رفع خودکار  تحریم‌ها در روز اجرای برجام
گروه خبر: محمدجواد ظریف که برای اولین بار عصر روز یکشنبه در جلسه کمیسیون ویژه برجام حضور یافت به توضیحاتی درباره برجام پرداخت. وزیر امور خارجه در مقایسه قطعنامه 1929 با 2231، با اشاره به اینکه در قطعنامه 1996 که قطعنامه اولیه است آمده «با اقدام تحت ماده 40 از فصل هفتم به‌منظور اینکه ایران موظف باشد برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کند»، بیان کرد: در سایر قطعنامه‌ها اقدامات تحت ماده 41 از فصل هفتم صورت می‌گیرد.


به گزارش «ایسنا» ظریف با بیان اینکه این بند در تمامی قطعنامه‌ها باعث شده قطعنامه‌ها کمی پیچ و خم پیدا کنند، به قطعنامه 1929 اشاره کرد و توضیح داد: این قطعنامه از این مرحله هم فراتر می‌رود و در مقدمه آن می‌گوید: «هیچ کس کشورها را مجبور نمی‌کند اقداماتی فراتر از ماده 41 از جمله توسل به زور را انجام دهند»؛ به‌نوعی در بند 9 این قطعنامه کشورها را موظف کرده است که هر اقدام لازمی را برای عدم اشاعه صورت دهند. در حالیکه در قطعنامه 2231 در مقدمه آن نه به ماده 40 و 41 و نه به ماده فصل هفت اشاره نشده است و اشاره‌ای هم به این بند که ایران خطر اشاعه دارد و باعث می‌شود به همین دلیل شورای امنیت مسوولیت رسیدگی پیدا کند نداشته است؛ بلکه در این قطعنامه‌بندی آمده است که می‌گوید «در روابط بین ایران و شورای امنیت یک تحول مبنایی ایجاد شده است».ظریف گفت: در قطعنامه 1929 به ماده 25 منشور ملل متحد اشاره می‌کند که کشورها باید تصمیمات شورای امنیت را اجرا کنند و این بندی است که در تمامی قطعنامه‌ها وجود دارد؛ بنابراین قطعنامه 2231 ماهیت فصل هفتمی‌اش از بین رفته است.ظریف در توضیح این موضوع با بیان اینکه برخی می‌گویند ایران در قطعنامه 2231 استثنا شده است، تاکیدکرد: ایران هفت تا هشت سال پیش استثنا شد و هر روز هم در این استثنا فروتر می‌رفت؛ بنابراین ما باید در مذاکرات برای حل این مسائل طوری وارد می‌شدیم که ایران از چنین بندی خارج شود و برای خارج شدن از آن چاره‌ای نیست جز اینکه به همان ماده 41 استناد شود.


بازگشت‌پذیری تحریم‌ها؟

ظریف درباره رفع تحریم‌ها و بازگشت‌پذیری آن که مورد سوال نمایندگان بود، تاکید کرد: رفع تحریم‌ها به طور خودکار از روز اجرای برجام صورت می‌گیرد و نیازی به اقدام مجدد شورای امنیت یا اتحادیه اروپا و آمریکا ندارد. یکسری کارها است که در فاصله بین تصویب قطعنامه تا روز لغو تحریم‌ها باید صورت گیرند یا می‌تواند صورت گیرد. به گفته ظریف قطعنامه صراحت دارد که اگر تحریم‌ها را برگردانند ایران هم به برنامه هسته‌ای‌اش بر می‌گردد. در تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت نمی‌توانید جمله‌ای به این شکل پیدا کنید که کشور مورد هدف، چنین تهدیدی را در قطعنامه‌ای که علیه‌اش در شورای امنیت صادر می‌شود داشته باشد. وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است یک شبه به وجود نیامده و زمان زیادی طول کشید تا اجرایی شد، گفت: هرچند اگر ساختمان تحریم‌ها فرو بریزد بازگشت‌پذیری تحریم‌ها آسان نیست، در عین حال بازگشت‌پذیری یک واقعیت دو طرفه است که این حق را به ما هم می‌دهد ضمن اینکه حق حاکمیتی ماست، اما ما تلاش داشتیم تا اگر روزی مجبور به بازگشت به برنامه هسته‌ای مان شدیم، این کار مبنای قانونی داشته باشد.ظریف با اشاره به اینکه تحریم‌های شورای امنیت تنها تحریم‌هایی است که نیاز به تصمیم‌گیری مجدد داشت تا بازگشت‌پذیر شوند، گفت: ما توانستیم شرایطی را ایجاد کنیم که رسانه‌های آمریکایی نوشتند با جمله‌ای که ایران در پایان قطعنامه ۲۲۳۱ نوشته است مبنی‌بر اینکه اگر طرف مقابل نقض مهم و اساسی برجام را صورت دهد ایران این حق را برای خود در نظر دارد که به برنامه هسته‌ای‌اش بازگردد و حتی می‌تواند در همکاری‌اش با آژانس تجدید نظر کند و اینها بازگشت‌پذیری را ناممکن می‌کند.به گفته وزیر امور خارجه اگر تحریم جدیدی هم علیه برنامه هسته‌ای ایران تصویب شود برای ما وضعیت مشابهی ایجاد می‌کند که ما هم هسته‌ای‌مان را به شرایط قبل از برجام برگردانیم. حوزه‌های غیرهسته‌ای در قالب‌های دیگر، اگر تحریم اعمال شود ما به مثابه لغو برجام تلقی می‌کنیم.


