چهارباغ سه‌شنبه‌ها بدون خودرو

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: محور چهارباغ عباسی در روزهای سه‌شنبه از ساعت ۱۶ الی ۲۲ هر هفته با همکاری پلیس راهور از ۵ مردادماه به‌صورت پیاده راه درمی‌آید. علیرضا صلواتی با بیان این خبر اظهار کرد: در راستای اعطای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو، محور چهارباغ عباسی در روزهای سه‌شنبه از ساعت ۱۶ الی ۲۲ هر هفته با همکاری پلیس راهور از ۵ مردادماه به‌صورت پیاده راه درمی‌آید. وی افزود: بر همین اساس در این ساعات تردد هرگونه خودرو ازجمله اتومبیل، موتورسیکلت و همچنین ناوگان حمل‌ونقل عمومی ممنوع می‌شود و تنها حمل‌ونقل پاک ازجمله دوچرخه، اسکوتر و درشکه و همچنین خودروهای برقی در این خیابان به چشم می‌خورد.

خطوط اتوبوس‌رانی از خیابان باغ گلدسته و شمس‌آبادی تردد می‌کنند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: ناوگان حمل‌ونقل اتوبوس‌رانی با جایگزینی مسیر خود در خیابان‌های مجاور ازجمله خیابان باغ گلدسته و شمس‌آبادی، جابجایی شهروندان را انجام خواهند داد.

7 پارکینگ برای رفاه حال شهروندان در محدوده خیابان چهارباغ

وی گفت: شهروندان می‌توانند در صورت نیاز خودرو و موتورسیکلت خود را در پارکینگ‌های در نظر گرفته‌شده در مجاور محور چهارباغ ازجمله جهان‌نما، طالقانی، هشت‌بهشت، شیخ بهایی، باغ گلدسته و ۲ پارکینگ خصوصی افتخار و سینما ساحل پارک نمایند.

اجرای برنامه‌های آموزشی در محور خیابان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در ادامه به برنامه‌های مختلف فرهنگی که به شکل بازارچه‌های زیبا در این روزها در نظر گرفته‌شده است اشاره کرد و گفت: شهروندان می‌توانند در این ساعات از برنامه‌های در نظر گرفته‌شده فرهنگی و آموزشی که توسط سازمان‌های مختلف شهرداری و همچنین دیگر نهادها اجرایی می‌شود، استفاده کنند.

شهروندان سه‌شنبه‌ها از خودرو استفاده نکنند

صلواتی با تاکید بر اینکه هدف ما صرفاً استفاده از دوچرخه نیست، بیان کرد: همچنین در اجرای این طرح هنرمندان و فرهیختگان، مردم را همراهی خواهند کرد و استفاده از وسایل نقلیه پاک و جایگزین هدف اجرای این طرح است. وی ادامه داد: از شهروندان خواهش می‌کنیم که روزهای سه‌شنبه بدون خودرو از منزل خارج شوند و سفرهای شهری خود را با گونه‌های جایگزین همچون اتوبوس، تاکسی، دوچرخه انجام دهند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در پاسخ به سؤالی مبنی بر نبود اعتبار کافی برای راه‌اندازی تراموا اظهار داشت: در این زمینه تا زمانی که به‌صورت جدی قرارداد رسمی منعقد نشود، خبری اطلاع‌رسانی نخواهد شد، اما تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های چینی و فرانسوی به امضا رسیده و تقریباً به‌صورت هفته‌ای کارشناسان فنی این دو کشور در شهر اصفهان حضور دارند و حدوداً تا دو ماه آینده در این راستا قرارداد امضا خواهد شد.

صلواتی افزود: احداث تراموا دو سال به طول می‌انجامد، اما برای آن‌که بتوانیم خدمت حمل‌ونقلی مناسبی را به شهروندان ارائه کنیم اجرای خط تندرو از زیر پل خیابان امام خمینی (ره) را به روش جدید، به‌روز، هوشمند و هدایت‌شده اجرا می‌کنیم، همچنین امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد راه‌اندازی بی.آر.تی میدان جمهوری تا میدان استقلال برای استفاده شهروندان مناطق ۲، ۸ و ۱۱ باشیم. وی با بیان اینکه سامانه تندروی جدید، سامانه‌ای با سیاستی نو و انعطاف‌پذیری بیشتری است، گفت: این سامانه خدمات خوبی به شهروندان ارائه می‌کند، روزهای پنج‌شنبه و جمعه این خط به مسیر باغ رضوان اختصاص داده می‌شود تا سرویس‌دهی مناسبی به شهروندان در مجموعه باغ رضوان ارائه شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان بیان کرد: شهروندان درصورتی‌که با سرویس‌دهی مناسبی روبه‌رو شوند، کم‌کم به این سمت رفته که خودروهای خود را کنار گذاشته و از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ترافیک خیابان جی، با بیان اینکه با احداث زیرگذرهای مختلف مشکلات ترافیکی حل نمی‌شود، گفت: قطعاً احداث زیرگذر آخرین راه‌‌حل مشکلات بوده که باید دنبال شود، زیرگذرها ترافیک را روان‌کرده اما آن را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌کنند، ازاین‌رو در هر قسمت از خیابان جی که ۷ کیلومتر طول دارد اگر زیرگذری احداث شود درنهایت پاسخگوی روان‌سازی ترافیک نیست. صلواتی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و همچنین فرهنگ شهروندی در ایستگاه‌های مترو اصفهان باید نهادینه شود، بیان کرد: مشکلاتی در مترو تهران وجود دارد که مترو اصفهان نباید با این مشکلات مواجه شود، در این راستا تمهیدات لازم باید اندیشیده شود که فروشندگان دوره‌گرد و نیز ناهنجاری‌هایی که در مترو تهران وجود دارد در مترو اصفهان تکرار نشود.

