین شده است، تصریح کرد: امسال سال جهش علمی و اقتصادی است و ان‌شاءالله موفق خواهیم بود. رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با روابط ایران و مصر بعد از حسنی مبارک توضیح داد: ما همیشه علاقه‌مند به رابطه با همه دولت‌ها، ملت‌ها به‌جز یک دولت و آن هم رژیم صهیونیستی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: امروز نیز علاقه‌مند به رابطه با همه دولت‌ها و ملت‌ها به‌خصوص مصر هستیم و امیدواریم تحولاتی اتفاق افتد و البته اعتقاد داریم چشم‌انداز آینده بسیار روشن است؛ چراکه موج اصلی بیداری ملت‌ها شروع شده است و خواهد آمد که در نتیجه آن همه قالب‌های مصنوعی که بین ملت‌ها فاصله ایجاد می‌کند، خواهد شکست.

زندان‌های آمریکا قرون وسطایی هستند

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس در رابطه با وضعیت دو آمریکایی بازداشت شده در ایران و آزادی آنها گفت: آنها در اختیار دستگاه قضایی هستند. بنابراین دستگاه قضایی به این موضوع رسیدگی می‌کند تا وضعیت آنها روشن شود.

احمدی‌نژاد همچنین در جواب سوال خبرنگار خبرگزاری زنان در مورد وضعیت زن ایرانی شکنجه شده در زندان‌های آمریکا با نام شهرزاد میرقلی‌خانی و برنامه‌های دولت ایران در رابطه با آزادی او گفت: نمایندگان ما در آمریکا به دنبال پیگیری این موضوع هستند و به لحاظ حقوقی حمایت‌های لازم را خواهند کرد.

وی با بیان اینکه زندان‌های آمریکا شرایط سخت و فجیعی دارند و نقطه فراموش شده و تاریک‌خانه است، افزود: ۵/۳ میلیون انسان در زندان‌های آمریکا در شرایط سخت زندگی می‌کنند و در سفری که به آمریکا داشتیم برخی مردم به ما مراجعه کردند که وقتی شرایط را تشریح کردند انسان یاد زندان‌های قرون وسطی می‌افتد.

دولتی که ملتش را سرکوب کند، شانس حیات ندارد

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره سرکوب ملت‌های منطقه توسط دولت‌هایشان و قطعنامه های شورای امنیت درباره لیبی گفت: من یکشنبه شب طی صحبت با دبیرکل سازمان ملل به او گفتم چرا شورای امنیت در این حد در امور داخلی ملت‌ها دخالت می‌کند و قطعنامه می‌دهد؛ اگرچه ظاهر قطعنامه اجازه فعالیت نظامی را نداده است، اما باید دانست که به هر ترتیب برخورد با مردم محکوم است و ما از روز اول برخورد با مردم و مطالبات آنها را محکوم کردیم و از دولت‌ها خواستیم که با گفت‌وگو خواسته ملت‌شان را برآورده کنند. وی افزود: دولتی که ملت خود را سرکوب می‌کند برای ادامه حیات شانسی ندارد. احمدی‌نژاد افزود: دولت‌ها باید تابع ملت‌ها باشند و حقوق ملت‌ها را به رسمیت بشناسند.

واکنش به بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس

احمدی‌نژاد در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس و پاسخ ایران به این بیانیه گفت: ما برای این بیانیه ارزشی قائل نیستیم.

وی اضافه کرد: بسیار روشن است که این مصوبات تحت فشارهای سیاسی آمریکا و متحدانش به تصویب می‌رسد. روابط ما با ملت‌ها و دولت‌ها خوب است. البته به برخی دولت‌ها هم باید بگویم که یک دوره تحت فشار آمریکا و متحدانش با ایران مخالفت‌هایی کردند، ولی ما دست دوستی دراز کردیم. آمریکایی‌ها برای نجات رژیم صهیونیستی نیازمند ایجاد تفرقه میان ملت‌ها و دولت‌های منطقه هستند و بر این اساس به دنبال ایجاد درگیری بین ملت‌ها و دولت‌ها هستند.

