سنا - شورای عالی بورس و اوراق بهادار در جلسه اخیر خود با کاهش ۲۰ درصد از کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادار از معاملات بورس کالای ایران موافقت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه علی صالح آبادی با بیان این مطلب افزود: مصوبه اخیر شورای عالی بورس به منزله کاهش هزینه معاملات است که انتظار می‌رود این امر به بهبود و افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه، کمک کند.

وی اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی سازمان بورس این است که بتواند در طول زمان هزینه معاملات را برای اقشار مختلف جامعه کاهش دهد.

دبیر شورای عالی بورس از کاهش ۶۰ و ۶۶ درصدی کارمزد سازمان بورس از هر قرارداد سکه طلا و شمش طلای ۱۰ اونسی خبر داد و گفت : کارمزد این سازمان از هر قرارداد سکه طلا از ۱۰ به ۴ هزار ریال کاهش می‌یابد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کارمزد سازمان بورس از هر قرارداد شمش طلای ۱۰ اونسی نیز از ۳۰ به ۱۰ هزار ریال کاهش خواهد یافت که کاهش کارمزدها از ابتدای سال ۹۰ اجرایی می‌شود.

توافق همه جانبه برای راه‌اندازی بورس نفت

صالح آبادی با بیان اینکه نمایندگان وزارت نفت در جلسه گذشته شورای عالی بورس حضور داشتند، افزود: در این نشست سازوکارهایی که برای راه‌اندازی بورس نفت طراحی شده بود، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وی اضافه کرد: خوشبختانه توافق های لازم میان وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نفت، سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالای ایران انجام شد تا بورس نفت اوایل سال آینده در جزیره کیش راه‌اندازی شود.

دبیر شورای‌عالی بورس گفت: دستورالعمل معاملات بورس نفت به تایید وزارت نفت و بورس کالایی رسیده است که تا پایان امسال این دستورالعمل تصویب و ابلاغ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بورس نفت با معاملات نفت کوره فعالیت خود را آغاز می‌کند که در فاز بعدی، نفت خام نیز در این بازار مورد معامله قرار خواهد گرفت.

صالح آبادی افزود: آمادگی لازم وجود دارد تا معامله‌گران نفتی و کشورهای تولید و مصرف‌کننده نفت در این بورس فعالیت کنند.وی اظهار کرد: قراردادهای بورس نفت بسیار جذاب طراحی شده است تا گروه‌های مختلفی بتوانند در این بازار حضور یابند.