ایسنا - به گفته برخی از تولیدکنندگان خودروهای تجاری، به دلایلی همچون نامناسب بودن شرایط لیزینگ، تقاضای بازار برای خرید این خودروها کاهش یافته است.

در مقابل برخی دیگر از تولیدکنندگان نیز معتقدند اگرچه شرایط لیزینگ در خودروهای تجاری مناسب نیست، اما پس از هدفمندسازی یارانه‌ها بازار این خودروها رونق بیشتری یافته است. در حال حاضر تعداد زیادی کامیون فرسوده در شبکه حمل و نقل باری کشور فعال هستند که این موضوع مصرف سوخت و آلایندگی این خودروها را افزایش داده است. در این شرایط تولیدکنندگان معتقدند دولت باید با اتخاذ تدابیری تقاضای بازار و انگیزه رانندگان برای نوسازی ناوگان را افزایش دهد. در این زمینه یکی از تولیدکنندگان خودروهای تجاری سنگین می‌گوید: «در حال حاضر بازار خودروهای تجاری سنگین در رکود به سر می‌برد.

در شرایطی که متقاضیان خودروهای تجاری سنگین مانند انواع کامیون نقدینگی لازم برای خرید را در اختیار ندارند، شرایط فروش لیزینگی این خودروها نیز چندان مناسب نبوده و برخی تولیدکنندگان به دنبال اصلاح شرایط لیزینگ برای تسهیل شرایط فروش هستند.»در این شرایط اما یکی دیگر از تولیدکنندگان خودروهای تجاری اگرچه معتقد است پس از هدفمندسازی یارانه‌ها بازار این خودروها رونق بیشتری یافته، اما در عین حال نامناسب بودن شرایط لیزینگ این خودروها را تایید می‌کند.

هاشم یکه‌زارع ـ ‌مدیرعامل ایران خودرو دیزل، در این زمینه می‌گوید: «پس از هدفمندسازی یارانه‌ها با توجه به تلاش مالکان برای جایگزینی کامیون‌های کم‌مصرف جدید با کامیون‌های قدیمی‌شان، بازار خودروهای تجاری رونق گرفته است؛ با این حال به دلیل مناسب نبودن شرایط لیزینگ خودروهای سنگین، تقاضای بازار کمتر از میزان مورد انتظار است.»