ایرنا: رایزن بازرگانی ایران در قزاقستان، حجم مبادلات تجاری ایران با قزاقستان را در سال گذشته یک میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: کشور مصرفی گرا و لوکس گرای قزاقستان می‌تواند بازار خوبی برای کالاهای ایرانی باشد. محمدحسن مهدی پور در نشست با اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی کاشان اظهار کرد: قزاقستان مهم ترین کشور آسیای مرکزی و بزرگ‌ترین جمهوری شوروی سابق بعد از روسیه است.

وی افزود: حجم مبادلات تجاری این کشوردر سال گذشته 120 میلیارد دلار و حجم سرمایه‌گذاری‌های دو دهه اخیر این کشور 160 میلیارد دلار بوده که نشان از ثبات و امنیت مالی و سیاسی این کشور دارد.


مهدی‌پور گفت: قزاقستان به علت برخورداری از راه‌های ارتباطی مناسب و همسایگی با ایران یکی از بازارهای مناسب به‌ویژه در معادن، خدمات فنی مهندسی، کشاورزی، صنایع غذایی، داروهای گیاهی و بحث گردشگری است که می‌تواند از بازارهای هدف در صادرات ما باشد. رایزن بازرگانی ایران در قزاقستان افزود: در سال گذشته شورای مشترک بازرگانی بین دو کشور تصویب شد و در حال حاضر می‌توان از ظرفیت این شورا با همکاری اتاق بازرگانی برای شناساندن ظرفیت تولید و صادرات شرکت‌های تولیدی و صنعتی کشورمان به طرف‌های تجاری استفاده کرد. وی افزود: با توجه به درآمد سرانه ۱۴ هزار دلاری کشور قزاقستان و حرکت این کشور به سمت مصرف گرایی و لوکس گرایی به رغم وجود رقبایی مانند چین در بازار مصرف این کشور می‌توانیم بخشی از بازار آنان را به دست گیریم.