نخستین ناحیه ویژه صنایع دستی ایران در تبریز آماده بهره‌برداری است

دنیای اقتصاد-تبریز: احمد حمزه زاده در گفت و گو با خبرنگاران، محل ساخت این ناحیه ویژه را روستای قزلجه میدان در قسمت ورودی شرق تبریز اعلام و اظهار کرد: عملیات ساخت این محل مهم و تاثیرگذار در زمینی به مساحت پنج هکتار از حدود پنج سال قبل آغاز شده و روند اجرایی آن به سرعت در حال انجام است.

وی نوع طراحی و معماری غرفه های ناحیه ویژه صنایع دستی تبریز را منحصر به فرد و دارای مضامین خاص ایرانی و اسلامی دانست و افزود: بدون تردید این محل پس از بهره برداری می تواند به تنها مرکز بزرگ و مهم انواع صنایع دستی آذربایجان شرقی و ایران به شمار رود که به لحاظ فروش و تولید در سطح منطقه تاثیرگذار باشد.

حمزه زاده مجموع غرفه های پیش بینی شده در محل یاد شده را ۱۵۶ باب اعلام و اضافه کرد: زیربنای این غرفه ها ۱۲۰ مترمربع طراحی شده که در آنها علاوه بر فعالیت کارگاه های تولیدی محل های مناسبی نیز برای فرش محصولات در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با هماهنگی و همکاری شرکت شهرک های صنعتی، صمت و استانداری آذربایجان شرقی تمام امکانات زیرساختی از قبیل انشعابات آب، برق، گاز و مخابرات در بازارچه صنایع دستی قزلجه میدان فراهم شده است تا هنرمندان و فعالان این حوزه به راحتی و بدون دغدغه نسبت به تولید و عرضه محصولات خود اقدام کنند.

حمزه زاده از آماده شدن تعداد ۳۰ غرفه از مجموع غرفه های ناحیه صنعتی فوق خبر داد و یادآور شد: تمام مراحل اداری مربوط به واگذاری این غرفه های به هنرمندان مزبور پایان یافته و به زودی این غرفه های به مورد بهره برداری می رسد.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر فعالیت صنایع دستی مستقر در ناحیه ویژه یاد شده از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به دقت و به طور مستمر خواهد بود، گفت: بر همین اساس اجازه ورود و فروش محصولات غیر ایرانی به خصوص چینی داده نمی شود و تیم های نظارت مشترک با اداره کل صنعت، معدن و تجارت بر نحوه عملکرد آنها نظارت خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از فعالیت تعداد ۸۶ رشته صنایع دستی در این استان خبر داد و افزود: توجه به صنایع دستی یکی از اولویت های وزارت و اداره کل آذربایجان شرقی است که بر همین مبنا اکنون با مشارکت دانشگاه هنر اسلامی تبریز و در خانه قدیمی صدقیانی نمایشگاه و فروشگاه متمرکز دایر شده و در خدمت هم وطنان می باشد.

حمزه زاده کسب ۳۰ نشان ملی مرغوبیت توسط هنرمندان آذربایجان شرقی را مزیت بسیار بزرگ و مهم در حوزه صنایع دستی دانست و یادآورشد: توانمندی‌های آذربایجان شرقی در حوزه صنایع‌ دستی بسیار وسیع است و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تلاش می‌کند تا حد ممکن نسبت به تجاری سازی و ثبت رشته‌ها و بخش‌های مختلف صنایع دستی کمک کند.

وی برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی را عامل محوری و موثر در توسعه چرخه اقتصادی، تحکیم و تثبیت جایگاه فرهنگی و تاریخی آذربایجان شرقی بیان و اضافه کرد: نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی فرصت خوب برای معرفی این آثار به مردم ایران و کشورهای دیگر است و باید از چنین فرصت‌هایی بتوانیم به دستاوردهای مهمی چون توسعه چرخه اقتصادی و تحکیم و تثبیت جایگاه فرهنگی و تاریخی در سطح بین‌المللی دست یابیم.

حمزه زاده با اشاره به برگزاری دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در تبریز، زمان برگزاری این نمایشگاه را ۲۶ تا ۲۹ مهر ماه جاری اعلام کرد که در آن تمام استان های کشور در سه سالن آذربایجان، شهریار و پروین اعتصامی نمایشگاه بین المللی تبریز محصولات خود را به نمایش می گذارند.

به گفته وی در این نمایشگاه تعداد ۲۲۰ غرفه در اختیار صاحبان صنایع دستی کشور قرار می گیرد.