نشست سفرای کشورهای همسایه آذربایجان شرقی در تبریز برگزار می‌شود

دنیای اقتصاد-تبریز: مالک رحمتی در دیدار سرکنسول جمهوری ترکیه در تبریز با وی، اظهار کرد: تشکیل این نشست بر محوریت بخش خصوصی است و وظیفه ما تنها حمایت از فعالیت آنان است و اگر بتوانیم بخش خصوصی ۲ کشور را به هم وصل کنیم، به هدف خود نایل می شویم.

وی گفت: برگزاری این نشست، مستلزم تشکیل کمیته‌های تخصصی و آماده‌سازی اسناد همکاری در حوزه‌های همکاری به ویژه حوزه اقتصادی و گردشگری است.

وی با اشاره به مرز ۲۴۱ کیلومتری آذربایجان شرقی با کشورهای همسایه، گفت: نگاه ما به نوار مرزی استان، نگاه اقتصادی است و این منطقه برای ما نقطه کلیدی برای توسعه و رشد اقتصادی است که باید با مشارکت بخش خصوصی آن را احیا کنیم.

رحمتی با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور کشورمان به ترکیه و امضای ۱۰ تفاهم‌نامه همکاری در جریان این سفر، گفت: محور سیاست خارجی ما در دولت سیزدهم، توسعه مناسبات با همسایگان است و همه برنامه‌ریزی‌ها برای یک اتفاق بزرگ در این زمینه انجام شده است.

وی اشتراکات تمدنی و فرهنگی ۲ کشور همسایه را ظرفیتی بی‌بدیل برای تعمیق مناسبات دوجانبه دانست و گفت: با وجود این ظرفیت‌ها هنوز اقدامات عملی کافی برای به فعل رساندن آنها انجام نشده و امیدواریم با تلاش ویژه سرکنسولگری ترکیه در تبریز، شاهد توسعه مناسبات در آینده باشیم.

رحمتی با تاکید بر ضرورت استقرار اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در تبریز، خاطرنشان کرد: تبریز محور تعاملات بین‌المللی ایران در منطقه شمال غرب است و برای برخورداری حداکثری از این ظرفیت باید این امر را محقق کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی، حوزه گردشگری را زمینه دیگری برای همکاری ۲ کشور ذکر کرد و گفت: با توجه به علاقه مندی مردم ۲ کشور به سفر به خاک همدیگر، باید گام‌های مهمی در زمینه توسعه گردشگری برداریم که آماده هر گونه همکاری در این زمینه هستیم و لازم است در این زمینه یک برنامه مشترک عملیاتی طراحی و اجرا شود.

وی اظهار داشت: آذربایجان شرقی، استانی صنعتی و فرصتی بزرگ برای کمک به توسعه روابط است و بسیاری از کارخانه‌های ما می توانند با همتایان ترکیه ای خود برای تهیه مواد اولیه و تولید مشترک و یافتن بازار مشترک همکاری کنند.

رحمتی با تاکید بر لزوم تلاش و همکاری برای توسعه زیرساخت‌های مشترک میان ایران و ترکیه، گفت: هر ۲ کشور به دنبال منافع ملی خود هستند و وظیفه ما کمک به تحقق آن است و باید آن را عملیاتی کنیم.

وی اظهار کرد: معتقدیم منطقه به جز همکاری مشترک توسعه نمی یابد و ما توسعه همسایگان را توسعه خودمان تلقی می کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال غرب کشور با همکاری معاونت اقتصادی استانداری تا پایان امسال چند جلسه تخصصی درخصوص توسعه روابط خارجی را برگزار می کند.

همکاری های ترکیه و ایران افزایش یافته است

سرکنسول جمهوری ترکیه در تبریز هم در این دیدار بر عزم جدی خود برای کمک به توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد و گفت: در هفته های اخیر روابط بین ۲ کشور افزایش یافته و ماه گذشته نشست کمیسیون همکاری های دوجانبه ایران و ترکیه با حضور سران ۲ کشور برگزار شد.

چتین تانر افزود: این اتفاق گام بزرگی در راستای کمک به ارتقای سطح روابط دوجانبه و عزم ۲ طرف برای تعمیق مناسبات ۲ سویه بود.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی به دلیل ارزش های مشترک و شباهت های تاریخی می تواند در کمک به تعمیق مناسبات دوجانبه ایران و ترکیه نقش پیشرو داشته باشد.

سرکنسول ترکیه در تبریز، حضور دانشجویان ایرانی و ترکیه‌ای در دانشگاه‌های همدیگر را به عنوان پل ارتباطی ۲ کشور دانست و گفت: اگر بتوانیم نقاط مشترک پیدا کنیم می توانیم توسعه مناسبات را سرعت ببخشیم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود فاصله تا رسیدن به حجم مبالادت تجاری ۳۰ میلیارد دلاری هدف گذاری شده بین ۲ کشور، معتقدیم می توانیم آن را محقق کنیم و آرزوی تحقق آن را در آینده نزدیک داریم.