گروه بین‌الملل- درمیان تشدید درگیری‌ها در لیبی، نگرانی‌ها درمورد کندی رشد اقتصادی جهان به دلیل رشد قیمت نفت افزایش یافت و در نتیجه دیروز، دوشنبه، بورس‌های جهان سقوط کردند. دیروز قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۱۰۶ دلار جهش کرد. زیرا تداوم ناآرامی‌ها اصلی‌ترین منطقه تولید نفت جهان را به لرزه درآورده است.

عدم اطمینان از نتیجه درگیری‌های خونین در کشور نفت‌خیز لیبی، بر خوش‌بینی‌ها از بهبود بازارکار در آمریکا سایه افکنده است. به دلیل آنکه اختلال جدی در تولید نفت می‌تواند بهبود رشد اقتصادی جهان را به مخاطره بیندازد، سرمایه‌گذاران به دقت تحولات لیبی را زیر نظر دارند. تاکنون درگیری‌ها بین نیروهای حامی دولت و مخالفان، تولید نفت این کشور عضو اوپک را به نصف کاهش داده است.

این درحالی است که سرمایه‌گذاران نگران هستند که اعتراضات خشونت‌بار و انقلاب‌های سیاسی در خاورمیانه تشدید شود. درپی کاهش بورس‌های آسیا، بورس‌های اروپا نیز دچار کاهش شدند. در ابتدای معاملات در این قاره، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۳/۰ درصد افت کرد و به ۳۶/۵۹۷۳ واحد رسید. شاخص سی-ای‌سی-۴۰ فرانسه ۴/۰ درصد کاهش یافت و به ۶۲/۴۰۰۲ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۵/۰ درصد سقوط کرد و به ۲۶/۷۱۴۱ واحد رسید. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت نیز با کاهش روبه‌رو شد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲/۰ درصد افت کرد و به ۱۲۱۳۰ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ نیز ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۸۰/۱۳۱۷ واحد رسید. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۸/۱ درصد سقوط کرد و به ۰۲/۱۰۵۰۵ واحد رسید. این کاهش پس از آن رخ داد که وزیر امور خارجه این کشور به دلیل کمک‌ها مالی غیرقانونی در روز یکشنبه استعفا کرد و ضربه جدیدی به دولت نائوتو کان نخست‌وزیر این کشور وارد آورد.

ارزش سهام شرکت تویوتا موتورز، بزرگ‌ترین خودروساز جهان، ۴/۲ درصد کاهش یافت. علت این کاهش، افزایش قیمت نفت و این خبر بود که روز جمعه مرکز استاندارد اند پورز به دلیل نگرانی درمورد سوددهی شرکت تویوتا موتورز رتبه اعتبارات این شرکت را کاهش داده است.

شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۴/۰ درصد افت کرد و به ۱۹/۲۳۳۱۳ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۲/۱ درصد سقوط کرد و به ۲۷/۱۹۸۰ واحد رسید. در دیگر نقاط آسیا، شاخص ای‌اس اکس ۲۰۰ استرالیا ۴/۱ درصد کاهش یافت و به ۹۰/۴۷۹۷ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۸/۱ درصد سقوط کرد و در رقم ۲۱/۲۹۹۶ واحد ثابت شد.