دولت بحرین هم کار زشتی کرد که مردم خود را کشت

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما خبر داریم که آمریکا برای تمام دولت‌های این منطقه نقشه کشیده است، اظهار کرد: آمریکا برخی از نقشه‌های خود را به دست برخی دیگر از کشورها اجرا می‌کند و این دولت‌ها باید مراقب باشند که به دام آمریکا نیفتند. زشت است که به بحرین لشگرکشی کردید؛ بروید بیرون. دولت بحرین هم کار زشتی کرد که مردم خود را کشت. بنشینید با مردم خود حرف بزنید، انتخابات بگذارید و ببینید مردم چه می‌خواهند. چه می‌شد اگر با مردم خود همکاری می‌کردید؟ ما الان هم همین را می‌گوییم و معتقدیم که این دخالت در امور ملت‌ها نیست؛ چنانچه آمریکایی‌ها ۳۰۰ هزار نیروی نظامی به عراق آوردند و بعد ایران را به دخالت در امور عراق متهم می‌کردند. این کارها بد است و باید مراقب باشید که آمریکا توپ را در زمین شما نیندازد.

رشد اقتصادی کشور به عینه قابل‌ملاحظه است

در ادامه خبرنگار روزنامه‌ خراسان این پرسش را مطرح کرد که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد اقتصادی و دو شاخص مهم آن از دیدگاه ایشان؛ یعنی کاهش نرخ بیکاری و رشد اقتصادی، چرا مدتی است که آمارهای مربوط به این دو شاخص اعلام رسمی نشده است و شما وضعیت امروز کشور از این نظر را چطور می‌بینید؟ که احمدی‌نژاد پاسخ داد: رشد اقتصادی کشور به عینه قابل ملاحظه است. البته رشد اقتصادی دو بخش دارد؛ یک بخش آن است که ما در آن دخیل هستیم و یک بخش دیگر مربوط به تحولات جهانی نظیر قیمت نفت است. در بخش اول رشد شتابان بسیار بالایی داریم و گمان می‌کنم آمارهای مربوط به آن هم اعلام شده است.

نزدیک صفر درصد مردم از تحریم‌ها خبر دار شده‌اند

احمدی‌نژاد در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌ها گفت: آنها در ابتدا می‌گفتند که تحریم‌های ما فلج‌کننده است و با این تحریم‌ها ایران در سال ۸۹ به زمین خواهد خورد، اما دیدند که بزرگ‌ترین طرح تحول اقتصادی که نیازمند ثبات اقتصادی بود، در سال ۸۹ با موفقیت اجرا شد.

وی گفت: اگر از ملت ایران سوال شود که چقدر متوجه تحریم‌ها شده‌اند، درصد کسانی که فهمیده‌اند نزدیک به صفر است. حکایت تحریم حکایت پشه و درخت است که پشه به درخت گفت محکم خود را نگه دار که من می‌خواهم بپرم که درخت در پاسخ گفت: من اصلا نفهمیدم کی آمدی که حالا می‌خواهی بروی. در عرصه سیاسی و تحریم شکست خورده‌اند و این کارهایشان مانند گرفتن یک نیشگون یا یک بوق است.

از شاه اردن دعوت کردم

رییس‌جمهور کشورمان در ادامه درباره دعوت از پادشاه اردن به کشورمان گفت: من از پادشاه اردن برای سفر به ایران دعوت کردم، اما ایشان سفر خود را به دلایلی عقب انداخت و هیچ عقب‌نشینی در کار نبوده است. دولت تصمیمات خود را به صورت سنجیده، پخته و بر اساس برنامه‌های بین‌المللی ملت ما انجام می‌دهد و اینطور نیست که کسی حرف بزند و دولت عقب‌نشینی کند. اگر ما اهل عقب‌نشینی بودیم که اینقدر فحش نمی‌خوریم.

امکان تغییرات یارانه‌ای

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار لس‌آنجلس تایمز در مورد نحوه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به‌خصوص در رابطه با قیمت گاز و این‌که آیا در ادامه، تغییراتی در این رابطه با توجه به وسع مردم ایجاد خواهد شد، گفت: توصیه می‌کنم با هم دعوا نکنید و از درجه حرارت طبیعی استفاده کنید، چرا که اگر مصرف طبیعی داشته باشید اگر مشکلی پیش آمد ما در کنار مردم هستیم و تغییرات خواهیم داد.

