گروه بازرگانی: روز گذشته یکی از معاونان وزیر جهاد کشاورزی خبر از آزادسازی واردات برنج داد. کالایی که تحت عنوان کالای استراتژیک از آن یاد می‌شود و واردات آن نزدیک به یک سال است که صورت نمی‌گیرد. به اعتقاد برخی از فعالان اقتصادی در این حوزه، ممنوعیت و آزادسازی واردات برنج به دلیل اختلاف نظر درخصوص سرانه مصرف این کالا است؛ به گونه‌ای که برخی معتقدند تولید داخلی برنج با سرانه مصرف آن در کشورهمخوانی ندارد و نیاز به واردات این کالای استراتژیک داریم. به اعتقاد فعالان اقتصادی در این بخش، هم اکنون با توجه به کسری برنج، به نظر می‌رسد این کالا از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود.


شهریورماه امسال نیز مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک درباره چرایی واردات برنج این‌طور توضیح داد که براساس قانون دو نوع از واردات ثبت‌سفارش نمی‌شود، بر همین اساس کالاهای ملوانی و مرزنشینی بدون ثبت‌سفارش وارد کشور می‌شوند.طبق مقررات تعریف شده هر ملوان مجاز است 6 بار در سال، 700 کیلو برنج وارد کند. این در حالی است که 103 هزار ملوان در کشور وجود دارند که می‌توانند از این امتیاز استفاده کنند؛ ضمن آنکه 5 میلیون مرزنشین داریم که هر نفر از آنها می‌تواند 50 کیلو برنج وارد کند. وی گفت: صحبت‌های وزیر کشاورزی را تایید می‌کنم که رسما ثبت‌سفارشی برای برنج صورت نگرفته؛ ولی حقی برای ملوانان تعریف شده که اجازه واردات برنج را به کشور می‌دهد. از همین رو باید در مقررات واردات این نوع از کالاها بازنگری شود. با اعلام خبر آزادسازی واردات برنج، برخی از منابع هندی نیز از لغو ممنوعیت واردات این محصول به ایران خبر داده‌اند. اما از سویی، برخی از مقامات مسوول در وزارت جهاد کشاورزی و دبیر انجمن واردکنندگان برنج نسبت به لغو ممنوعیت واردات این محصول ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.


واردات برنج آزاد شد

علی قنبری، معاون وزیر جهادکشاورزی روز گذشته با بیان اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها هزینه واردات گندم ایران تا ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند، به خبرگزاری تسنیم گفت: ممنوعیت واردات برنج از یک هفته قبل برداشته شده است. وی که در حاشیه یک کنفرانس تخصصی در دبی با خبرگزاری رویترز سخن می‌گفت، افزود: علاوه بر تصمیم تهاتر گندم دروم، ایران ممنوعیت واردات برنج را از ۲۳ اکتبر برداشته و مناقصه‌ای را برای خرید برنج از بازار بین‌المللی اعلام کرده است.


قنبری گفت: ما در فصل تولید، واردات برنج را متوقف کردیم و اکنون برداشت تمام شده است و ممنوعیت واردات به‌طور خودکار برداشته شده است. بنابراین امیدواریم در ماه آینده مناقصه دیگری را برگزار کنیم. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری بیزینس استاندارد، منابع هندی از لغو ممنوعیت واردات برنج باسماتی هند به ایران خبر دادند و اعلام کردند در نتیجه این تصمیم ارزش سهام شرکت‌های هندی فعال در زمینه صادرات برنج باسماتی 18 درصد افزایش یافت. این پایگاه خبری، پس از انتشار خبرهایی در مورد لغو ممنوعیت واردات برنج باسماتی هندی به ایران، اعلام کرد روز سه شنبه ارزش سهام شرکت‌های هندی فعال در زمینه صادرات برنج باسماتی 18 درصد افزایش یافت. ایران یک سوم کل صادرات برنج باسماتی هند را به خود اختصاص می‌دهد.


واردات برنج فقط برای دولت آزاد شد

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در این باره عنوان کرد: در آخرین جلسه شورای اقتصاد، آزادسازی واردات برنج مورد بررسی قرار گرفت که بر این اساس مقرر شد واردات برنج طی روزهای آتی با پرداخت ۵۰۰ تومان عوارض به ازای هرکیلوگرم از این محصول آزاد شود. وی درخصوص ممنوعیت و آزاد‌سازی واردات برنج نیز گفت: وزارت جهاد کشاورزی اعتقاد دارد که تولید داخل نیاز کشور را مرتفع می‌سازد. در حالی که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از آن است که با توجه به سرانه مصرف کشور، نمی‌توان تولید داخل را مناسب دانست. در واقع نبود آمار دقیق از سرانه مصرف برنج در کشور، موجب اختلاف نظر در این خصوص شده است. بر این اساس، ما اعتقاد داریم برای رفع نیاز برنج و با توجه به ممنوعیت واردات این محصول، قاچاق صورت می‌گیرد. وی گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۵۰ هزار تن برنج از بازارچه‌های مرزی وارد کشور شده است.


در عین حال، مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت دستورالعمل جدیدی برای آزاد شدن واردات برنج به کشور ارائه نداده‌اند. وی افزود: آزاد شدن واردات برنج بعد از پایان فصل برداشت مربوط به شرکت بازرگانی دولتی است و بخش خصوصی بیش از یک سال است که اجازه واردات این محصول را ندارد. وی یادآورد شد که واردات بی‌رویه برنج نیز عمل مناسبی نیست و در صورت آزادشدن واردات این محصول باید کنترل‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.کشاورز تاکید کرد در صورت آزادسازی واردات برنج در چهار ماهه پایانی سال ما نیازمند 600 هزار تن برنج هستیم.این مقام مسوول گفت: در 6 ماهه اول سال جاری 396 هزار تن برنج به کشور وارد شده است و میزان واردات این محصول در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است، اما بر اساس منابع هندی میزان واردات برنج در سال جاری در مقایسه با سال گذشته تغییری نداشته است که این امر نشان‌دهنده افزایش قاچاق این محصول است.


همچنین، عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کسری نیاز کشور به برنج در حال بررسی است، گفت: واردات برنج از سوی شرکت بازرگانی دولتی فعلا برای ذخیره استراتژیک است.معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد واردات برنج گفت: وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌گونه مجوزی برای واردات برنج از آبان سال گذشته تاکنون صادر نکرده است. وی با بیان اینکه بخشی از نیاز داخلی به برنج باید از طریق واردات انجام شود، تصریح کرد: میزان مورد نیاز و کسری در حال بررسی است، اما مجوزی برای واردات تاکنون صادر نشده است. کشاورز در پاسخ به این سوال که مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی از مناقصه برای واردات برنج خبرداده است، گفت: شرکت بازرگانی دولتی برنج را برای ذخیره‌سازی وارد می‌کند و واردات برنج توسط این شرکت برای ورود به بازار نیست. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: شرکت بازرگانی دولتی طبق مصوبات، باید ذخیره استراتژیک از کالاهای اساسی داشته باشد. ما برای واردات برنج منتظر مصوبات تعرفه از شورای اقتصاد هستیم و در حال بررسی میزان تقاضا هستیم تا مقدار کسری را به‌دست آوریم.