حضور رنو در ایران با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده است، این در شرایطی است که این خودروساز فرانسوی با وجود موانعی که در اوج تحریم‌ها پیش‌رو داشت، در ایران ماند و حالا نیز خواهان حضور گسترده‌تری در بازار خودروی ایران است. حضور این شرکت فرانسوی، به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برمی‌گردد؛ سال‌هایی که سیتروئن همچنان به تولید ژیان مشغول بود، بنابراین تلاش شد که خودرویی با ظاهری متفاوت برای قشر متوسط روبه رشد در ایران تولید شود. بنابراین رنو ۵ وارد عرصه خودروسازی ایران شد. این خودرو بعدها با نام رنو ۲۱ به تولید انبوه رسید، اما جوینت ونچر ایران و رنو شراکت متفاوتی را برای این خودروساز فرانسوی رقم زد. مذاکرات اولیه برای تولید ال-۹۰ به‌عنوان یک محصول مشترک، زمستان سال ۸۱ در پاریس آغاز شدو در نهایت سال ۸۲ این جوینت ونچر به ثمر نشست. تولید ال ۹۰ که با نام تندر ۹۰ در ایران به تولید می‌رسد در نهایت تا به امروز ادامه پیدا کرده است.اما همانطور که گفته شد شرکت رنو بر خلاف هموطن خود پژو با تشدید تحریم‌ها ایران را ترک نکرد، حال آنکه بنا به گفته مدیرعامل رنو پارس، این شرکت فرانسوی قصد دارد با همکاری دو خودروساز بزرگ کشورمان محصولاتی را تولید و به بازار ایران عرضه کند. بر این اساس قصد داریم محصولات آینده این خودروساز را که قرار بر تولید آنها در ایران است معرفی کنیم.طبق اعلام نظر مسوولان دو شرکت خودروساز کشور قرار بر این است که سه خودروی داستر، سیمبل و نیوساندرو در سایپا تولید شود و در شرکت ایران‌خودرو نیز کوئید، کلیو۴، کپچر و فیس لیفت تندر عرضه خواهد شد. قابل ذکر است که در معرفی محصولات مذکور از سایت پدال بهره گرفته‌ایم.

رنو سیمبل

رنو از جمله خودروسازانی است که به تولید خودروهای ارزان و بادوام می‌پردازد، به‌طوری‌که از دو دهه پیش بدین سو، با ارائه محصولاتی همچون سیمبل و نیز لوگان، گام در این راه گذاشته است، اما رنو سیمبل (SYMBOL)، سدانی است که برای نخستین بار در سال 1999 میلادی و در نمایشگاه بین‌المللی خودرو در شهر استانبول ترکیه رونمایی شد. در آن هنگام این خودرو نمونه سدان مدل کلیو (CLIO) به‌شمار می‌آمد. نسل فعلی آن نیز در سال 2013 میلادی معرفی شد. مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده این خودرو برزیل، ترکیه و رومانی هستند. در حال حاضر این خودرو در شمال آفریقا و آمریکای جنوبی به نام رنو لوگان فروخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های این خودرو، وفور تجهیزات متعدد رفاهی و ایمنی در کابین آن است، امری که در یک خودروی اقتصادی - که بهایی کمتر از 12 هزار دلار دارد، - بسیار چشمگیر است. رنو سیمبل (SYBBOL) در بسیاری از نقاط جهان، تغییر هویت داده و در هر مکانی دارای نامی متفاوت است.اما مشخصات فنی رنو سیمبل: از یک پیشرانه 4 سیلندر و 1.6 لیتری نیرو می‌گیرد، توان این پیشرانه معادل 105 اسب‌بخار و گشتاورش هم برابر با 145 نیوتن‌متر است. این توان از طریق یک گیربکس 4 دنده خودکار به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌شود. براساس آمارهای موجود این خودرو از مصرف سوخت مناسبی، به میزان 6/ 6 لیتر در هر صد کیلومتر برخوردار است.