چگونه از یک رییس قوه به یک رییس قوه‌ دیگر شکایت ببریم؟

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار پانا که گفت شما در پاسخ به تخلفات مالی جدیدی که رییس مجلس به دولت نسبت داده است چه پاسخی دارید؟ گفت: چه جوابی به آنها بدهیم. آنها در زمان انتخابات هم این اتهام را وارد کردند که یک میلیارد دلار بودجه‌ دولت مفقود شده است و تمام دستاویز رقبای ما این اتهام و گشت ارشاد بود. ما در آن زمان به آنها گفتیم که شما در محاسباتتان اشتباه کرده‌اید و بررسی کنید. حالا هم آنها به نوع دیگری این اتهامات را تکرار می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این را پیگیری حقوقی خواهید کرد؟ گفت: چگونه از یک رییس قوه به یک رییس قوه دیگر شکایت ببریم؟ ما را به دردسر نیندازید.

نفت ۱۵۰ دلار می‌شود

خبرنگار رویترز از احمدی‌نژاد پرسید شما پیش از این در مورد تحولات خاورمیانه و قیمت نفت پیش‌بینی‌هایی کرده بودید. در حال حاضر بعد از تحولات اخیر خاورمیانه قیمت نهایی نفت را در سال ۲۰۱۱ چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که قیمت نفت صعودی خواهد ماند، گفت: زمانی که مناسبات اقتصادی واقعی باشد، قیمت نفت واقعی خواهد بود؛ ولی هم‌اکنون که این مناسبات واقعی نیست، بلکه یک‌سویه و پول آمریکا و اروپا حاکم است. بنابراین این مناسبات پولی، سود و ضررها را تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه در این راستا مقررات هم یک‌سویه است، گفت: آنها در عرصه سیاسی با ما مخالف هستند و اصلا منطق‌شان در برابر ما کم می‌آورد. این در حالی است که دو طرف معامله باید خارج از موضوعات، قیمت‌گذاری کنند؛ ولی در حال حاضر شرایط سیاسی در حال تعیین کردن قیمت است. احمدی‌نژاد گفت: فکر می‌کنم طی یک فاصله زمانی قیمت نفت تا حول و حوش ۱۵۰ دلار بالا برود.

حقوق کارمندان ۶ درصد افزایش پیدا می‌کند

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست روز درباره میزان افزایش حقوق کارگران و کارمندان گفت: ما امسال طبق قانون بودجه ۶ درصد افزایش حقوق برای کارمندان داریم. البته فکر می‌کنم طی سال‌های اخیر افزایش حقوق‌ها خیلی خوب بوده است. ضمن اینکه هدفمندی یارانه‌ها نیز در کنارش آمده است. البته ما راضی نیستیم و می‌خواهیم تک تک مردم ما در بهترین شرایط رفاهی باشند. به هر حال کارکنان دولت ۶ درصد و کارگران ۹ درصد افزایش حقوق داشته‌اند که البته برای امسال هیچ چیزی کافی نیست و ما هم به دنبال بهترین رفاه‌ها برای مردم هستیم. تلاش ما این است که میزان تورم کمتر از ۹ درصد شود.

کویت چه دارد که ما جاسوسی کنیم؟

در ادامه، خبرنگار الجزیره عربی پرسشی را درباره ادعای کشف شبکه جاسوسی ایرانی در کویت و نظر احمدی‌نژاد در این رابطه مطرح کرد که وی پاسخ داد: اصلا این حرف یعنی چه که یک عده در آنجا جاسوسی می‌کنند؟ کویت چه دارد که ما جاسوسی کنیم؟ اگر درباره مردم است که مردم کویت با ما دوست هستند و اگر جاسوسی درباره دولت‌ها آنهاست که دولت کویت هم با ما دوست است و جاسوسی اصلا معنایی ندارد. مشخص است که دست‌های بیگانه در کار است و می‌خواهند مشکل درست کنند ولی همانطور که قبلا عرض کردم به نتیجه نخواهند رسید.

عکس: آکو سالمی