وی تصریح کرد: معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان پیوست فرهنگی قطار شهری را آماده کرده و با توجه به اینکه ایستگاه تختی اواخر مردادماه سال جاری راه‌اندازی می‌شود، امیدواریم با جذب مسافر بیشتر پیوست فرهنگی در قطار شهری به‌درستی و با جدیت بیشتری دنبال شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در پاسخ به این سؤال که در برخی از ایستگاه‌ها صندلی انتظار تا زمان رسیدن اتوبوس تعبیه نشده و سالمندان مجبور به نشستن روی جداول کنار خیابان هستند، چه تدابیری در این زمینه اندیشیده شده است، گفت: امیدواریم بتوانیم در تمامی ایستگاه‌ها صندلی و نیز سطل زباله داشته باشیم. وی در پاسخ به این سؤال که چرا اتوبوس‌ها مدیریت نمی‌شوند، افزود: سهم سفر رفت‌وبرگشت متفاوت است، سعی شده که به‌نوعی اتوبوس‌ها مدیریت شود اما ممکن است در بخش‌هایی با کمبود ناوگان روبه‌رو شویم و در این راستا سعی شده که مشکلات برطرف شود.

صلواتی در جواب این سؤال که متأسفانه ایستگاه‌های بی.آر.تی برای استفاده معلولان مناسب‌سازی نشده و این قشر از جامعه با مشکلاتی روبه‌رو هستند، در این زمینه چه برنامه‌ای در دست است، اظهار داشت: سعی ما این بوده که همه ایستگاه‌ها را مناسب‌سازی کنیم که اصلاحات را در این زمینه شروع کرده‌ایم. وی ادامه داد: همچنین ایستگاه‌هایی که در نزدیکی تقاطع‌ها قرار دارند مناسب‌سازی شده ولی متأسفانه ایستگاه‌هایی که در بین تقاطع‌ها وجود دارند، به این جهت که مجهز به پله‌برقی هستند و معلولان نمی‌توانند از آن استفاده کنند همچنان دچار مشکل هستند که در تلاشیم با استفاده از آسانسور مشکل معلولان را در این زمینه برطرف کنیم. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان پیرامون کنترل رفتار راننده بیان کرد: با نرم‌افزاری که روی سامانه اتوبوس نصب‌شده است رفتار راننده کنترل می‌شود، همچنین امسال یکی از پارامترهایی که در بحث ارزشیابی رانندگان وجود دارد، رضایتمندی مسافران، نحوه رانندگی، عدم استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی و قانون مداری است.

وی با بیان اینکه با ادغام خطوط بی.آر.تی جمعیت مسافران حاضر در خطوط ۲ برابر شده است، گفت: امیدواریم خطی جداگانه بین میدان آزادی و ایستگاه قائمیه راه‌اندازی کرده و بخشی از حجم مسافران را سبک کنیم. صلواتی افزود: در خیابان جی بیش از ۶۵ درصد از مسیر با بتن‌ریزی جدید اصلاح شده و در میدان قدس، جمهوری و باهنر نیز زیرسازی بتنی انجام ‌شده است و امیدواریم که معضلاتی از این قبیل رفع شود. «با راه‌اندازی سیستم حمل‌ونقل هوشمند اگر اتوبوسی در ایستگاه قبل گرفتار شد باید اطلاعات کامل به ایستگاه بعد اطلاع داده شود، با نصب این سیستم در اتوبوس‌ها، آیا این موضوع محقق می‌شود؟» وی در پاسخ گفت: متأسفانه در طول سال‌های گذشته متنوع شدن دستگاه‌ها بر روی اتوبوس‌ها سبب شد که در این زمینه ناهماهنگی‌هایی در تمامی اتوبوس‌ها ایجاد شود.