کوئید

رنو کوئید را که قرار است در ایران‌خودرو تولید شود برخی مقرون‌به‌صرفه‌ترین خودروی جهان می‌خوانند. شرکت رنو، کوئید را با شروع قیمت ۲۵۶۹۶۸ روپیه یعنی تنها ۳۸۸۵ دلار در هند رونمایی کرده که گران‌ترین مدل آن هم ۳۵۳۰۰۰ روپیه (۵۳۴۰ دلار) قیمت‌گذاری شده است. راز قیمت پایین آن در این واقعیت نهفته است که کوئید در کارخانه مشترک رنو-نیسان در Chennai هند که قلب خودروسازی و درواقع دیترویت هندوستان به‌شمار می‌رود و با نرخ بومی‌سازی ۹۸ درصد تولید شده است. درواقع کوئید یک ماشین شهری است که براساس پلتفرم CMF-A رنو نیسان ساخته‌شده است. در زیر کاپوت کوئید، یک موتور بنزینی سه سیلندر ۸/ ۰ لیتری قرار گرفته که توان ۵۳ اسب‌بخار در دور ۵۶۷۸ و گشتاور ۷۲ نیوتن‌متر در دور ۴۳۸۶ تولید می‌کند و به یک گیربکس پنج دنده دستی متصل شده است. مصرف سوخت ترکیبی آن تنها ۴ لیتر در صد کیلومتر و ظرفیت مخزن سوخت آن هم ۲۸ لیتر است. رنو وعده داده که کوئید در آینده با یک موتور قوی‌تر ۱ لیتری و گیربکس خودکار قابل سفارش خواهد بود.

کپچر

ایران‌خودرو از سال گذشته در حالی واردات کپچر را آغاز کرده که قرار است تولید این محصول را در کارخانه خود آغاز کند. رنو کپچر مدلی براساس کلیو هاچ‌بک است. باید به‌خاطر داشت که کپچر به‌صورت دیفرانسیل چهار چرخ متحرک ارائه نشده است. در همین حال، مهم‌ترین مزیتش نسبت به کلیو، ارتفاع بالاتر رانندگی و فضای بهتر و راحت‌تر داخل کابین است. کپچر کاملا یک مدل جمع‌وجور است. طول آن ۴/ ۱ متر و ارتفاع آن ۱/ ۵۳ متر است و یک فاصله مناسب ۲۰۰ میلی‌متری با زمین دارد. مدل کپچری که از موتور دیزل استفاده می‌کند، با ۹۰ اسب‌بخار قدرت، ۱۲/ ۶ ثانیه طول می‌کشد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. موتورهای بنزینی 9/ 0 و ۱/ ۲ لیتری هر دو قدرتی به ترتیب برابر ۹۰ و ۱۱۶ اسب‌بخار دارند که صفر تا ۱۰۰ آنها نیز به ترتیب ۱۳ و ۱۰/ ۹ ثانیه طول می‌کشد. اما کپچر نسبت به بسیاری از مدل‌های هم‌رده‌اش، مصرف سوخت بهینه‌تری دارد. در رنو کپچر، ۶ کیسه هوا استفاده شده که ۲ تای آن در طول کابین و در سطح پنجره حرکت خواهند کرد.

کلیو4

هاچ بک کوچکی که به تازگی جدیدترین نسل آن به بازارهای جهانی وارد شده و حالا ایران‌خودرو قصد دارد این خودرو را به بازار عرضه کند.این خودرو در کنار کپچر، چندی پیش در نمایشگاه خودروی تبریز به نمایش درآمد. مشخصات فنی این خودرو: کلیو به پیشرانه‌های مختلفی مجهز شده اما گویا پیشرانه‌ای که ایران‌خودرو برای بازار ایران انتخاب کرده نمونه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه توربو TCe است که دقیقا ۱۱۹۷ سی سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر ۱۲۰ اسب بخار در ۴۹۰۰ دور در دقیقه و ۱۹۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. این موتور به یک گیربکس ۶ سرعته خودکار مجهز شده که تمامی نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و می‌تواند به کمک آن در شهر ۶/ ۶ لیتر، در خارج از شهر ۴/ ۴ لیتر و به‌صورت ترکیبی ۲/ ۵ لیتر را بسوزاند. شتاب صفر تا صد کیلومتر کلیو ۱۱۹۰ کیلوگرمی، ۴/ ۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است.

