تخصیص ۴۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های ناقص مسکن مهر

دنیای اقتصاد-تبریز: جبارعلی ذاکری در نشست خبری، در تشریح این خبر اظهار کرد: اتمام پروژه‌های مسکن‌ مهر در اولویت دولت سیزدهم قرار گرفته تا همزمان با پروژه نهضت‌ ملی مسکن تکمیل شوند. بر این اساس، مقرر شد تا صندوق ملی مسکن، اعتباری برای این امر در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار دهد.

وی افزود: مجموع این اعتبار تخصیص یافته شامل ۸۵ میلیارد تومان برای تهیه و نصب آسانسورهای کل مساکن مهر، ۱۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های ناقص بالاتر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ۱۷۰ میلیارد تومان برای محوطه سازی مساکن مهر و ... است.

۲۱۲۲ پروژه در دهه فجر افتتاح می‌شود

وی در تشریح پروژه‌های در دست افتتاح استان برای دهه فجر امسال، اظهار کرد: دهه فجر امسال تعداد ۱۹۸۰ پروژه با هزینه سرمایه‌گذاری ۲۴.۵ همت به بهره برداری خواهد رسید و امروز نیز چند مگاپروژه دیگر به آن اضافه شده و در مجموع ۲۱۲۲ پروژه با حجم ریالی حدود  ۳۸ همت افتتاح خواهد شد.

ذاکری افزود: تبریز بالاترین حجم سرمایه گذاری را دارد که شامل ۷.۶ همت بوده و خداآفرین با ۵.۵ همت، بستان آباد با ۵.۱ همت، مراغه با ۱.۵ همت، شبستر با ۱.۱ همت، چاراویماق با ۷۵۰ میلیارد تومان و آذرشهر با ۵۹۰ میلیارد تومان بیشترین حجم سرمایه گذاری را از میان پروژه‌های در دست افتتاح دارند.

سد قیزقلعه‌سی در دست افتتاح با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان

وی افزود: یکی از مگاپروژه‌های در دست افتتاح، پروژه سد «قیز قلعه سی» است که با سرمایه گذاری بیش از پنج همت طی ۱۹ سال گذشته کار شده و الان آماده بهره برداری است و به زودی با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح خواهد شد. این سد بین استان ما و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و استان اردبیل نیز از زیرساخت‌های پایین دست آن مثل برق و منابع آبی استفاده خواهد کرد.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد از اعتبارات سفر دور اول و دوم ریاست جمهوری به استان به بخش آب اختصاص داده شده زیرا پروژه‌های این حوزه برای استان بسیار قابل توجه و مهم محسوب می‌شوند که غالبا باید از اعتبارات دولتی برای آن‌ها هزینه شود. در این راستا شش پروژه بزرگ با ۵.۸ همت سرمایه گذاری توسط شرکت آب منطقه‌ای استان در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد که شامل سد خداآفرین و قیزقلعه سی، فاز دوم مخزن  ۱۰۰۰ مترمکعبی تبریز و تامین آب شبکه اصلی روستاهای میانه به میزان ۳۵۰ هکتار است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: توسعه پایاب سدها که بزرگترین گام برای توسعه کشاورزی استان است، در سال گذشته به میزان ۵۰۰۰ هکتار توسعه یافته و امسال نیز ۸۰۰۰ هکتار دیگر به آن اضافه شده و ۱۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان از پایاب سدها بهره‌مند می‌شوند و این امر برای اولین بار با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود که امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم طی دو سال آتی به ۳۰ هزار هکتار برسد.

وی، پروژه مدول دوم تصفیه خانه تبریز، آب شرب پایدار ۱۱۲ روستا، ۱۴ پروژه برقی با ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری، ۲۱ پروژه شرکت گاز با ۱۸۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری، تعداد ۱۳۷ پروژه حوزه فناوری اطلاعات با ۱.۴ همت سرمایه گذاری، ۷۰ پروژه جهادکشاورزی، ۱۲۹ پروژه راهداری و ۳۶ پروژه شهرداری تبریز را از دیگر پروژه‌های در دست افتتاح عنوان کرد. 

حدود ۱۱ همت پروژه‌ در دست افتتاح بخش خصوصی برای دهه فجر

وی با بیان این‌که مجموع پروژه‌های در دست افتتاح بخش خصوصی برای دهه فجر نیز حدود ۱۱ همت است، گفت: یک پروژه فولادی با سرمایه‌گذاری خارجی ۲.۳ همت و پروژه لامپ‌های الکترونیکی با دو همت سرمایه‌گذاری در بستان آباد از جمله پروژه‌های مهم بخش خصوصی استان است که برای بهره‌برداری از آن‌ها وزیر صمت یا معاون وی حضور خواهد یافت.

