جنگ دستکش‌ها!

گروه ورزش: شاید پر بیراه نباشد اگر تلاش برای کسب پیراهن شماره یک پرسپولیس را یکی از سنتی‌ترین و البته جنجالی‌ترین دعواهای سال‌های اخیر فوتبال ایران بدانیم. اگرچه کیفیت گلرهایی که در یک دهه گذشته از دروازه پرسپولیس حراست کرده‌اند در مجموع چنگی به دل نزده، اما جنگ برای فیکس شدن در قفس توری سرخپوشان همیشه در بالاترین سطح ممکن قرار داشته و حاشیه‌های زیادی را به وجود آورده است.

از دوگانه واعظی- رودباریان تا دوئل معمارزاده- حقیقی و حتی نیلسون- سوشا، همیشه رقابت برای راهیابی به دروازه پرسپولیس در اوج بوده و این اصلا چیز جدیدی نیست. آنچه در چند روز اخیر اتفاق افتاده اما، داستان به مراتب عجیب‌تری است؛ جایی که این بار سنگربان ثابت قرمزها ناچار است نه با یک نفر از روی نیمکت، که باعده‌ای بیرون از باشگاه بجنگد! در شرایطی که از نیمه دوم فصل گذشته و با خروج نیلسون کوریا از لیست باشگاه این‌طور به نظر می‌رسید که جایگاه سوشا مکانی به‌عنوان دروازه‌بان اصلی پرسپولیس تثبیت شده، تازگی‌ها اتفاقات عجیبی پیرامون او رخ می‌دهد که موقعیتش را حسابی به خطر انداخته است.

جنجال در نیمه‌شب!

بعد از درخشش مهدی رحمتی در دربی ۸۱، خیلی از پرسپولیسی‌ها به تمجید از او پرداختند. این رفتار، دو دلیل عمده داشت؛ یکی اینکه رحمتی در سوگ هادی نوروزی سنگ تمام گذاشته بود و دیگری آنکه سرخپوشان می‌خواستند با تمجید از گلر استقلال نشان بدهند توقف‌شان در دربی تنها محصول هنرنمایی گلر حریف بوده، وگرنه آنها با موقعیت‌های پرشمار، باید این بازی را به سود خودشان به پایان می‌بردند. از همان اول هم این تعریف و تمجیدها باعث رنجش خاطر سوشا مکانی شد. با این حال اما، بامداد یکشنبه اتفاقاتی رخ داد که همه را حیرت‌زده کرد. وقتی سایت‌های خبری به رسم معمول اقدام به رونمایی از جلد شماره جدید مطبوعات ورزشی کردند، روشن شد که هم بنگر و هم نورمحمدی در گفت‌وگو با دو روزنامه مطرح ورزشی، به شدت از رحمتی حمایت کرده‌اند! نورمحمدی به‌عنوان کاپیتان اول به گل گفته بود: «رحمتی خودش یک تیم است» و خبرورزشی هم از قول بنگر تیتر زده بود: «هرکسی ناراحت می‌شود بشود، رحمتی بهترین گلر ایران است!» انتشار همزمان این دو مطلب، موجی از خشم و تعجب را بین بخشی از هواداران پرسپولیس به وجود آورد. آنها از هم می‌پرسیدند چرا دو کاپیتان تیم‌شان این‌طور باید پشت سنگربان رقیب دیرینه در بیایند و روحیه سوشا را تضعیف کنند؟ دامنه این اعتراضات چنان گسترده شد که هم بنگر و هم نورمحمدی، همان نیمه‌های شب ناچار شدند روی صفحه اینستاگرام‌شان دو پست جداگانه خطاب به مکانی منتشر و از او دلجویی کنند. دو مدافع سرخپوشان که در زمین در نزدیک‌ترین فاصله ممکن نسبت به سوشا بازی می‌کنند، هر چه بلد بودند برای به دست آوردن دل مکانی نوشتند تا شاید این جنجال، پیش از سپیده‌دم به پایان برسد؛ هرچند حرف‌وحدیث‌ها در این مورد همچنان ادامه دارد.

