سهم حوزه صنعت، معدن و تجارت در تولید ناخالص داخلی آذربایجان‌شرقی ۶۰ درصد است

دنیای اقتصاد-تبریز: محمدجعفر عظمائی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: گزارش مرکز آمار همه ساله در قالب حساب های منطقه ای تهیه می شود و نتایج آن بیانگر سهم ۶۰ درصدی بخش صنعت و معدن و تجارت آذربایجان شرقی از تولید ناخالص داخلی استان از محل ارزش افزوده ایجاد شده است و نشان از اهمیت بالای این بخش در اقتصاد استان است.

وی ادامه داد: بر این اساس، سهم ارزش افزوده بخش صنعت در ارزش افزوده بخش صنعت کشور نیز حدود هفت درصد است که از سهم‌ سرانه جمعیت استان بالاتر بوده و حاکی از صنعتی بودن و سابقه صنعتی استان در ایران است.

وی ادامه داد: رشد متوسط ارزش افزوده بخش صنعت آذربایجان شرقی بالاتر از رشد متوسط ارزش افزوده کشوری بوده که نشان ایجاد ارزش افزوده بالاتر در بخش صنعت استان است.

عظمائی با اشاره به نقش ویژه صنایع سبک و سنگین در رشد اقتصادی استان گفت: صنایع پتروشیمی، پالایشگاه و همچنین صنایع مهمی مانند شرکت های ایدم، چرخشگر، ماشین سازی و تراکتورسازی و همچنین صنایع فولادی متعدد که به عنوان پیشانی صنعت آذربایجان شرقی و حتی در برخی از مواقع صنعت کشور قلمداد می‌شود؛ برای استان بسیار حائز اهمیت هستند.

وی با بیان اینکه در آذربایجان شرقی ۵۹ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد، افزود: وجود زیرساخت‌های مناسب در بخش تولید موجب شده آذربایجان شرقی از انتخاب‌های اول سرمایه‌گذاران برای آغاز به فعالیت‌های صنعتی و معدنی است.

مدیرکل صمت آذربایجان شرقی با تاکید بر این که عمده سرمایه‌گذاری بخش صنعت استان مربوط به بخش خصوصی است، اظهار کرد: برای حفظ جایگاه موثر در اقتصاد کشور ضروری است حمایت‌های مالی و بانکی از صنایع برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی انجام شود.