گروه بازرگانی: روز گذشته علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران و حسین هاشمی، استاندار تهران طی یک نشست هم‌اندیشی مشکلات اصناف را بررسی کردند.

در این نشست، علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: بنا بر اعلام معاون اول رئیس‌جمهور، دیگر هیچ‌گونه تصمیم‌گیری درخصوص اصناف بدون حضور نماینده‌ای از اتاق اصناف صورت نمی‌گیرد. وی افزود: امروزه بازرسی اصناف به‌طور کامل در دست اصناف است، اما مشکلاتی در این زمینه داریم و ضعف‌های مشخصی موجود است که نیازمند مساعدت دولت است. اصناف در سال‌های اخیر توانسته‌اند بازار کشور را در شرایط خاص خود اداره کنند به خصوص بازار تهران که از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است، اما اصناف ما 3 مشکل عمده با سازمان امور مالیاتی دارند. با توجه به رکودی که بر بازاردر 3 سال اخیر حاکم است، نباید میزان مالیات‌ها افزایش می‌یافت.


رئیس اتاق اصناف گفت: اداره کل مالیاتی تفاهم‌نامه‌ای که با ما به امضا رسانده است پایبند نیست که این زمینه مشکلات ما را مضاعف کرده است. فاضلی همچنین درباره مشکل دستفروشان و توسعه آنها گفت: دستفروش‌ها و نمایشگاه‌های فصلی که میزان و تعداد آنها به شدت افزایش یافته مشکلات جدیدی را برای ما ایجاد کرده است. ما موافق اشتغال‌زایی هستیم اما این افراد به هیچ جا پایبند نیستند. همچنین محصولاتی که به فروش می‌رسانند از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار نیست که این امر خود عامل به هم ریختگی اجتماعی می‌شود. استاندار تهران نیز درباره گلایه‌های اصناف درخصوص مالیات گفت: امروز شرایط کشور عادی نیست و از طرفی درآمدهای دولت از نفت کاهش یافته است.


حسین هاشمی در جمع اصناف استان تهران با اعلام این مطلب اظهار کرد: اصناف در شرایط خاصی هستند و در واقع مسائل کلان اقتصادی کشور فشارهایی نیز به آنها وارد کرده است اما در این شرایط نیازهای مردم را نیز تامین می‌کند. وی با بیان اینکه دولت در حال بازکردن مسیر و کمک کردن به اصناف است، ادامه داد: مشکلات بخش اصناف در شورای گفت‌وگو قابل انتقال و طرح است که بنده قول می‌دهم که این مشکلات در شورای گفت‌وگو مورد رسیدگی قرار گیرد. وی اظهار کرد: سختگیری‌هایی که در حال حاضر برای دریافت مالیات مشاهده می‌شود، آمرانه نیست بلکه شرایط این گونه اقتضا می‌کند. وی با بیان اینکه در استان تهران 2 سیاست جدید را برای صنایع و اصناف داریم، گفت: برای اولین بار 12 هزار هکتار برای جابه‌جایی صنایع و اصناف آلاینده اختصاص دادیم و امیدواریم به زودی این جابه‌جایی‌ها در استان تهران انجام شود.


استاندار تهران تاکید کرد: ۲ هزار واحد صنفی در کشور وجود دارد که هیچ‌گونه مجوزی ندارند این امر شرایط را برای ما سخت‌تر کرده است اما باید این صنوف هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند. هاشمی گفت: ما به دنبال انتقال صنایع به حاشیه تهران و فعالیت آنها در شهرک‌ها هستیم که این روش کار هزینه‌های تولید را کاهش و باعث می‌شود که مردم محصولات و خدمات ارائه شده را با هزینه کمتری دریافت کنند. وی با اشاره به اینکه گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از بخش مالیات دریافت کرده‌ام، گفت: مسائل پشت و روی پرده مالیات به بنده انتقال داده شده است که من نیز آن را برای سازمان امور مالیاتی مطرح می‌کنم و امیدوارم که در جلسات با آنها بتوانیم از این مشکلات کم کنیم.