استاندار آذربایجان شرقی: روابط اقتصادی با کشورهای همسایه نتیجه‌محور باشد

دنیای اقتصاد-تبریز: مالک رحمتی در دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم ترکیه با وی، گفت: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی آذربایجان شرقی، توسعه روابط استان با کشورهای همسایه، اهمیت راهبردی دارد و بر این اساس، نگاه به این روابط نیز باید راهبردی باشد.

وی، توسعه روابط خارجی را یکی از الزامات توسعه استان برشمرد و گفت: روابط دیپلماتیک در جای خود مهم است و باید انجام شود، اما هدف باید تعریف پروژه‌های مشخص، کوتاه‌مدت و خروجی‌محور باشد.

رحمتی افزود: خروجی روابط اقتصادی با کشورهای همسایه باید منجر به سرمایه‌گذاری مشترک، جذب سرمایه، افزایش صادرات و ورود به بازارهای مشترک باشد و لازم است این موضوع در اولویت کاری نمایندگان کشورمان در کشورهای دیگر قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت مضاعف روابط اقتصادی کشورمان با ترکیه، گفت: تعداد قابل توجهی از بازرگانان و صنعتگران ما با ترکیه مراوده دارند و باید رفت‌وآمد آنها تسهیل شود.

وی با اشاره به محوریت آذربایجان شرقی در توسعه روابط اقتصادی کشورمان با ترکیه، بر تقویت اتاق بازرگانی مشترک ۲ کشور در تبریز تاکید کرد.

رحمتی همچنین با تاکید بر نقش زیرساختی آزادراه تبریز- بازرگان در توسعه روابط ۲ کشور، گفت: اجرای این پروژه با جدیت پیگیری می‌شود.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم هم در این دیدار گفت: ۲۸ استان ترکیه ازجمله سه نقطه مرزی ترکیه با ایران در حوزه کنسولی ارزروم قرار دارند.

محمد ابراهیمی با اشاره به محوریت آذربایجان شرقی در توسعه روابط اقتصادی با همسایگان، گفت: حجم روابط تجاری ترکیه در سال، ۶۵۰ میلیارد دلار و سهم ایران از این رقم، ۱۴ میلیارد دلار است که بخش قابل توجهی از آن مربوط به استان آذربایجان شرقی است.

وی افزود: آذربایجان شرقی نقش مهمی در روابط اقتصادی و فرهنگی ایران و ترکیه دارد و امیدواریم در دوره جدید استانداری بتوانیم حجم این روابط را افزایش دهیم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه جذب دانشجو و توسعه حوزه گردشگری، اولویت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم است، خواستار همکاری استانداری آذربایجان شرقی در رفع موانع در این حوزه ها شد.

170979534

روابط استان با جمهوری آذربایجان با محوریت سرمایه‌گذاری توسعه می‌یابد

استاندار آذربایجان شرقی همچنین در دیدار سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز با وی بر توسعه مناسبات استان با جمهوری آذربایجان با محوریت سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی تاکید کرد و گفت: کمیته مشترکی برای بررسی و رفع موانع موجود در این زمینه تشکیل می‌شود.

مالک رحمتی ، با بیان اینکه مراودات اقتصادی با همسایگان برای ما بسیار مهم است، افزود: توسعه روابط اقتصادی ایران و آذربایجان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، به نفع هر ۲ کشور است.

وی، پیوندهای تاریخی، فرهنگی، زبانی و وابستگی ۲ ملت به یکدیگر را فرصتی برای توسعه روابط دوجانبه دانست و گفت: برای تحقق این مهم، حل موانع و مشکلات مرزی ضروری است که باید از سوی هر دو طرف به صورت ویژه پیگیری شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به احداث جاده آغبند- جلفا، گفت: تکمیل این پروژه نقش مهمی در گسترش مناسبات ۲ کشور دارد که وزارت راه و شهرسازی و استانداری برای تکمیل آن اهتمام جدی دارند.

رحمتی همچنین بر تقویت حوزه گردشگری در روابط ۲ کشور تاکید کرد و گفت: در دوره جدید مدیریت استان هیچ مانعی برای گسترش روابط با جمهوری آذربایجان نداریم و آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستیم.

علی‌نقی حسین‌اف، سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز هم در این دیدار با اشاره به روند رو به رشد مناسبات اقتصادی، تجاری، علمی و گردشگری ایران و آذربایجان، برای استاندار آذربایجان شرقی در مسئولیت جدید آرزوی موفقیت کرد.