مساله رحمان احمدی

داستان بنگر و نورمحمدی اما به همین‌جا ختم نشد. رسانه‌های مختلف دیروز به‌طور گسترده گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر حضور رحمان احمدی در پرسپولیس، به ابتکار نورمحمدی و بنگر منتشر کردند؛ زمزمه‌هایی که در کنار مصاحبه‌های حمایتی از رحمتی، ارتباط آنها با سوشا را بیش از پیش مخدوش می‌کرد. این دو نفر دیروز در مصاحبه با خبرگزاری فارس سعی کردند این حواشی را جمع کنند. بنگر گفته: «به ما چه ربطی دارد که بخواهیم دنبال حضور کسی در پرسپولیس باشیم؟ ما سوشا مکانی را داریم که دروازه‌بان بسیار خوبی است و اگر هم قرار باشد بازیکنی به پرسپولیس بیاید این وظیفه باشگاه است که مذاکره کند نه بازیکنان. البته باید بگویم رحمان احمدی دوست ماست و یک دروازه‌بان بسیار خوب است اما قرار نیست به خاطر دوستی با ما به پرسپولیس بیاید. با قدرت می‌گویم که سوشا هم‌تیمی خوب ماست و جزو بهترین دروازه‌بانان فوتبال ایران است که کل مجموعه پرسپولیس تا آخر پای او می‌ایستیم.» نورمحمدی هم در این مورد می‌گوید: «واقعا برای شایعه‌سازان متاسفم. نمی‌دانم آنها از جان ما چه می‌خواهند. سوشا بهترین دروازه‌بان ایران است که مزد کارهایش را هم با دعوت به تیم ملی گرفته است. واقعا نمی‌دانم هدف شایعه‌سازان از اینکه می‌خواهند ما را رو به روی هم قرار دهند،‌ چیست؟ چه دلیلی دارد من و محسن بنگر بخواهیم علیه سوشا مکانی حرف بزنیم یا کاری کنیم؟ بودن یا نبودن یک بازیکن در تیم چه ارتباطی با ما دارد؟ ما خیلی هنر کنیم بتوانیم خودمان را در ترکیب قرار دهیم. برانکو مگر برای جذب بازیکن به حرف ما گوش می‌دهد؟ مگر تا به حال ما بازیکنی به پرسپولیس آوردیم که این بار دوممان باشد؟ با بودن سوشا ما نیاز به گلر دیگری نداریم.»

بازگشت حقیقی بعد از دو سال

در این شرایط پیچیده، شاید سوشا فقط همین را کم داشت که علیرضا حقیقی هم به درفشی‌فر برود و برای بازگشت به پرسپولیس چراغ سبز نشان بدهد! گلر شماره یک تیم ملی که به جدایی از روبین‌کازان اصرار دارد، آبان ۹۲ به خاطر درگیری با دایی در حاشیه بازی دوستانه با راه‌آهن از درفشی‌فر اخراج شد، اما آبان ۹۴ در حالی به محل تمرینات پرسپولیس برگشت که دیگر خبری از دایی نبود! حقیقی در اینستاگرامش هم پرسپولیس را خانه خودش معرفی کرده تا باز هم شایعه‌ای دیگر در مورد تغییر و تحول در خط دروازه سرخپوشان به وجود بیاید!

درگیری با بیرانوند

این اواخر اما زمزمه‌هایی هم در مورد حضور علیرضا بیرانوند در پرسپولیس به گوش می‌رسید. بیرانوند که به خاطر اختلاف با منصوریان در نفت به نیمکت چسبیده، شاید بدش نمی‌آید فضای دیگری را بیازماید و در پرسپولیس خودش را نشان بدهد. جالب اینجا است که کمی بعد از انتشار این شایعات، خبر رسید سوشا و بیرانوند در اردوی تیم ملی با هم درگیری پیدا کرده‌اند و سر میز غذا، کارشان به پرتاب ظرف به سمت یکدیگر کشیده است؛ خبر بسیار عجیبی که البته تکذیب هم نشد!

سایه سنگین حامد لک

یکی از بهترین دروازه‌بانان این فصل فوتبال ایران، بدون تردید حامد لک بوده؛ گلری که بعد از جدایی از تراکتورسازی و پیوستن به صبا، زیر نظر دایی احیا شد و با چند نمایش خیره‌کننده، استعدادش را به رخ کشید. حالا دیگر همه می‌دانند که لک یک پرسپولیسی متعصب است که رویای حضور در این تیم را در سر می‌پروراند. او حتی در پنجره نقل‌وانتقالات فصل جاری نیز در اطراف باشگاه پرسپولیس ظاهر شد و مذاکراتی برای پیوستن به این تیم انجام داد، هرچند نتیجه‌ای حاصل نشد. با این اوصاف، اسم او را هم باید به لیست بلند بالای کسانی که موقعیت سوشا مکانی را تهدید می‌کنند بیفزاییم. باید دید سوشا که این فصل از نظر فنی کیفیت قابل دفاعی داشته، در حضور این همه مدعی می‌تواند آرامش‌اش را حفظ کند و از پس دوست و دشمن بربیاید؟