فروپاشی فضای امنیتی علیه ایران

ظریف با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که فضای امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران در آستانه فروپاشی است، گفت: وقتی سر کار آمدیم در شرایطی قرار داشتیم که فضای امنیتی علیه ایران وجود داشت که در منطقه روی بازیگری ایران و در سطح بین‌الملل در فضای اقتصادی‌مان تاثیر منفی گذاشته بود. این فضا الحمدلله در حال از هم پاشیدن است. ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه در برجام آمریکا تعهدی برای لغو تحریم‌ها دارد، گفت: اینکه آیا آمریکا در برجام تعهدی دارد باید بگویم «بله». آمریکا متعهد است لغو تحریم‌ها را پس از 8 سال به کنگره ببرد همچنان که ما پروتکل الحاقی را در پایان سال هشتم به مجلس می‌بریم. اگر آمریکا پس از 8 سال لغو تحریم‌ها را به کنگره نبرد این اقدام به معنی لغو برجام است.وزیر خارجه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اظهارات تیم مذاکره‌کننده قبلی که می‌گویند ما تحت فصل هفتم نبودیم که از ذیل فصل هفت خارج شده باشیم، بیان کرد: قاعده فصل هفتی با فصل هفت می‌رود؛ چراکه یا می‌توانستیم به کل به آن اشاره کنیم یا به ماده 41. و راه دیگری وجود ندارد که تحریم‌ها برداشته شود. در حال حاضر اولین بار است که در تاریخ ملل متحد چنین اتفاقی می‌افتد. برای دولت عراق نیز 10 سال بعد از سقوط صدام این اتفاق افتاد.


کل تحریم‌ها لغو می‌شود

ظریف در پاسخ به سوالی درباره لغو مشروط تحریم‌هاتاکید کرد: تحریم‌ها کلا لغو می‌شود یعنی کل قطعنامه‌های شورای امنیت برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت لغو می‌شود.به گزارش «ایسنا» در ادامه جلسه عصر یکشنبه کمیسیون برجام بهروز نعمتی با اشاره به اظهارات صبح یکشنبه سعید جلیلی در کمیسیون برجام گفت: تیم مذاکره‌کننده قبل گفتند هیچ تحریمی لغو نمی‌شود، در این باره توضیح دهید. ظریف در پاسخ به این سوال گفت: قصد پاسخ به جناب آقای دکتر جلیلی را ندارم؛ کما اینکه زمانی آقای دکتر جلیلی در همین جلسه چنین موضوعی را مطرح کردند، گفتم کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا از روز اجرا و کل تحریم‌های ایالات‌متحده اعمال شده بر روی شخصیت‌های غیر آمریکایی از روز اجرا لغو می‌شود و این همانی است که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند. علاوه‌بر آن آمریکا تحریم هواپیمایی را لغو می‌کند و مورد به مورد اجازه خرید هواپیما به ایران می‌دهد؛ در حالی که ۳۵ سال این تحریم بر گرده این مردم سوار بوده است. ظریف تاکید کرد: تحریم ناوگان هوایی لغو می‌شود به غیر از شرکت‌هایی که به دلایل دیگر مشمول تحریم بوده‌اند. به گفته وزیر امور خارجه، تحریم‌های شرکت‌های آمریکایی خارج از آمریکا برداشته می‌شود و اجازه تعامل دارند. نمی‌خواهم موردی را که یک بار گفتم ۲۰ بار تکرار کنم. ظریف همچنین یادآوری کرد: اینکه بگویند این خلاف نظر رهبری است تفسیر به رای است.ظریف در ادامه با بیان اینکه پیشنهاد غرب در آلماتی را مطالعه کنید، گفت: اگر غرب در یک جا گفته تحریم‌های شورای امنیت را برمی‌دارم، بگویید. حتی یکجا هم نگفته است و دوستانی که انقدر صدا می‌کنند بدانند که بحث‌های گذشته موجود است و در قطعنامه شورای امنیت چنین چیزی سابقه نداشته است.وزیر امور خارجه تاکید کرد: این موضوع آن‌قدر اهمیت دارد که سناتورهای آمریکایی گفتند با این حرف ایران که شما در قطعنامه آورده‌اید که با به اجرا درآوردن تحریم‌ها آنها تعهدات خود را عمل نمی‌کنند، اصل بازگشت‌پذیری را به هوا برده‌اید؛ چراکه هیچ کس قطعنامه‌ای را علیه ایران اعمال نمی‌کند.


آمادگی برای سرمایه‌گذاری در ایران

ظریف در ادامه تاکید کرد: ما صریح گفتیم کلیه تحریم‌های مالی، پولی و اقتصادی حذف می‌شود. ما نگفتیم تحریم‌های اشاعه‌ای حذف می‌شود. او با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه برزیل مبنی‌بر اینکه آماده سرمایه‌گذاری هستیم، تاکید کرد: من از دوستان خواهش می‌کنم خودمان فضای کشور را برای سرمایه‌گذاری ناامن نکنیم. ما تصمیم‌سازان کشور هستیم و تصمیمات ما در دنیا تاثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهیم در کشور سرمایه‌گذاری شود باید بگوییم قصد داریم برجام را اجرا کنیم و همان‌طور که پیش از این به تعهداتمان عمل کردیم بعد از این هم به تعهداتمان عمل خواهیم کرد.ظریف تاکید کرد: منافع این مردم، انقلاب و مقاومت در این است که فضایی را که صهیونیست‌ها از ایران خواسته‌اند نشان دهند، بشکنیم. همه ما به‌عنوان یک مجموعه و کسانی که متعلق به یک نظام و کشوریم، باید دست به دست هم دهیم و از برجام که استفاده دارد، استفاده کنیم.