یک قرارداد  با کلی علامت سوال!

گروه ورزش: حضور کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی ایران در حالی وارد پنجمین سال می‌شود که در تمام طول این مدت حرف و حدیث‌های فراوانی در مورد میزان دستمزد او وجود داشته است. با این وجود اخیرا متن قرارداد جدید کی‌روش با فدراسیون فوتبال کشورمان در برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری ایسنا منتشر شده است؛ قراردادی که بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ منعقد شده و تا پایان جام جهانی ۲۰۱۸ معتبر است. این در حالی است که روز گذشته عباس ترابیان، عضو فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با سایت کاپ رسما کلیات قرارداد منتشر شده را تایید کرده است. در مورد قرارداد همکاری کی‌روش با فدراسیون فوتبال، نکات و ملاحظاتی وجود دارد که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنارش عبور کرد.

ثانیه‌ای ۱۶۲ تومان!

مهم‌ترین مساله در مورد قرارداد کی‌روش، دستمزد او است. سرمربی پرتغالی در چهار سال اول حضورش روی نیمکت تیم ملی ایران سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار دریافت می‌کرد، اما بعد از حضور تیم ملی در جام جهانی، او واحد دستمزدش را به یورو تغییر داد تا رقم دریافتی‌اش رشدی چشمگیر داشته باشد. به این ترتیب مربی پرتغالی در حال حاضر سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو پول می‌گیرد. این مساله از زمان انتشار، بازتاب‌های زیادی داشته که از آن جمله می‌توان به محاسبات دیروز «ورزش و مردم» اشاره کرد. در جدول پخش شده از سوی این برنامه، روشن شد کی‌روش سالانه بیش از ۵ میلیارد تومان دستمزد می‌گیرد که دریافتی او می‌شود ماهی ۴۲۰ میلیون تومان، هفته‌ای ۹۸ میلیون تومان، روزی ۱۴ میلیون تومان، ساعتی ۵۸۳ هزار و ۳۳۳ تومان، دقیقه‌ای ۹ هزار و ۷۲۲ تومان و البته ثانیه‌ای ۱۶۲ تومان! همچنین براساس این قرارداد کارلوس کی‌روش حق دارد دو مربی غیرایرانی را به‌عنوان دستیار با حقوق سالانه حداکثر ٥٠٠ هزار دلار آمریکا استخدام کند؛ رقمی که به نظر می‌رسد برای کمک مربیان کمی بیشتر از عرف بین‌المللی است!

از دندانپزشکی تا خشکشویی!

مفاد منتشره از قرارداد کارلوس کی‌روش نشان می‌دهد او امتیازات زیادی از سیستم مدیریتی فوتبال ایران دریافت کرده است. از جمله مزایایی که در اختیار کی‌روش قرار گرفته می‌توان به سالانه پنج بلیت رفت و برگشت به زادگاهش یا کشور مشابه، هزینه‌های اسکان و ایاب و ذهاب در تهران، هزینه‌های درمانی شامل خدمات گران‌قیمت دندانپزشکی، اینترنت پر سرعت و رایگان، امکانات رفاهی، خودرو و خوراک و خدمات مربوط به خشکشویی اشاره کرد!

مالیاتش را فدراسیون می‌دهد

در یکی از بحث‌برانگیزترین بندهای قرارداد کی‌روش، مقرر شده پرداخت مالیات او بر عهده فدراسیون فوتبال باشد؛ آنچه به وضوح بر خلاف مقررات و عرف بین‌المللی محسوب می‌شود. اخیرا همین مساله مالیات و دیرکرد فدراسیون در پرداخت آن که باعث شد کی‌روش برای مدتی کوتاه ممنوع‌الخروج شود، خشم شدید سرمربی تیم ملی را به دنبال آورد و باعث شد او در توصیف شرایط خودش از عبارت جنجالی «گروگان» استفاده کند. براساس آنچه مدیر روابط‌ عمومی وزارت ورزش روی صفحه اینستاگرامش منتشر کرده، مالیات کی‌روش سالانه بیش از یک میلیارد تومان است!

دو هزار دلار برای بردن گوام؟

در بخش پاداش‌ها، مقرر شده کارلوس کی‌روش در صورت پیروزی در مسابقات مقدماتی جام جهانی و نیز رقابت‌های دوستانه، دو برابر بازیکنان پاداش بگیرد و البته این رقم نباید کمتر از دو هزار دلار آمریکا باشد! این یعنی حالا که تیم ما در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ با ترکمستان، گوام و هند همگروه شده، هر پیروزی برای کی‌روش حداقل ۶ و نیم میلیون تومان پاداش به همراه خواهد داشت. به نظر می‌رسد همین مساله می‌تواند انگیزه‌های احتمالی سرمربی تیم ملی برای ترتیب دادن مسابقات دوستانه سطح پایین و کسب پیروزی‌ها و پاداش‌های بیشتر را تحریک کند.

جای خالی جریمه

یک نکته مهم در مورد قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال این است که در این تفاهم‌نامه، ابدا در مورد ناکامی‌ها پیش‌بینی جریمه صورت نگرفته است. در قرارداد مزبور مقرر شده مربی پرتغالی در صورت بردن تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۸، مبلغ ۱۰ درصد از پاداش فیفا را طی کمتر از یک هفته بعد از وصول این پول دریافت کند، اما مثلا قید نشده که اگر او موفق به انجام این کار نشد چه اتفاقی برایش رخ خواهد داد؟ در شرایطی که مدام تصریح شده قرارداد کی‌روش با فدراسیون تا پایان جام جهانی ۲۰۱۸ معتبر است، به درستی روشن نیست که اگر تیم ملی ما موفق به راهیابی به این تورنمنت نشد تکلیف یک سال باقی‌مانده از قرارداد وی چه خواهد شد؟ این در حالی است که طرفین توافق کرده‌اند هر زمان فدراسیون فوتبال ایران تصمیم گرفت قراردادش با کی‌روش را فسخ کند، باید دستمزد او را تا آخرین روز از مسابقات جام جهانی روسیه پرداخت کند!