امید دوباره عکس: خبرگزاری تسنیم

گروه ورزش: درست در شرایطی که به نظر می‌رسید اعزام تیم ملی فوتسال بانوان کشورمان به مسابقات جام جهانی گواتمالا منتفی شده، رئیس‌جمهوری در دستوری ویژه به دو وزارتخانه ورزش و جوانان و وزارت خارجه خواهان فراهم شدن مقدمات لازم برای اعزام این تیم شد. این دستور حسن روحانی، طی دو روز گذشته بازتاب‌های داخلی و خارجی زیادی داشته است. در این میان بدون تردید نگاه ویژه مقام اول اجرایی کشور به حوزه ورزش بانوان، برای این قشر بسیار دلگرم کننده است؛‌ تا جایی که فرشته کریمی، بهترین بازیکن تیم فوتسال بانوان که برترین گلزن مسابقات آسیایی اخیر نیز شد، با تشکر از رئیس‌جمهوری مدعی شده او و هم‌تیمی‌هایش کسب افتخار احتمالی در رقابت‌های پیش رو را به روحانی تقدیم خواهند کرد. به نظر می‌رسد فضای فعلی، فضای خوبی باشد که بتوان با استفاده از آن، دست به کارهای بزرگی برای آینده ورزش زنان زد.

پای وزیر امور خارجه هم وسط آمد

محمدجواد ظریف که با مهارت دیپلماتیک خاصش نقش مهمی در توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی ایفا کرد و از همین رهگذر به محبوبیت زیادی هم بین مردم کشورمان دست یافت، حالا یکی از کسانی است که برای حل مشکل اعزام تیم ملی بانوان به گواتمالا رایزنی می‌کند؛ آیا همین برای پی بردن به اهمیت موضوع کافی نیست؟ دیروز «ایسنا» در این مورد نوشت: بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و در حالی که رئیس‌جمهوری دو روز پیش دستور ویژه‌ای را برای اعزام تیم ‌ملی فوتسال بانوان به رقابت‌های جهانی صادر کرد، وزارت امور خارجه رایزنی‌های خود را برای اعزام این تیم آغاز کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به همراه محمود گودرزی از طرف رئیس‌جمهوری مسوول انجام کارهای اعزام تیم بودند. محمود گودرزی، وزیر ورزش با اعلام این خبر گفت: «وزیر امور خارجه ایران با سفارت‌های دو کشور مکزیک و گواتمالا صحبت داشته تا تیم ‌ملی بانوان بتواند به گواتمالا اعزام شود. یکسری صحبت‌ها نیز با فدراسیون جهانی فو‌تبا‌ل صورت گرفته تا مشکلات سر راه تیم ‌ملی بانوان برداشته شود. دستور ویژه‌ رئیس‌جمهوری برای فراهم کردن شرایط اعزام تیم ‌ملی فوتسال بانوان به گواتمالا نشان از اهمیت ورزش بانوان دارد که بالاترین مقام اجرایی کشور به این مساله ورود می‌کند تا برطرف شود.»

یک ورود و دو نکته مثبت

همان‌طور که دیروز در همین صفحه نوشتیم، شاید در حال حاضر یکی از مهم‌ترین پرسش‌های افکار عمومی در ماجرای اخیر این باشد که چرا باید کار اعزام یک تیم ورزشی به مسابقات بین‌المللی به جایی برسد که رئیس‌جمهوری ناچار به مداخله در آن شود؟ در همین رابطه، معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان به رفع ابهامات پرداخته است: «روال این اعزام مانند اعزام‌های دیگر بود و چون من در جریان کامل موضوع هستم می‌دانم که تمام کارها برای اعزام تیم صورت گرفته است. اصلا این موضوع وجود نداشت که تیم ‌ملی به گواتمالا نرود اما برای صدور روادید باید یکسری اقدامات صورت می‌گرفت و متاسفانه در این راه زمان را از دست داده‌ایم. رسانه‌ها در این موضوع زودتر وارد شدند. من همان ابتدا هم گفتم که ما پیگیر هستیم و این گونه نبود که اصلا هیچ پیگیری از سوی وزارت ورزش برای این اعزام صورت نگیرد. تمام کارها در ایران انجام شده بود اما زمانی که موضوع و تصمیم‌گیری منوط به تصمیم کشور دیگری می‌شود کار کمی سخت می‌شود.» رباب شهریان در مورد فضای فعلی هم به «ایسنا» می‌گوید: «خو‌شبختا‌نه ورود رئیس‌جمهوری به موضوع اعزام فوتسال بانوان دو نکته مثبت داشت؛ اینکه امید و انگیزه برای بانوان ایجاد می‌شود، چرا که می‌بینند بالاترین مقام اجرایی کشور حامی آنها است و به کارهای آنها توجه لازم را دارد. نکته دوم و اثر مثبتی که این اتفاق داشت این است که خود مسوولان ورزش که متولی هستند می‌فهمند که بخش ورزش بانوان چقدر ارزشمند است.»

نصف اوقات فراغت بانوان با تلویزیون پر می‌شود

عجیب نیست که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری در مورد ورزش بانوان حرف زده می‌شود. این همان نکته‌ای است که دیروز محمود گودرزی، وزیر ورزش هم در نشست هم‌اندیشی مسوولان وزارتخانه با مسوولان بانوان ورزش استان‌ها به آن اشاره کرد: «یک تحقیق نشان می‌دهد که در کشور ما بانوان نزدیک به چهار ساعت وقت فراغت دارند که ۵۰ درصد آن صرف تماشای تلویزیون می‌شود که احتمالا الان این زمان بیشتر شده است. ۵۰ درصد دیگر صرف فعالیت‌های فراغتی دیگر شامل مطالعه، صحبت کردن با تلفن یا فعالیت‌های روزمره دیگر می‌شود و مقدار خیلی کمی از آن صرف ورزش می‌شود. در بخش بانوان ظرفیت عظیمی وجود دارد و ما توانسته‌ایم فضای نسبی را در حوزه قهرمانی برایشان ایجاد کنیم اما باز هم با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم. با این حال این ظرفیت عظیم در بخش بانوان ارقام قابل توجهی را رقم زده‌اند به‌طوری که در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی ۲۵ درصد از مدال‌ها متعلق به بانوان بود و اگر آنها درصد حضورشان در اردوهای تیم ‌ملی و شاکله تیم‌های ما بیش از ۲۵ درصد باشد، مدال‌های بیشتری هم به دست خواهد آمد. الان یک آقا را مثال بزنید که در پارالمپیک و المپیک توانسته باشد سهمیه کسب کند، ولی دختر ما این کار را انجام داده که کار بزرگی است بنا‌بر‌این باید این ظرفیت عظیم درک و شناسایی شود.»