نیوساندرو

پس از سال‌ها کش‌وقوس و وعده و وعید، درنهایت خط تولید رنو ساندرو در پارس‌خودرو راه‌اندازی شد؛ اما این بار هم طبق روال معمول، این نسل پیشین آن بود که در مدار تولید جای گرفت. نسل نخست رنو/ داچیا ساندرو در ماه سپتامبر سال 2007 میلادی ساخته شد و کمی بعد هم در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، در معرض دید عموم قرار گرفت. پلت فرم به کار رفته در این خودرو B90 نام دارد و تنها تفاوت آن با نسخه سدان، در اندکی فاصله کمتر بین محورهای جلو و عقب آن است. در سال 2011 میلادی، نسل نخست ساندرو دستخوش فیس‌لیفت جزئی شد و از همین رو سپر جلو، جلوپنجره و نیز چراغ‌های عقب آن به تیغ جراحی سپرده شد و در طرح کابین آن نیز اصلاحاتی چند صورت پذیرفت تا از این لحاظ به مدل‌های روز رنو نزدیک‌تر شود. نسل نخست رنو/ داچیا ساندرو در سپتامبر سال 2012 میلادی جای خود را به نسل دومش داد و این نسخه هم‌اکنون در رومانی، مراکش، برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی در حال تولید است. نسل دوم رنو ساندرو در بازارهای جهانی بسیار خوب ظاهر شده تا آن حد که توانسته عنوان بهترین خودروی سوپرمینی زیر 12 هزار پوندی را کسب کند.

داستر

خودروی داستر که هم‌اکنون یکی از محصولات وارداتی رنو است قرار است توسط سایپا تولید شود. این خودرو که یک کراس اوور است از شرق اروپا وارد ایران شده و از ساخته‌های شرکت داچیای رومانی محسوب می‌شود. این کراس‌اوور رومانیایی رنو/ داچیا داستر نام دارد. رنو یا داچیا داستر، برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی و در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش درآمد. این خودرو بر مبنای پلت فرم B۰ رنو تکوین یافته است که با نیسان مشترک است. خودروی مذکور، در اکثر بازارها با نام رنو داستر فروخته می‌شود و این امر شامل کشورهایی همچون ایران، مکزیک، هندوستان و آفریقای جنوبی و نیز ممالک واقع در آمریکای جنوبی می‌شود. مجموعاً در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۶۰ درصد از فروش داستر با نشان رنو و ۴۰ درصد از آن نیز با نشان داچیا بوده است. این خودرو در سال ۲۰۱۵ میلادی هم دستخوش فیس‌لیفت جزئی شد و در حال حاضر علاوه‌بر رومانی، در کشورهایی همچون برزیل، روسیه، هندوستان، اندونزی و کلمبیا هم تولید می‌شود. اما به سراغ مشخصات این خودرو برویم: این خودرو از حجم موتوری برابر با ۱۹۹۸ سی‌سی برخوردار است که توان ۱۳۵ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه را دارد، گشتاور آن نیز ۱۹۵ نیوتن‌متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه است و حداکثر سرعت نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت (نمونه تک دیفرانسیل) و ۱۷۸ کیلومتر بر ساعت (نمونه دو دیفرانسیل) است. مصرف سوخت ترکیبی نیز ۸/ ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر تعریف شده است.