معاون وزیر نفت از آمادگی شرکت انگلیسی- هلندی شل برای مشارکت در طرح‌های جدید تولید ال.ان.جی ایران در دوران پساتحریم خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، دور جدید مذاکرات مقامات وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران و شرکت انگلیسی- هلندی شل در هلند برگزار شد.


امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با اشاره به انجام دور جدید مذاکرات با مسوولان شرکت انگلیسی شل گفت: این شرکت انگلیسی - هلندی به منظور مشارکت در ساخت واحدهای جدید تولید LNG در ایران اعلام آمادگی کرده است.این مقام مسوول با اشاره به حضور مدیران نفتی شرکت شل در کنفرانس معرفی قراردادهای نفتی ایران در تهران تصریح کرد: علاوه بر این، مذاکرات دیگری با این شرکت نفتی به منظور وصول بدهی‌های نفتی انجام شده است.رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اخیرا با بیان اینکه ایران فعلا برنامه‌ای برای ساخت خطوط لوله انتقال و صادرات گاز به اروپا ندارد، تاکید کرده بود: به زودی ایران عضو باشگاه تولیدکنندگان و صادرکنندگان LNG جهان خواهد شد. معاون وزیر نفت تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده ایران به‌طور رسمی به جمع کشورهای تولید‌کننده و صادرکننده LNG جهان بپیوندد.پیش‌بینی می‌شود با لغو تحریم‌ها طرح LNG ایران با ظرفیت تولید سالانه 5/ 10 میلیون تن می‌تواند در مدت زمان کوتاهی وارد مدار شود و برای نخستین بار ایران را به یکی از کشورهای صادرکننده LNG در جهان تبدیل کند.


مذاکره با یک شرکت روسی برای سوآپ نفت

در این بین معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از سفر یک شرکت بزرگ روسی به ایران برای مذاکره درباره سوآپ نفت خام، فرآورده نفتی و گاز خبر داد. امیرحسین زمانی‌نیا در گفت‌وگو با «شانا» با اشاره به سفر اخیر الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه به ایران درباره برنامه دو کشور برای سوآپ نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی که مورد تاکید وزیران دو کشور است، گفت: به‌زودی یک شرکت بزرگ روسی در این زمینه برای مذاکره با مسوولان وزارت نفت وارد تهران می‌شود. وی با بیان اینکه مذاکرات سازنده و مفیدی بین وزیران نفت و انرژی روسیه در تهران انجام شده است، تصریح کرد: شرکت‌های روسی بسیار علاقه‌مند به حضور در پروژه‌های ازدیاد برداشت و توسعه میدان‌های نفت و گاز در ایران هستند. زمانی‌نیا با بیان اینکه هنوز دو کشور برای حضور شرکت‌های روسی در پروژه خاصی به توافق نرسیده‌اند، افزود: بعد از معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی و معرفی پروژه‌ها می‌توان بیشتر در این زمینه گفت‌وگو کرد.