۹۰۰۰ واحد مسکونی تحویل مردم استان می‌شود

ذاکری در تشریح واحدهای مسکونی در دست افتتاح نیز اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کردیم حدود ۷۰۰۰ واحد مسکونی احداث شده توسط بنیاد مسکن، اداره کل راه و شهرسازی، شرکت عمران سهند و خودمالکی‌های روستایی در دهه فجر امسال آماده بهره برداری شود که با تلاش‌های انجام گرفته اکنون به تعداد ۹۰۰۰ واحد مسکونی افزایش یافته است و مقرر شده که طی ایام دهه فجر با حضور مقامات رسمی کشوری و احتمالا معاون وزیر راه و شهرسازی افتتاح شده و تحویل مردم عزیز استان خواهد شد.

وی با بیان این‌که بر اساس آخرین رتبه بندی، استان هشتم در تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن هستیم، گفت: مشکل تامین زمین در استان نداریم ولی تخصیص زمین، مراحل خاصی داشته و مهمترین بخش ساخت مسکن است. تصمیم مهمی در این خصوص برای کمک به توسعه روستاها گرفته شده که بر اساس آن، زمین‌های حاشیه روستاهای کنار شهرهای بزرگ در قالب این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در خصوص راستی آزمایی پروژه‌های در دست افتتاح نیز گفت: سامانه «منتاک؛ مدیریت و نظارت بر توسعه استان‌های کشور» در اختیار استانداری، دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها بوده و داده‌های مرتبط با پروژه‌های اجرایی به همراه اسناد مربوطه در آن وارد شده است. تمامی داده‌های این سامانه به صورت مرحله به مرحله مورد بررسی و تایید و تطبیق قرار می‌گیرد تا مشخص شود که پروژه‌های اعلام شده پیش از این افتتاح نشده و یا موردی نداشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در تشریح وضعیت پروژه‌های روستایی نیز افزود: جمعیت روستایی استان بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده و تعداد روستاهای دارای سکنه، ۲۷۲۷ روستا، تعداد روستاها با بیش از ۲۰ نفر جمعیت ۲۰۲۰ روستا، تعداد روستای دارای دهیار ۱۹۴۲ روستا و تعداد روستای دارای شورای اسلامی ۲۰۷۲ روستا است. 

وی با بیان این‌که در بخش روستایی تعداد ۱۴۷۹ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳.۸ همت در حال اجرا بوده که ۱۵۴ مورد آن پروژه شاخص با سرمایه گذاری ۲.۷ همت است، اظهار کرد: بیشترین پروژه‌ها در بخش روستایی مربوط به توزیع برق است.

وی خاطرنشان کرد: از نظر تعداد پروژه‌های در دست افتتاح برای دهه فجر، رتبه یک کشور را داریم و از نظر ریالی نیز بین پنج استان اول کشور هستیم ولی هنوز جایگاهمان قطعی نیست و امکان تغییر وجود دارد. در این شاخص، نسبت مساحت استان و جمعیت آن نیز موثر است.

تا پایان سال ۹۵ درصد استان تحت پوشش اینترنت قرار می‌گیرد

ذاکری در ادامه در تشریح وضعیت پوشش اینترنت در استان، اظهار کرد: امسال تحت پوشش اینترنت قرار گرفتن ۲۹۸ روستا در برنامه دولت سیزدهم قرار گرفته و عملیاتی شده و تا عید به بهره برداری می‌رسد. به طور میانگین ۹۰ درصد از سطح استان تحت پوشش اینترنت قرار دارد و با افتتاح این پروژه‌ها تا پایان سال به ۹۵ درصد خواهد رسید. میانگین کشوری نیز ۹۴ درصد است.

وی در ادامه از احیای ۱۲۷ پروژه نیمه تمام استان طی یک سال گذشته و بهره‌برداری آن‌ها به زودی خبر داد و گفت: معتقد هستم که مهمترین پروژه استان در حوزه حمل و نقل، اتصال ایستگاه راه آهن شرق(خاوران) تبریز به غرب تبریز است. این موضوع در سفر رئیس جمهور جزو اولویت‌ها مطرح شد و گام‌های اولیه آن نیز برداشته شده است اما حجم ریالی پروژه بسیار بالا است زیرا ۱۴.۵ کیلومتر آن به صورت تونل از پایین شهر خواهد گذشت و مانع توسعه شهر نیست. قبلا ۵۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود اما الان به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. 

وی ادامه داد: این پروژه با فاینانس چینی عملیاتی خواهد شد و اکنون طرف چینی به عنوان سازنده و سرمایه گذار، پیش نویس قرارداد را فرستاده که امیدواریم وزارت راه و شهرسازی این قرارداد را تسریع کنند و هرچه زودتر شاهد آغاز آن باشیم.